Waarom is de rand van drinkglazen niet groen?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Waarom is de rand van drinkglazen niet groen?

Die coca-cola reclameglazen heb ik ook gehad, maar zijn inmiddels allemaal gesneuveld, vaak een barst na een rondje door de vaatwasser. Dat in tegenstelling tot een set heineken glazen (duidelijk kleurloos glas) die ongeveer even oud zijn en even vaak door de vaatwasser zijn geweest.
Ik denk ook aan toeval, want bij mij gaan die gratis Cola glazen ook al een paar jaar probleemloos door de vaatwasser. Als ik daar een gesneuveld glas vind is het meestal een “wat duurder” wijnglas.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Waarom is de rand van drinkglazen niet groen?

Bij sommige glazen bekers komt er uit de bovenrand toch licht met de kleur van het glas, bij een geschikte lichtinval. Ik zag het bij een pyrex (borosilicate) maatbeker, en bij een borosilicaat ovenschaal. Licht dat via de bovenrand naar binnen schijnt, treedt aan de andere kant weer naar buiten, via de bovenrand. Het is een soort retroreflector. Als er wit licht naar binnen schijnt komt er er licht naar buiten met een blauwige tint, blijkbaar de kleur van dit pyrex borosilcaatglas.
 



Bij een wijnfles zie ik soms ook groene lichtvlekken die ontstaan door licht dat de omtrek van het glas heeft gevolgd, zoals op onderstaande foto. De twee groene lichtvlekken die rechts uittreden komen van zonlicht dat links inviel op het glas.
wijnfles.jpg

Berichten: 12.262

Re: Waarom is de rand van drinkglazen niet groen?

Wat een grappig effect :)
 
Net even een laser gemikt op een duralex schaaltje, en het licht komt er aan de overliggende rand weer uit. Overigens denk ik dat ander glas dat ook wel zou doen (ik denk dat het totale interne reflectie is), maar ik heb niets van een geschikte vorm van standaard glas. 
Victory through technology

Berichten: 3.911

Re: Waarom is de rand van drinkglazen niet groen?

ik denk dat de groene tint bij dezelfde glassoort in vensterglas veel sterker is dan bij potjes en glazen omdat de afgelegde weg door de hele zijkant van het glas loopt inclusief inwendige schuine reflecties waardoor de effectieve weglenge nog groter wordt. als je een stukje vensterglas neemt van 10cm vergeleken met 1meter zou je dat verschil moeten kunnen zien. Daarnaast is het natuurlijk het soort glas wat een rol speelt zoals al gezegd. 

Reageer