gebruik van filters en waarnemingen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 236

gebruik van filters en waarnemingen

Bij het gebruik van wit licht op een oplossing kaliumpermanganaat, nemen we een paarze kleur waar. Alle licht wordt doorgelaten en geel wordt geabsorbeerd. De complementaire kleur van geel nemen we waar.
 
Bij het gebruik van wit licht door een gele filter, op een oplossing kaliumpermanganaat, nemen we niets waar, zelfs geen oplichting. Er wordt niets doorgelaten en geel wordt geabsorbeerd.
 
Mijn vraag is, wat nemen we voor het gele licht op de oplossing neervalt? De kleur geel? rechtstreeks? Aangezien paars afwezig is.
 
En, wat nemen we waar indien we een paarze filter, of groene filter gebruiken op diezelfde oplossing, dan kleur deze paars (of groen) aangezien er niets wordt geabsorbeerd.
 
Kloppen deze veronderstellingen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: gebruik van filters en waarnemingen

Opmerking moderator

verplaatst naar optica
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: gebruik van filters en waarnemingen

2 bijkomende vragen:
Een oplossing kleurt paars omdat hij enkel paars doorlaat.
Antwoord: Fout
 
Volgens mij wel juist? Als alles wordt geabsorbeerd behalve paars, dan kleurt de oplossing toch paars? Maar dit kan ook als alles doorgelaten wordt behalve de complementaire kleur van paars.
 
Een groene oplossing absorbeert alles behalve groen.
Antwoord: Fout
 
Ook hier lijkt mij de stelling juist? Als alle kleuren geabsorbeerd worden behalve groen kan dit volgens mij groen kleuren? Maar ook als alles doorgelaten wordt en enkel de complementaire kleur van groen wordt geabsorbeerd.
 
Of zijn oplossing anders dan voorwerpen.
 
Bij voorwerpen nemen we rood waar als alle kleuren geabsorbeerd worden en rood terug gekaatst wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: gebruik van filters en waarnemingen

Ben op zoek naar een online tool die de basis simuleert, maar niets specifiek gevonden.
 
Afbeelding

Reageer