kleur temperatuur

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

kleur temperatuur

Hoop dat ik in de goede groep zit.
kleur temperatuur bijv. rood - 1500 K  / blauw - 10000 K  gemeten in Kelvin.
vraag: Wat ik niet begrijp is dat bij een warmere kleur de temperatuur daalt.
je verwacht bij rood een hogere temperatuur dan bij blauw.
bvd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: kleur temperatuur

De energie per foton (elektronVolt [eV]) neemt toe bij toenemende frequentie, dus afnemende golflengte λ
IR heeft een grotere golflengte (lagere frequentie) dan bijvoorbeeld Uv straling, dus minder energie per foton, dus lagere kleurtemperatuur.
golflengte vs energie.jpg
golflengte vs energie.jpg (54.82 KiB) 3260 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kleur temperatuur

De kleurtemperatuur is de temperatuur die een zwarte straler heeft die de betreffende kleur uitstraalt. Die temperatuur is voor blauw hoger dan voor rood. Maar mensen ervaren rood juist als warm en blauw als koud. Dat heeft niks met de kleurtemperatuur te maken maar met onze beleving.

Berichten: 5

Re: kleur temperatuur

bedankt voor de snelle antwoorden.
Een zwarte straler is dus een bol (kubus ?) als je die tot 10000K  verwarmt straalt die blauw licht uit en bij 0 K , niks meer, zwart.
Dus de fotonen hebben bij een langere golflengte minder energie (dus <K ), dat verklaart dus de schaal.
Dat zeg ik verkeert fotonen hebben natuurlijk geen golflengte, valt nog niet mee om dat duidelijk te zeggen.
 
Komt het dan door o.a. de watermoleculen waar we gedeeltelijk uit bestaan dat rode straling warmer aanvoelt , ik noem maar wat.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: kleur temperatuur

De golflengte is afhankelijk van de temperatuur volgens de Wet van Wien. Van alle elektromagnetische straling afkomstig van de zon bereikt 53% het aardoppervlak in de vorm van infrarode straling, 44% als zichtbaar licht en 3% als ultraviolette straling.

Berichten: 5

Re: kleur temperatuur

blijft voor mijn gevoel vreemd dat fotonen met een lagere energie meer warmte veroorzaken.
Maar dit komt natuurlijk ;)  door een onvolledig inzicht.  :(

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: kleur temperatuur

het antwoord is al gegeven in het bericht hiervoor.
Je dagelijkse dosis EM-straling van de zon bestaat voor 54% uit IR en maar voor 3% UV, dus ervaar je de warmte voornamelijk door de IR straling.

Berichten: 5

Re: kleur temperatuur

@ukster - je stelt dus als beide (IR - UV) bijv. 10% zouden zijn de overgedragen energie hetzelfde is ?
ja maar.... rood - 1500K  / blauw -15000K   dus blauw bevat 10x zoveel energie. (grof gezegd)
Ik denk dat we te ver van de optiek afraken, misschien hoort dit in een andere groep.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: kleur temperatuur

eenvoudig schreef: blijft voor mijn gevoel vreemd dat fotonen met een lagere energie meer warmte veroorzaken.
 
dat doen ze niet. 
 
als ik 100 "blauwe fotonen" respectievelijk 100 "rode fotonen"  door twee identieke zwarte zandkorreltjes laat absorberen, dan zal het zandkorreltje waar het blauwe licht op viel sterker opgewarmd zijn. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.089

Re: kleur temperatuur

eenvoudig schreef: ja maar.... rood - 1500K  / blauw -15000K   dus blauw bevat 10x zoveel energie. (grof gezegd)
 
Dit is niet hoe energie van fotonen gedefinieerd is, dus dit gaat niet op. In deze link kun je meer informatie vinden hoe het wel berekend wordt.

Berichten: 5

Re: kleur temperatuur

allemaal bedankt, ga de aanbevolen sites bekijken.

Reageer