Klank van een wijnglas

Moderator: physicalattraction

Berichten: 12.262

Re: Klank van een wijnglas

Glas 3 lijkt wel iets meer te 'verwijden' dan glas 4, maar heel spectaculair is het verschil ook weer niet. Anderzijds moet de brekingsindex van het glas wel heel erg dicht bij dat van de vloeistof liggen wil je het echt zien 'verdwijnen'.

Bovendien heb je nog borosilicaat glas dat gebruikt wordt in toepassingen waar uitzetting door temperatuur problemen geeft als je gewoon soda-lime glas zou gebruiken, en de brekingsindex daarvan is ca 1.48.

Ik denk niet dat de brekingsindex een al te goede basis is om glassoorten te onderscheiden: er zijn veel soorten glas met ieder hun eigen brekingsindex. Dat de brekingsindex niet overeen komt met die voor "standard" soda-lime glas verbaast me niets: dat soort glas vind je in ramen van 50 jaar oud en in wegwerp glas (een pot groente oid), niet in glas dat gemaakt is om een tijdje mee te gaan zoals een wijnglas.

De enige manier om achter de samenstelling van een glas te komen is analyse van de elementen in het glas.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.970

Re: Klank van een wijnglas

Ik kende deze methode om een brekingsindex te bepalen niet (wel kritische hoek, uiteraard, maar niet het scherend beschijnen van een cilinder)

In de foto lijkt ook nog zwak een straal te zien die ongeveer 45° afgebogen is.

Als ik met niet vergis, is volgens de formule de afbuigingshoek bij n=1,5 al 96,4° .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Klank van een wijnglas

Xilvo schreef: di 06 aug 2019, 13:38 Ik kende deze methode om een brekingsindex te bepalen niet
Dat kan, want ik probeerde maar wat. Het werkte niet, dus ik probeer iets anders. Een bekende "lens" is de bal-lens, zoals een massieve glazen bol. Het brandpunt voor de binnenste stralen is \(f = \frac{n D}{4 (n-1)}\) [bron] en de buitenste stralen convergeren meer maar hebben geen brandpunt. Voor de situatie van de steel van een wijnglas in olie moet n vervangen worden door nglas/nolie. De formule is gelijkwaardig met \(n = \frac{1}{1 - \frac{D}{4f}}\), dus je kunt n uitrekenen als je f en D hebt gemeten. ik heb een filmpje gemaakt van een laserstraal die op verschillende plekken door de steel gaat, eerst voor gewoon glas, en daarna voor loodkristal: video (1 minuut).

De plaats van het brandpunt kun je in het filmpje vinden door te zoeken naar het gemeenschappelijke 'scharnierpunt' van de lichtstralen van opeenvolgende beelden.

Code: Selecteer alles

meetresultaten, uitgaande van n_zonnebloemolie=1.47 :
             f    D   n_glas/n_olie  n_glas
gewoon glas  8    1       1.031       1.52
loodglas    2.3  0.49     1.056       1.55
laser2.png

Xilvo schreef: di 06 aug 2019, 13:38 Als ik me niet vergis, is volgens de formule de afbuigingshoek bij n=1,5 al 96,4° .
De vergissing is vermoedelijk dat je het hebt uitgerekend voor glas in lucht: deviatie = 180°-2·arcsin(1.00/1.50) = 96,4°. Maar mijn experiment is glas in zonnebloemolie. Dan is de deviatie = 180°-2·arcsin(nolie/nglas) = 180°-2·arcsin(1.47/1.50).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.970

Re: Klank van een wijnglas

@jkien
Hoe het werkt (of zou moeten werken) had ik ook nagerekend.
jkien schreef: do 08 aug 2019, 01:36 De vergissing is vermoedelijk dat je het hebt uitgerekend voor glas in lucht: deviatie = 180°-2·arcsin(1.00/1.50) = 96,4°. Maar mijn experiment is glas in zonnebloemolie. Dan is de deviatie = 180°-2·arcsin(nolie/nglas) = 180°-2·arcsin(1.47/1.50).
Dat had ik inderdaad gemist.

Reageer