Terugkaatsing lichtstralen in een holle spiegel...

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Terugkaatsing lichtstralen in een holle spiegel...

Dag allemaal!
Op WEZOOZ ACADEMY hoorden we de presentator zeggen dat lichtstralen die evenwijdig invallen met de hoofdas van de holle spiegel, weerkaatst worden door een brandpunt dat op de hoofdas ligt, in het midden tussen het middelpunt van de spiegel en het krommingsmiddelpunt.
Lazen we ook in een boek. Maar dat klopt niet op onze tekening die in GEOGEBRA gemaakt is. Waarom?
Bij voorbaat bedankt voor jullie schitterende antwoorden! :-)

PS: er treedt een fout op als ik het PNG bestand upload.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: Terugkaatsing lichtstralen in een holle spiegel...

Patrick4WF schreef: di 28 jan 2020, 08:04 PS: er treedt een fout op als ik het PNG bestand upload.
Is het bestand te groot, misschien?

Het klopt wel, maar alleen voor stralen dicht bij de as.
Bij stralen die daar verder vandaan liggen treden afwijkingen op, die stralen snijden de as dichter bij de spiegel.

Berichten: 8

Re: Terugkaatsing lichtstralen in een holle spiegel...

Xilvo schreef: di 28 jan 2020, 11:55
Patrick4WF schreef: di 28 jan 2020, 08:04 PS: er treedt een fout op als ik het PNG bestand upload.
Is het bestand te groot, misschien?

Minder dan 1 Mb. Zou moeten passeren...
Het klopt wel, maar alleen voor stralen dicht bij de as.
Bij stralen die daar verder vandaan liggen treden afwijkingen op, die stralen snijden de as dichter bij de spiegel.
Heb het nog eens uitgetekend op GEOGEBRA, voor verschillende cirkels en stralen. Eigenlijk gaan ze NOOIT door één punt snijpunt met de hoofdas.
Dat verschil wordt wel alsmaar kleiner als de krommingsstraal van de spiegel groter wordt en de stralen dichter bij de hoofdas liggen.
Dan wordt het een kwestie van veel cijfers achter de komma. Maar samen vallen die snijpunten met de hoofdas NOOIT.
In realiteit wordt het verschil verwaarloosbaar maar wiskundig en meetkundig gezien vallen ze nooit samen.

Berichten: 463

Re: Terugkaatsing lichtstralen in een holle spiegel...

Patrick4WF schreef: Heb het nog eens uitgetekend op GEOGEBRA, voor verschillende cirkels en stralen. Eigenlijk gaan ze NOOIT door één punt snijpunt met de hoofdas.
Gebruik je als holle spiegel wellicht een cirkel in plaats van een parabool?
Bij een parabool is er één brandpunt op de hoofdas, bij cirkels niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Terugkaatsing lichtstralen in een holle spiegel...

Opmerking moderator

Patrick4WF schreef: di 28 jan 2020, 08:04 PS: er treedt een fout op als ik het PNG bestand upload.
1) probeer eens of je me dat bestand kan sturen via een PB?
2) lukt dat niet, doe dat dan eens in een bijlage bij een e-mail aan janvandevelde apenstaartje wetenschapsforum punt nl , maar laat me dat dan weten want ik open daar niet dagelijks mijn mail

Reageer