Geluidsmuur opstelling

Moderator: physicalattraction

Berichten: 454

Geluidsmuur opstelling

Ik heb een vraagje over twee materialen en hun geluidswerende effect .Laten we stellen dat er op een snelweg twee geluidsmuren zijn gebouwd.Eentje van pvc en eentje van aluminium .Zie tekening.Welk huisje achter de verschillend materialen heeft er dan het minste last van geluidsoverlast en zo welke waarom ?
Bijlagen
D04C0BF4-0D9A-4C99-9546-99F072082F4D.jpeg

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Geluidsmuur opstelling

Dat is te weinig informatie, maar waarschijnlijk PVC.

Metalen geven trillingen beter door. Je wilt in zekere zin massa hebben om de energie uit de lage tonen op te kunnen nemen. Maar ook die energie omzetten in beweging/warmte. Daar werkt iets als piepschuim weer goed voor. Het geluid ketst dan in alle richtingen en lekker door alle luchtbellen heen.

Naast de materiaal afhankelijke eigenschappen, zijn de constructie-eigenschappen ook van belang.
Wanddikte, hoogte, temperatuur, glad/ruw-heid, ondergrond, afstand etc.
zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Absorptie ... ci%C3%ABnt

Berichten: 454

Re: Geluidsmuur opstelling

Oke maar als je iets van massa wilt hebben spreekt piepschuim dat weer tegen .
ik dacht juist dat piepschuim zo goed isolerend is omdat het net zoiets heeft als dubbel glas.Met stilstaande lucht.In ramen zit er dan wel zo min mogelijk lucht omdat zo min mogelijk luchtmoneculen minder trillingen door kunnen geven .Maar ik dacht dat stilstaand ergens tussen ook zo n dergelijk effect heeft.

Berichten: 454

Re: Geluidsmuur opstelling

Kun je met meer massa zoals metaal meer lage tonen absorberen omdat de moleculen dan dichter op elkaar staan en ondoordringbaar worden ?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Geluidsmuur opstelling

Die lage tonen dragen meer energie. En die grotere massa ondervindt daar minder last van. Maar je wilt nog steeds dat die massa vervormt, (de energie moet omgezet worden) een gladde harde metalen plaat zal het geluid meer reflecteren.

Het is niet zozeer het ondoordringbaar worden. Het geluid laat het materiaal mee trillen, en de lucht aan de andere kant wordt door het materiaal weer in trilling gebracht. Zo dringt het geluid door.
Wat gebeurt er als je tegen een kussen aan slaat? En als je tegen een radiator aan slaat?

Het gaat dus niet om stilstaande lucht, maar om veel contact oppervlak, zodat alles lekker mee kan vervormen.
Neem bijvoorbeeld de koelplaat in je computer, als je die helemaal glad polijst dan komt die minder in contact met de lucht om de warmte af te geven. Of je darmen/longen om voedingstoffen/zuurstof op te nemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Geluidsmuur opstelling

Er worden hier twee effecten door elkaar gehaald: absorptie en isolatie.
De topic starter vraagt naar isolatie. Voor isolatie is massa belangrijk; de muur mag niet mee gaan trillen. Met aluminium zul je sneller massa bereiken dan met pvc.
Een zware muur zal echter juist weinig geluidsenergie absorberen; voor absorptie is wrijving nodig. Dat kun je bijv. bereiken door materiaal te gebruiken dat de bewegende lucht weerstand biedt zoals steenwol. Dit soort materiaal geeft echter minder isolatie. Zijn beide eigenschappen vereist dan heb je iets met massa nodig en op enige afstand daar vandaan absorberend materiaal zoals steenwol.
Een vuistregel is daarbij dat de laagste frequentie die nog geabsorbeerd wordt een golflengte heeft die kleiner is dan achtmaal de afstand tussen de massa en het dempend materiaal (dikte van het dempend materiaal meegerekend). Het beste is echter om deze afstand niet overal gelijk te houden aangezien bijv. bij een halve golflengte weer geen absorptie optreedt. Steenwol direct op een harde muur aangebracht zal dus alleen de allerhoogste frequenties absorberen en voor de lage frequenties weinig helpen.

Berichten: 454

Re: Geluidsmuur opstelling

Oke dus massa is heel belangrijk.En ik had het net opgezocht aluminium is inderdaad behoorlijk wat zwaarder als pvc .Eigenlijk als de meeste plastics .Dus een loden muur of van uranium zou het beste isoleren omdat dat veel massa bevat .Dus stel voor ik maak ramen van lood .Dus twee platen net als dubbele ramen .Dan zou dat dus beter werken als gewone ramen ?
Ik heb trouwens ook wel es twee verschillende geluidsmuren langs de snelweg gezien .
Volgens mij een van aluminium ,maar ook wel es eentje van een soort bruine houtachtige stof .Misch meer absorberend .Waarom zou dat zo wezen ?Natuurgebied misch !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Geluidsmuur opstelling

Een effectieve manier is geluid reflecteren. Daar is niet veel massa voor nodig.

Ik heb zojuist even naar het verschil geluisterd bij een open en gesloten deur met dubbel glas. Dat verschil is enorm, ik schat toch al gauw op 20 dB.

Berichten: 454

Re: Geluidsmuur opstelling

Ja maar glas is toch wel vrij zwaar.En je hebt het natuurlijk niet vergeleken met een zwaardere object .Alles helpt maar wat helpt het beste? Maar misch hoeft het inderdaad niet zo zwaar te zijn als er geen luchtmoleculen tussen zitten die het geluid door kunnen geven .In de ruimte is ook geen geluid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Geluidsmuur opstelling

Xilvo heeft het nu over reflecteren. Reflectie krijg je als je isoleert zonder absorptie. Dat is wat die geluidsschermen doen. En liefst een beetje omhoog, zodat niet alle herrie op de weg komt.
Maar als wilt dat er behalve reflectie ook isolatie optreedt (zoals geluidsschermen moeten doen), zul je voor de isolatie toch massa nodig hebben.
Inderdaad is er minder massa nodig voor isolatie als je twee keer massa achter elkaar plaatst met zo min mogelijk overdracht daartussen (zoals dubbelglas). Dat gaat het beste wanneer de beide glasplaten verschillende dikte hebben, zodat de resonantiefrequenties van beide platen verschillend zijn.

Berichten: 454

Re: Geluidsmuur opstelling

Oke dus van dubbel glas zijn de glasplaten van verschillende diktes .Interesant

Berichten: 454

Re: Geluidsmuur opstelling

Ik heb ook wel es gehoord dat ze een geluidswal hadden gemaakt Dat zo gericht was .Dat de weerkaatsing van de ene wal de andere tegenkwam en melkaar ophief .
Zou zoiets ook in een tunnel gebeuren omdat dat weerkaatst .Echo in een grot is natuurlijk ook zoiets.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Geluidsmuur opstelling

vincentcius schreef: do 07 mei 2020, 00:18 .Dat de weerkaatsing van de ene wal de andere tegenkwam en melkaar ophief .
Dat is niet mogelijk.

Berichten: 454

Re: Geluidsmuur opstelling

Oke ik kan dat artikel ook niet meer vinden aangezien het wel 14 jaar geleden was.
Maar ik lees wel dat ze veel proeven hebben gedaan met antigeluiden .
Wikipedia
Antigeluid
Taal
Volgen
Bewerken
Antigeluid is een geluid dat een ander geluid opheft door een tegengestelde fase. De tegenfase kan ontstaan door reflectie, maar ook met elektronica en een luidspreker bewust gegenereerd worden. Met dat laatste is het mogelijk bestaand geluid te dempen, iets wat vooral bij lagere frequenties en monotone geluiden goed functioneert.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Geluidsmuur opstelling

Antigeluid wordt specifiek opgewekt en werkt dan op een bepaalde plaats terwijl ergens anders het volume dan juist toeneemt.
Het is onmogelijk op die manier het geluid overal te dempen.

Met reflectie door geluidsschermen is zoiets totaal onmogelijk voor geluid dat vele frequenties bevat, zoals geluid van wegverkeer.

Reageer