Ritselende bladeren en spetterend water

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Ritselende bladeren en spetterend water

Zojuist hoorde ik buiten het geluid van over de straat waaiende ritselende verdroogde bladeren en toen bedacht ik mij ineens dat dat geluid (vrijwel) gelijk is aan dat van een spetterend waterstraaltje. Hoe komt dat zo?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Ritselende bladeren en spetterend water

Ik denk dat het nogal subjectief is. Volgens jouw huidige waarnening klinkt het zo. Ik denk dat men wel degelijk onderscheid hoort bij een getrained "gehoor". Zo neemt een geoefend en getalenteerd muziekant meer waar dan een ongetrainde.

Dit neemt niet weg dat ik ook wel eens dingen waarneem die vergelijkbaar klinken. Hoewel ik geen voorbeelden kan geven.

Eveneens lijkt mij dit een moeilijk stukje materie. Enerzijds kun je de geluiden met spectrum analyser vergelijken. Maar dan heb je ook de interactie van de hersenen die je moet meenemen. Net zoals visuele illusies bestaan die ook voor het gehoor.

Misschien kun je op internet iets vinden van mensen die (vroeger) special effects geluiden maakten in films. Ik kan mij herinneren ooit een documentaire gezien te hebben hierover. Erg interessant.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Ritselende bladeren en spetterend water

In principe zou je dit experimenteel kunnen testen door mensen geluidsfragmenten te laten horen en dan te bekijken of ze kunnen onderscheiden wat wat is.

Een spectrum analyse zou ook interessant zijn.

Ik kan deze vraag eventueel ook nog op een ander forum stellen waar meer geluids- en muziekkenners zitten?

Reageer