Fotochrome zonnebril

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Fotochrome zonnebril

Ik heb vandaag een fotochroom voorzetzonnebrilletje uitgeprobeerd in de zon, het principe is mooi. In de zon wordt hij donker door het aanwezige ultraviolet, en daarna blijft de donkere kleur een paar minuten voortbestaan. De foto laat het effect zien, ik had drie knijpers op de bril gezet om achteraf verschil te zien tussen door de zon belichte en onbelichte delen.

Het stelde wat teleur dat het belichte 'glas' (polycarbonaat in dit geval) zo weinig donker werd na 5 minuten in de volle zon. Ik schat dat hij 10% absorbeerde, terwijl een zonnebril wat mij betreft best wel 90% mag absorberen. Jammer dat het absorptiepercentage nooit gespecificeerd wordt bij zonnebrillen. Toen ik de zon op het brillenglas focusseerde met een loep ontstond er wel een voldoende donker plekje, maar te klein.

Een ander opmerkelijk aspect is dat het brillenglas helemaal niet verkleurde toen ik de bril achterstevoren in de zon legde. Het lijkt erop dat de fotochrome laag een dunne laag (~0,1 mm dik) op de voorkant van het polycarbonaat is, en dat het polycarbonaat alle ultraviolet tegenhoudt. Van polycarbonaat is inderdaad bekend dat een 1 mm dikke laag bijna 100% van het ultraviolet blokkeert. (link)

bril2.jpg
De bril op een lichtbak, om een indruk te geven van de donkerte van de brillenglazen. 1,2,3: plekken waar een knijper zat

Berichten: 626

Re: Fotochrome zonnebril

Een simpele maar zeer gave proef.
Hoe komt de 'verduistering' tot stand?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Meldingen

Vroeger ging het om zilverchloride. Ultraviolet licht reduceerde de zilverionen tot zilveratomen, die zwart zijn, enigzins vergelijkbaar met ouderwetse zwartwitfotografie. Tegenwoordig gaat het om organische moleculen die door ultraviolet licht van vorm veranderen en dan zwart zijn. (link)

Reageer