Vreemde regenboogfoto

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Vreemde regenboogfoto

Iemand heeft de onderstaande foto toegevoegd aan het regenboogartikel in wikipedia, met het onderschrift "Double Rainbow at dusk".

Afbeelding

Ik twijfel in hoeverre de foto en het onderschrift misleidend is. Het midden van de regenboogcirkel ligt ongeveer 20° onder de horizon, dus de zon staat 20° boven de horizon. Dat is overdag, en dan is het voor het blote oog niet zo donker. Door een korte sluitertijd kan het landschap wel donker lijken. Maar dan vind ik het onderschrift "at dusk" (tijdens schemer) onterecht, volgens mij is er alleen sprake van schemer als de zon onder de horizon staat.

Als de sluitertijd erg kort is zou ik verwachten dat de regenboog niet zo helder is.

Ik kan niet goed herkennen van welke kant de gebouwen en bomen door de zon verlicht worden. Het zou frontale verlichting moeten zijn, want wie naar de regenboog kijkt heeft de zon in de rug.

Is de foto gemanipuleerd of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Vreemde regenboogfoto

Het onderschrift kan in elk geval onmogelijk waar zijn om de redenen die je noemt. De situatie op de foto zal niet overeenkomen met de observaties van dat moment. Of dat manipulatie is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vreemde regenboogfoto

Misschien geeft die foto juist wel het werkelijke verlichtingscontrast weer. Bomen reflecteren niet zo geweldig veel licht. De fotograaf heeft met het blote oog waarschijnlijk een lang niet zo donker (lijkende) voorgrond gezien. Ogen en hersens corrigeren/compenseren voor die verschillen. Dat live-beeld zou wel eens sterker "gemanipuleerd" kunnen zijn dan de foto.

Als er geshopt is, dan is men overigens niet vergeten om op een aantal plaatsen een juiste schaduwhoek toe te passen. Zie het front dan dit gebouwtje:
schaduw.PNG
Dus ik geef de foto al met al een goede geloofwaardigheid. Maar inderdaad : "at dusk" is een misnomer.

Berichten: 463

Re: Vreemde regenboogfoto

Fout en Fake, niet een plaatje dat je verwacht op Wikipedia.
Gelukkig was er nog wat detail achtergebleven in die foto.
Terugshoppen met de AutoSmartFix en belichtingsfuncties van Photoshop geeft dit resultaat:

Afbeelding

Aan de lucht en regenbogen lijkt me ook wat gesleuteld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Vreemde regenboogfoto

Dat is mooi terugshopwerk. Het ziet er heel wat realistischer uit voor een opname overdag. En ik begrijp ook wel dat de fotograaf de lelijke parkeerplaats wilde maskeren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Vreemde regenboogfoto

Mission completed! Het wikipedia-artikel is weer in de oude staat hersteld door de gebruikers. Mede dankzij shimmy, zag ik. :)

Reageer