Licht door glas

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 624

Licht door glas

Een laserstraal kan dwars door glas of een andere doorzichtige stof heen.
Omdat de laserstraal kaarsrecht blijft (behalve bij een grensvlak), moet hij dwars door allerlei atomen bewegen en hij zal vele elektronen op zijn weg ontmoeten. Hoe is het mogelijk, dat de lichtstraal er (vrijwel) ongeschonden doorheen komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Licht door glas

Atomen bestaan voor het grootste deel uit niets. Dus het is eigenlijk meer de vraag waarom zoveel materialen niet doorzichtig zijn. Een foton kan worden opgenomen door een atoom als het atoom een elektron heeft dat naar een hoger energie niveau kan springen. Dit zijn discrete waardes, dus een elektron kan van energie niveau, ik verzin maar wat, 1 naar 2 springen, maar niet van 1 naar 1.5. Maar dat betekent dat een foton, ook een discreet pakketje energie die frequentie afhankelijk is, wel minimaal een energie niveau van 1 moet hebben. Als het minder is dan dat, wordt het foton niet opgenomen.

Glas en ander doorzichtig materiaal is dus gemaakt van materiaal dat elektronen heeft dat meer energie nodig heeft dan er in zichtbaar licht zit om van energie niveau te verspringen.

Zo ongeveer.

Berichten: 3.777

Re: Licht door glas

atomen van bv ijzer laten geen licht door, maar reflecteren het wel, maar water bijvoorbeeld laat licht door. Dus wat is dan het essentiele verschil? Ik begreep dat het opnemen van een foton en het weer afgeven een delay oplevert en daardoor de lichtsnelheid in stoffen lager is dan in vacuuum.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Licht door glas

Hier worden dit soort dingen goed uitgelegd (wel Engels):

Waarom licht door glas heen gaat

Waarom de lichtsnelheid door glas lager is (en waarom het niet veroorzaakt kan worden door opgenomen en weer afgegeven fotons)

Waarom licht ombuigt in glas

Berichten: 387

Re: Licht door glas

@irArjan,
Is het dan zo dat de supper-positie van twee electromagnetische golven, één van het foton met snelheid c, en de andere
als reactie van de electronen in het v.b. glas een resultante golf geeft met kleineren snelheid dan c ?
De resultante amplitude kan veranderen, de golflengte ook .... maar waarom ook de snelheid ?

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Licht door glas

Beter dan deze animatie kan ik het niet uitleggen.

Reageer