resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 789

resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Ik heb een vraag naar aanleiding van een theorie.

Stel: In een muur zit om de 20 cm een plaatje metaal van 100 x 20 x 1 mm (10 cm tussenruimte dus), dat opzich goed ultrasound resoneert, kan dan dat geluid meerdere meters verder komen, en hoeveel neemt dat geluid dan af binnen die afstand, als dit bijvoorbeeld een zachte muur is van bijvoorbeeld gasbetonblokken, vergeleken met een muur van hard beton? Het ultrasound is daarbij gestuurd en moet ergens weer opgevangen worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Wat bedoel je met "dat opzich goed ultrasound resoneert"?
Resoneren treedt alleen bij bepaalde frequenties op.

Berichten: 405

Re: resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Kan je uitleggen wat je bedoelt? Welk geluid en in welke richting?
Wat wil je precies bereiken? Een tekening misschien?

Gebruikersavatar
Berichten: 789

Re: resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Xilvo schreef: di 09 mei 2023, 17:52 Wat bedoel je met "dat opzich goed ultrasound resoneert"?
Resoneren treedt alleen bij bepaalde frequenties op.
Ik weet niet of het soort metaal uitmaakt hoe goed het geluid resoneert, vandaar dat ik dat vermelde.
Ik bedoel ermee 'ultrasound data', tussen 20 en 30 kHz
Nesciyolo schreef: di 09 mei 2023, 18:28 Kan je uitleggen wat je bedoelt?
Het is nog onderdeel van een theorie, maar de bedoeling is data te verzenden en weer te ontvangen.
Mijn vraag lijkt omslachtig, maar ik wil slechts weten of het mogelijk is op de manier wat ik beschreef.

Berichten: 3.860

Re: resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Sjorssnors schreef: di 09 mei 2023, 17:40 In een muur zit om de 20 cm een plaatje metaal van 100 x 20 x 1 mm (10 cm tussenruimte dus), dat opzich goed ultrasound resoneert, kan dan dat geluid meerdere meters verder komen, en hoeveel neemt dat geluid dan af binnen die afstand
haal je niet toevallig 2 begrippen door elkaar: resoneren en weerkaatsen? ik vermoed dat je weerkaatsen bedoelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 789

Re: resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

HansH schreef: vr 12 mei 2023, 17:27 haal je niet toevallig 2 begrippen door elkaar: resoneren en weerkaatsen? ik vermoed dat je weerkaatsen bedoelt.
Ik bedoel dat het geluid zich een aantal meters door een muur heen verplaatst en vervolgens verder gaat richting een ontvanger. Ik dacht daarom aan resoneren gezien het van het ene plaatje metaal naar een ander niet-verbonden plaatje metaal gaat enz. Het gaat dus één richting op (van een transmitter naar een receiver).

Ik probeer iets aan te tonen van een complexer geheel, maar moet eerst weten of de omstandigheden meewerken. Sorry voor deze onduidelijkheid.

PS. Mijn avatar heeft niets met dergelijke signalen te maken. Ik heb het syndroom van Asperger.
Laatst gewijzigd door Sjorssnors op vr 12 mei 2023, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Sjorssnors schreef: vr 12 mei 2023, 17:45 Ik dacht daarom aan resoneren gezien het van het ene plaatje metaal naar een ander niet-verbonden plaatje metaal gaat enz.
Wat bedoel je hier met "niet verbonden" en waarom is dat van belang?

Berichten: 405

Re: resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Wil je dat het geluid zich langs de muur voortplant, of er doorheen?

Gebruikersavatar
Berichten: 789

Re: resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Nesciyolo schreef: vr 12 mei 2023, 20:48 Wil je dat het geluid zich langs de muur voortplant, of er doorheen?
Ja, althans ultrasound data

Nogmaals, is dit slechts een theorie over of het mogelijk is (vraag niet de bedoeling, want het is onderdeel van een complexer geheel.)

Er is dus niet zoiets als een kabel waar bijvoorbeeld adsl doorheen gaat, maar losse plaatjes metaal,
waarbij het ultrasound data resoneert van plaatje naar plaatje over een aantal meters, waarbij dus dat signaal goed blijft
om weer verder via metaal ergens ontvangen te worden door een receiver.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Sjorssnors schreef: ma 15 mei 2023, 16:51 Er is dus niet zoiets als een kabel waar bijvoorbeeld adsl doorheen gaat, maar losse plaatjes metaal,
Waarom speciaal metaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 789

Re: resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Xilvo schreef: ma 15 mei 2023, 16:54 Waarom speciaal metaal?
Omdat het al een bestaande situatie is.

PS. (ik kon even niet online zijn, vandaar dat het even duurde eer ik weer reageerde)

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Bedoel je nu de situatie dat het geluid zich voortplant parallel aan de plaatjes? Dus tussen twee platen door? Of bedoel je dwars/loodrecht op de muur? Dus door de muur heen?

Gebruikersavatar
Berichten: 789

Re: resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

irArjan schreef: di 23 mei 2023, 18:54 Bedoel je nu de situatie dat het geluid zich voortplant parallel aan de plaatjes? Dus tussen twee platen door?
Ja inderdaad in de lengte van de muur, van plaatje naar plaatje en uiteindelijk de muur weer verlatend en nog met voldoende sterkte.

PS. Wederom excuus voor de late reactie.

Berichten: 405

Re: resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Ik heb me wel eens laten vertellen dat op een elektronisch signaal per trilling 2 bits kunnen worden verzonden. 1 op de berg en 1 op het dal. Ik weet niet of dat met geluid ook zo kan. Ik denk eigenlijk dat je daarmee niet verder kan komen dan 1 bit per trilling. Met een geluidssignaal van 40 kHz kom je dan op een datasnelheid van 40kb/s Met 5 GHz wifi kom je dus al gauw op zo'n 200.000x zoveel dataoverdracht per seconde.

Als die metalen plaatjes zouden resoneren zouden ze in fase meetrillen met de geluidsgolf. De plaatjes weten niet wanneer ze even moeten stoppen om een bit over te dragen maar trillen gewoon door. Het lijkt me dus dat ze het geluidssignaal enorm zouden vervuilen en dataoverdracht misschien wel onmogelijk zouden maken. Als ik zoiets zou proberen zou ik dat waarschijnlijk doen met een richtspeaker en een richtmicrofoon. Ik vraag me af of er apparatuur in de handel is die zo gevoelig is dat ze afzonderlijke trillingen kunnen processen. Maar je kan altijd proberen om zelf iets te bouwen.

Resoneren kost energie. Ik ben geen natuurkundige maar het lijkt me dat resonantie die energie van het geluidsignaal weghaalt en dus het originele signaal verzwakt.
Ik speel gitaar en de klankkast van mijn gitaar maakt dat de trillingen van de snaren enorm veel luider klinken en dus verder dragen. Dus daar zou ik zo uit de losse pols eigenlijk niets over durven zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 789

Re: resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Nesciyolo schreef: za 03 jun 2023, 19:55
Resoneren kost energie.
ADSL bijvoorbeeld gebruikt 25 tot 138 kHz, wat toch ultrasound is, en resoneert door koperen draden tot een paar km?
Kan dit dan toch ook resoneren langs andere vormen van metaal?

Reageer