Id het Higgs mechanisme het moderne phlogiston of erger?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 222

Re: Id het Higgs mechanisme het moderne phlogiston of erger?

Het V-rishon koppelt niet met fotonveld.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 222

Re: Id het Higgs mechanisme het moderne phlogiston of erger?

Het probleem is dat je geen storingstheorie gebruiken kunt. Rishonen zijn altijd gebonden.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 1.243

Re: Id het Higgs mechanisme het moderne phlogiston of erger?

Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 18:46
flappelap schreef: wo 18 aug 2021, 18:42
Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 12:26

Dat hangt van de potentiaal af. Die is waarschijnlijk dezelfde als die voor deeltjes met kleurladingen. Maar de koppeling is anders en de deeltjes zijn massaloos. Zij bezitten hyperkleur ladingen. En er is een hypergluon veld.
Kun je de Lagrangiaan geven?
Het is een combinatie van Weyl spinor vrije Lagrangianen die wisselwerken met hyper gluonvelden (8), photon veld, en gluon velden (ook 8). Vrij gecompliceerd. Maar niet echt van belang. Pas als meer bekend is van de potentiaal kun je meer zeggen.
Niet echt van belang? Dat bepaalt je volledige dynamica! Ik zie overigens niet hoe je 'vrije Lagrangianen' combineert met wisselwerkingen.

Daarom de vraag: Kun je concreet de expliciete Lagrangiaan geven, waarbij je die potentiaal (van wat?) nog algemeen houdt, geven of een link geven, en aangeven waar deze precies van verschilt met het standaardmodel?

En wat zijn die 'hyper gluon velden'? Zijn dat Yang-Mills velden gebaseerd op een bepaalde ijkgroep?

Kijk, als dit teveel moeite is, prima, maar dan ben ik persoonlijk mijn interesse ook snel kwijt. Dit lijkt me toch het startpunt.

Berichten: 1.243

Re: Id het Higgs mechanisme het moderne phlogiston of erger?

Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 19:01 Het probleem is dat je geen storingstheorie gebruiken kunt. Rishonen zijn altijd gebonden.
Dat weet je niet zonder beta-functie op te stellen.

Nou ja ik zie allerlei beweringen zonder concrete onderbouwing. Succes verder in elk geval, maar ik kan er niks mee.

Berichten: 222

Re: Id het Higgs mechanisme het moderne phlogiston of erger?

flappelap schreef: wo 18 aug 2021, 21:55
Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 19:01 Het probleem is dat je geen storingstheorie gebruiken kunt. Rishonen zijn altijd gebonden.
Dat weet je niet zonder beta-functie op te stellen.

Nou ja ik zie allerlei beweringen zonder concrete onderbouwing. Succes verder in elk geval, maar ik kan er niks mee.
Danku! De connectie met de beta functie is mij wat onduidelijk. Ook de sterke wisselwerking is alleen op discrete ruimtetijd uit rekenen.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 222

Re: Id het Higgs mechanisme het moderne phlogiston of erger?

flappelap schreef: wo 18 aug 2021, 21:52
Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 18:46
flappelap schreef: wo 18 aug 2021, 18:42

Kun je de Lagrangiaan geven?
Het is een combinatie van Weyl spinor vrije Lagrangianen die wisselwerken met hyper gluonvelden (8), photon veld, en gluon velden (ook 8). Vrij gecompliceerd. Maar niet echt van belang. Pas als meer bekend is van de potentiaal kun je meer zeggen.
Niet echt van belang? Dat bepaalt je volledige dynamica! Ik zie overigens niet hoe je 'vrije Lagrangianen' combineert met wisselwerkingen.

Daarom de vraag: Kun je concreet de expliciete Lagrangiaan geven, waarbij je die potentiaal (van wat?) nog algemeen houdt, geven of een link geven, en aangeven waar deze precies van verschilt met het standaardmodel?

En wat zijn die 'hyper gluon velden'? Zijn dat Yang-Mills velden gebaseerd op een bepaalde ijkgroep?

Kijk, als dit teveel moeite is, prima, maar dan ben ik persoonlijk mijn interesse ook snel kwijt. Dit lijkt me toch het startpunt.
Ik zag nu pas uw bericht. De massaloze rishonen vormen een Weyl Lagrangeaan voor vrije Massaloze Dirac velden. Deze koppelen aan fotonveld, gluonveld en hypergluonveld (dit heeft dezelfde structuur als gluonveld met een kleine twist echter). Een vrij rishon kan koppelen aan een fotonveld, een gluonveld (kleur) en een hypergluonveld (hyperkleur) dat verkregen wordt door de twee rishon velden locaal te ijken en te eisen dat de Lagrangeaan invariant blijft. Net zoals het gluonveld verkregen wordt. Ik weet nog niet hoe dit hier wiskundig op te schrijven maar de uitwerki g hiervan is heel simpel (niet te noemen lang... kijk naar de Lagrangeaan voor het standaard model).

Echter, dit geeft weinig nieuwe inzichten..
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 222

Re: Id het Higgs mechanisme het moderne phlogiston of erger?

"Ik zie overigens niet hoe je 'vrije Lagrangianen' combineert met wisselwerkingen."

Vrije velden. Niet vrije Lagrangeanen. Deze vrije velden wisselwerken met de interactie velden (voortkomend uit de vrije velden na locaal te hebben geijkt of locaal fasen te hebben gevarieerd).
Alle materie bevat magisch stof

Reageer