NMR - spin

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 257

Re: NMR - spin

Van zodra ik antwoord heb zal ik het laten weten hier. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: NMR - spin

Xilvo schreef: Ik weet natuurlijk niet wat van jou, Katrien, verwacht wordt (op een tentamen?) maar ik zou deze hele uitleg laten voor wat het is.
 
Een elektron, proton of atoomkern met spin≠0 heeft een impulsmoment en een magnetisch moment net als een klassiek draaiend geladen balletje die heeft.
 
Maar dat is het niet, een klassiek draaiend geladen balletje, en er 'klassiek' aan rekenen is dan ook zinloos.
 
De tekst lijkt een houtje-touwtje uitleg te willen geven voor het onderliggende principe van kernspinresonantie. De uitleg klopt niet, maar om te begrijpen waarom kernen in een magneetveld interageren met elektromagnetische straling is het wel een aardige benadering.
 
Wat dat betreft komt deze beschrijving overeen met het atoommodel van Rutherford. Beide zijn fout, maar beide bieden een afdoende verklaring voor een heel aantal fenomenen. 
 
Wat hier niet helpt is dat de plaatjes onduidelijk en fout zijn. Misschien heeft de auteur zonder na te denken een plaatje van een tollend elektron gepakt. 
 
De gegeven formules voegen niets toe en ermee rekenen is inderdaad zinloos.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer