Gamma-Scout - kloppen de waarden?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 23

Gamma-Scout - kloppen de waarden?

Ik bezit een Gamma-Scout stralingsmeter om alfa, beta en gamma straling te meten. Deze heeft hiervoor 3 standen - voor het meten van:

1 beta+gamma straling

2 gamma straling

3 alfa+beta+gamma straling

 
Ik meet hieronder in stand 3.
 
Binnenshuis meet ik ongeveer 0,5 micro sievert alfa straling per uur

Buiten in de schaduw 2,0 micro sievert alfa straling per uur

Op de zon gericht ongeveer 500 micro sievert alfa straling per uur

Het apparaat heeft een knoopcel en staat constant aan (kan niet anders) en ik heb het al een paar jaar. Daarom weet ik niet of de gemeten waarden nog kloppen of dat de knoopcel aan het leeg raken is.

Mijn vragen zijn:

- Is er buitenshuis zoveel meer alfa straling dan binnen?

- Zendt de zon echt zoveel alfa straling uit?

 

Berichten: 626

Re: Gamma-Scout - kloppen de waarden?

Alfastraling wordt al flink gereduceerd door een blad papier,
dus zeker door de muren en daken van een huis.
De samenstelling van de zonnewind, buiten, op zeeniveau, is me niet bekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Gamma-Scout - kloppen de waarden?

efdee schreef:De samenstelling van de zonnewind, buiten, op zeeniveau, is me niet bekend.
 
Ik kon het op internet nergens vinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Gamma-Scout - kloppen de waarden?

Op de zon gericht ongeveer 500 micro sievert alfa straling per uur
 
Dat is veel te veel, de sensor kan waarschijnlijk niet tegen direct zonlicht.
 
De straling die wij ontvangen aan het oppervlak van de Aarde ligt in de orde van 6 micro sievert per dag, dus ruwweg 0,25 µSv per uur.
Ter vergelijking: De astronauten in het ISS zijn buiten de atmosfeer blootgesteld aan een veel hogere stralingsdosis dan hier aan het oppervlak; ze ontvangen ongeveer 18 µSv per uur.

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Gamma-Scout - kloppen de waarden?

consument schreef: Ik bezit een Gamma-Scout stralingsmeter om alfa, beta en gamma straling te meten. Deze heeft hiervoor 3 standen - voor het meten van:

1 beta+gamma straling

2 gamma straling

3 alfa+beta+gamma straling

 
Ik meet hieronder in stand 3.
 
Binnenshuis meet ik ongeveer 0,5 micro sievert alfa straling per uur

Buiten in de schaduw 2,0 micro sievert alfa straling per uur

Op de zon gericht ongeveer 500 micro sievert alfa straling per uur

Het apparaat heeft een knoopcel en staat constant aan (kan niet anders) en ik heb het al een paar jaar. Daarom weet ik niet of de gemeten waarden nog kloppen of dat de knoopcel aan het leeg raken is.

Mijn vragen zijn:

- Is er buitenshuis zoveel meer alfa straling dan binnen?

- Zendt de zon echt zoveel alfa straling uit?

 
 
De betreffende stralingsmeter is ongeschikt als nauwkeurige stralingsmeter, en zeker ongeschikt als alfastralingsmeter. Een stralingsmeter die het stralingsniveau van alfastraling in microsievert per uur (µSv/h) weergeeft is een waardeloos apparaat. De eenheid sievert is in de stralingsbescherming geïntroduceerd omdat de fysische grootheid geabsorbeerde dosis (eenheid J/kg of Gy) onvoldoende informatie geeft over de risico's van stralingsblootstelling. Het effect van een stralingsblootstelling is o.a. afhankelijk van de stralingssoort, het dosistempo, het blootgestelde orgaan of weefsel, de leeftijd, het geslacht etc. Deze factoren zullen verdisconteerd moeten worden in de grootheden die kunnen dienen als maat voor de beoordeling van de blootstellingsrisico's. De eenheid van de betreffende grootheden heeft men de naam sievert gegeven. Aangezien alfastraling niet eens door de opperhuid heen komt, zorgt alfastraling dus niet voor stralingsschade bij uitwendige blootstelling en is het risico dus 0. Het is dan ook zinloos om het dosistempo van alfastraling in µSv/h weer te geven.
 
Om alfastraling te kunnen detecteren moeten de alfa deeltjes interactie aan kunnen gaan met het detectiemateriaal in de detector van het meetapparaat. Dit kan dus alleen als de detector aan een zijde voorzien is van een heel dun folie omdat anders de alfa deeltjes tegengehouden worden. Wat vaak gebeurt is dat er een gaatje in het folie komt, en dan meet het apparaat ook licht. Dat zou ook goed verklaren dat je 500 'µSv/h' meet als je het apparaat naar de zon richt.
 
M.b.t. jouw vragen
Om met de eerste vraag te beginnen; nee, sterker nog als je niet goed ventileert in huis, is er binnenshuis meer alfastraling dan buitenshuis. Dit omdat de radioactieve gassen radon en thoron uit de bouwmaterialen (beton, baksteen, gipsplaten etc) exhaleren. Meer informatie daarover kun je vinden op de RIVM website:  https://www.rivm.nl/Onderwerpen/R/Radon_en_thoron 
 
Het antwoord op de 2e vraag is ook nee; zie  https://www.universetoday.com/60065/radiation-from-the-sun/. Nog afgezien daarvan, stel dat dat wel zo zou zijn dan zou je daar niets van kunnen meten aangezien de reikwijdte van alfastraling slechts een paar cm is in lucht.

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Gamma-Scout - kloppen de waarden?

Michel Uphoff schreef:  
De straling die wij ontvangen aan het oppervlak van de Aarde ligt in de orde van 6 micro sievert per dag, dus ruwweg 0,25 µSv per uur.
 
Dit geldt voor Finland, in Nederland varieert dit van ca. 1,7 µSv/d buiten Limburg tot ca. 2,9 µSv/d in Limburg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Gamma-Scout - kloppen de waarden?

Ok! Nog wat lager dus.

Berichten: 12.262

Re: Gamma-Scout - kloppen de waarden?

Ik ben niet bekend met dit type meter, maar zou het kunnen dat ze een scintillatie-teller gebruiken voor de alpha-deeltjes? Dat zou in zekere mate de lichtgevoeligheid van het apparaat kunnen verklaren, en dan zou het ook een hoge waarde moeten aangeven onder een zeer felle lamp. 
 
500 uSv/hr zou niet al te best zijn, tenzij je een berg uraniumerts in de achtertuin hebt liggen zou ik maar houden op een meetfout. 
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Gamma-Scout - kloppen de waarden?

De Gamma Scout heeft een LND712 telbuis. Deze heeft een mica venster om alfadeeltjes te kunnen detecteren. Telbuizen kunnen echter kapot gaan en soms gaan ze dan op licht reageren. Je kan het beste kijken of er nog garantie op zit, want die telbuizen kosten een redelijk deel van de nieuwprijs van een Gamma Scout.

Zeker geen waardeloos apparaat, je moet wel bedenken dat de Sv waarde alleen enigszins nauwkeurig is in een gamma veld van de isotoop Cs-137 en het stukje lood voor het venster zit.

Berichten: 12.262

Re: Gamma-Scout - kloppen de waarden?

Ik vermoed dat de telbuis de hoofdmoot van de kosten is - je zou een vervanger kunnen zoeken, maar het zou met niet verbazen als een nieuw apparaat goedkoper is... en dan weet je ook dat je een goede hebt, een telbuis van ebay oid zou ik niet altijd vertrouwen.

Reageer