Bolbliksem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 83

Bolbliksem

In Wikipedia staat een goed verhaal over bolbliksems.
De conclusie is dat er nog geen goede verklaring is.
 
Wat duidelijk is, dat er een zeer grote elektrische stroom nodig is.
De bol zweeft.
Soms eindigt hij met een explosie en een verbrande vlek.
 
Het doet mij denken aan een bliksem waarvan een deel afgesplitst wordt in de vorm van een lus.
Als supergeleiding van een gas mogelijk is (nu nog onbekend), dan kan de lus een grote stroom voeren.
Het gas kan zweven en is koud, maar als het in aanraking komt met een elektrische geleider, dan ontploft hij, met een brandplek als gevolg.
 
Graag uw mening.
 
 
 
 
 

Berichten: 5

Re: Bolbliksem

Ik lees pas nu je vraag, vandaar de late reactie.
 
Over dit onderwerp was er op  één van de Vlaamse TV zenders (Canvas dacht ik) enkele jaren geleden een hele uitzending.
 
Daar werden alle technische aspecten die reeds onderzocht waren op een rij gezet.
 
De theorie dat het een verschijnsel is dat elektromagnetisch verklaard kan worden heeft men daar toen besproken.
 
Eerst liet men diverse vuurbollen zien met de gekende gevolgen als ze tegen bepaalde materialen aanbotsen (o.a. brandvlekken...).
 
Men toonde bij Japans onderzoek dat bolbliksems doorheen metalen gaas en  doorheen een keramische tegel heen gingen.
 
Het gaas smolt niet en de bij de tegel was na de passage eveneens niks te zien!
 
Men besloot toen dat we met de 'normale' natuurkundige wetten geen verklaring kon geven en dat een verklaring met quantum fysica zich opdrong.
 
Maar zoals ik al vertelde, het is een uitzending van enkele jaren geleden.
 
Hoe ver het onderzoek heden staat, heb ik geen weet van.
 
met vriendelijke groeten,
Rudy
 

Reageer