Klassieke atoommodel van bohr

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Klassieke atoommodel van bohr

Ik heb nooit les gehad in de quantumfisica
Als ik het klassieke atoommodel van bohr bekijk, dan is de eerste baan de K schil ,en de maximaal elektronen in deze K schil is 2
Maar hoe heeft bohr kunnen berekenen wat de exacte straal is van deze K schil en hoe heeft hij berekend wat de totale energie van zo;;n elektron in de K schil is ?
Bij het atoommodel van bohr begint het met de K schil . dit is de schil met de kleinste straal en met de minimale energie . hoe heeft bohr dit kunnen berekenen.
Als je bijvoorbeeld een schil zou nemen die tussen de K schil en de L schil zou liggen, dan zou het elektron elektrich magnetische straling uitzenden, wat betekend dat het elektron spiraals gewijze naar de kern zou bewegen en op de kern terecht zou komen . dit kan natuurlijjk niet. Als de elektronen in de respectieivelijk de K schil , de L schil , de M schil enzovoort zou bewegen, dan zou het elektron geen elektromagnetische strsling uitzenden. hoe heeft bohr dit kunnen bertekenen voor het waterstofatoom.???

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Klassieke atoommodel van bohr

Bohr nam aan dat het impulsmoment gekwantiseerd was in eenheden van
\(\hbar\)
.
 
 
Waarom en hoe had hij geen idee van maar dat geldt ook voor meneer planck die voorstelde om de oscillatoren te kwantiseren die EM straling uitzenden.
De energie niveaus kunnen dan berekent worden via klassieke mechanica en de coulomb wet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Klassieke atoommodel van bohr

die hanze hartelijk dank voorUw reactie
Ik probeer me nu te verdiepen in het quantummechanische model met behulp van de verschillende orbitalen.
Dit is voor mij erg moeilijk omdat ik tijdens mijn studie nooit les heb gehad in het quantummechanische model van het atoom.
Wel heb ik op het internet een vidio gevonden met het volgende ip adres

Alvast hartelijk dank voor Uw medewerking
Hoogachtend
Aad Krijtenberg
Mijn naam op het forum is aadkr

Reageer