Het klassieke atoommodel van Bohr

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Het klassieke atoommodel van Bohr

Ik heb tijdens mijn studie nooit onderwijs gehad in de quantummechanica,maar ik ben er wel door gegrepen, omdat het klassieke atoommodel van bohr niet voldoed
het model van bohr gaat uit van een masieve kern die uit protonen en neutronen bestaat.
Bij het model van bohr stelen ze dat er een massieve kern bestaat die uit protonen en uit neutronen bestaat.
Bij dit model heeft bohr de eerste schil de k schil genoemd (je zou ook kunnen zeggen dat bohr de eerste schil heeft aangeduid met n=1
deze waarde van n wordt het hoofdquantumgetal genoemd.
bohr noemde de eerste schil de K schil omdat deze schil de kleinste straal had en de elektronen in deze schil gaf hij een zekiere energie mee
Hoe bohr dit weten. de K schil bevat maximaal 2 elektronen, maar bohr was in staat om exact de straal van deze schil te berekenen, ook kon bohr de energie van de elektyronen in de K schil berekenen.
Maar hoe wist bohr wat de omtreksnelheid van de elektronen in de K schil was.
Ook zou er een formule gelden waarmee je bijvoorbeeld in de L schil het maximale elektronen kan berekenen wat in de L schil past.
De Lschil heeft n=2 en kan volgens dfeze formule een maximale hoeveelheid elektronen bevatten van 2 keer n in het kwadraat
dus de L schil (n=2) kan maximaal 2 keer 2 kwadraat is maximaal 8 elektronen bevatten.
Nu ben ik er achter gekomen dat dit geldt voor n=1 n=2 n=3 en n=4
daarna geldt de formule niet meer
voor de vierde schil geldt n=4 , dus deze schil kan maximaal 32 elekytronen bevatten.
Gaan we naar de vijfde schil (n=5) dan zou deze vijfde schil maximaal 50 elektronen kunnen bevatten.
Dit blijkt niet waar te zijn . de vijfde schil kan maar 32 elekytronen bevatten.
IK kom tot de conclusie dat het klassieke atoommodel van bohr niet klopt.
IK denk eerlijk gezegd dat ik mij moet verdiepen in het quantummechanisch model en met de elekytronenconfiguratie
Ik heb al de nodige videofilms bekeken, en het begint mij nu een beetje te dagen.
In het quantum model wordt de kern omringd door eerst de s orbitaal daarna de p orbitaal daarna de d orbitaal en daarna de f orbitaal
Kortopm een ingewikkeld verhaal.
 

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Het klassieke atoommodel van Bohr

https://en.wikipedia.org/wiki/Bohr_radius
Bohratoom.png
Bohratoom.png (14.27 KiB) 1920 keer bekeken
Bohrradius1.png
Bohrradius1.png (5.5 KiB) 1920 keer bekeken
Bohrradius2.png
Bohrradius2.png (7.39 KiB) 1920 keer bekeken
Bohrradius3.png
Bohrradius3.png (9.57 KiB) 1920 keer bekeken

Reageer