Verschil Sievert en Gray

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Verschil Sievert en Gray

Benm schreef:  Aangezien het ook een GMO lab was bleef die dosimeter aan de labjas hangen in het afgeschermde gebied (onderdruk etc). Ergens is dat natuurlijk even krom: het ding vangt daar achtergrondstraling en zou bij een ongeval zelfs een dosis aan mij toekennen terwijl ik niet eens aanwezig was. De dosime
 
De dosimeter uitslagen worden door de dosimetriediensten gecorrigeerd voor de achtergrondstraling. Standaard wordt ca. 15 µSv/week achtergrond aftrek gehanteerd. In sommige gevallen wordt een extra dosismeter gebruikt als achtergondmeter en wordt gecorrigeerd voor de gemeten achtergrondwaarde. Indien er een incident heeft plaatsgevonden waarbij extra blootstelling is geweest van niet-gedragen dosismeters, dan zal de dosis op de betreffende dosismeters geëvalueerd moeten worden door de toezichthoudend stralingsdeskundige op het niveau van een coördinerend stralingsdeskundige (N3). 

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Verschil Sievert en Gray

mixz schreef: Ik heb me laten vertellen dat mGy = mSv maar dat vind een beetje kort door de bocht.
Ik weet nu niet goed hoe ik dit moet interpreteren of wat het verschil tussen die 2 is.
1e scan was 3.5 mGy
2e scan was 7.5 mGy
3e scan was 7.8 mGy 
 
Hoe moet ik dit interpreteren? Hoeveel mVs is dat dan?
 
Alsook stond daar telkens bij: 
1e scan 156 mGycm 
2e scan 365 mGycm 
3e scan 408 mGycm 
 
Alvast bedankt! 
 
Het is inderdaad wat kort door de bocht om te stellen dat het aantal mGy gelijk is aan het aan het aantal mSv. Bij medische onderzoeken waar gebruikt wordt gemaakt van ioniserende straling gaat dat eigenlijk nooit op. En de reden daarvoor is dat NIET de geabsorbeerde dosis gemeten wordt tijdens de onderzoeken, maar de zogenaamde kerma (Kinetic Enery Released per unit Mass) én dat er bij het onderzoek sprake is van een gedeeltelijke i.p.v. een totale blootstelling van het lichaam. Ook voor de kerma wordt de eenheid Gy gebruikt. Voor wat betreft het risico op nadelige effecten (kanker) zijn we echter niet geïnteresseerd in de kerma (K), maar in de effectieve dosis (E). Dit betekent dat de kerma vertaald moet worden naar de effectieve dosis en dat wordt gedaan met behulp van zogenaamde dosisconversiecoëfficiënten (DCC) à E = DCC · K. De DCC is energie en bestralingsgeometrie afhankelijk.
Bij een CT-scan is sprake van een energiespectrum i.p.v. een discrete fotonenergie. De gemiddelde energie van het spectrum zal in de orde van 50 keV zijn. De DCC die bij deze energie hoort is ongeveer 0,7 Sv/Gy voor een rotationele bestralingsgeometrie (ICRP publicatie 116) zoals bij een CT-san. Dit levert de volgende ontvangen effectieve doses op voor de 3 gemaakte scans: 1e scan 2,5 mSv, 2e scan 5,3 en 5,5 mSv voor de 3e scan.

Een andere manier om de dosis weer te geven is via het zogenaamde ’dosis lengte product (DLP)’ ofwel het aantal mGy·cm. Ook de DLP is met een DCC te vertalen naar de effectieve dosis à E = DCC · DLP. Voor het scangebied van de nieren bedraagt deze DCC circa 0,015 mSv·mGy-1·cm-1 (ICRP publicatie 102). Met dit gegeven levert dat de volgende effectieve doses op voor de 3 scans: 1e scan 2,3 mSv, 2e scan 5,5 mSv en 6,1 mSv.
Door onnauwkeurigheden in de DCC’s zijn de berekende effectieve doses niet helemaal aan elkaar gelijk.

Mixz schreef:
“Weet ook niet goed wat ik moet denken van 3 ct-scans en een totaaldosis van 20msv in 7 maand. Heb ik DNA-schade opgelopen of niet, geen flauw idee. Moet ik er mijn slaap voor laten of niet.”
Op de vraag of je DNA-schade hebt opgelopen; waarschijnlijk wel à heeft het lichaam die DNA-schade gerepareerd; waarschijnlijk wel. Het lichaam is namelijk heel goed in staat om deze schade te herstellen.

Moet je er je slaap voor laten of niet; nee dus.

Ter vergelijking. De kans dat je van nature kanker krijgt ligt tussen de 30 en 35 procent. Als gevolg van een effectieve dosis van 20 mSv is de extra kans 0,1 procent.

Berichten: 7

Re: Verschil Sievert en Gray

Doc brown, wat een mooie duidelijke uitleg. Een perfect antwoord op mijn vraag! Bedankt!

Reageer