Spin waarden elektronen in edelgas

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Spin waarden elektronen in edelgas

Geachte lezer,

Graag wil ik een vraag posten over spin toestanden van een elektron in de buitenste orbitaal van een edel gas.

Edele gassen hebben compleet gevulde orbitalen waardoor het er veel energie nodig is om via foton stimulatie een elektron los te breken van de kern.

Mijn vraag: is het mogelijk om te weten of deze losgekomen elektron spin up of spin down had? Zijn de elektron posities door pauli’s uitsluitings wet ook verbonden aan vaste spin waarden. Aangezien spin up of spin down ook een verschil in energie heeft. Kun je bv een isotoop maken met een elektron minder die uit een wolk van gasatomen bestaat die allemaal een elektron missen en dat het duidelijk is welke spin waarde dit elektron zou moeten hebben als de orbitaal compleet gevuld zou zijn?

Ik heb deze vraag omdat als het mogelijk zou zijn dit gas te maken. Is het dan mogelijk om dit orbitaal weer te vullen door er elektronen op af te vuren? Zou een elektron door een gas kunnen gaan en aan de andere zijde een detector plaat kunnen raken zodat je kunt zien of het elektron opgenomen is in de wolk van gestripte gasatomen?

Paul

Berichten: 633

Re: Spin waarden elektronen in edelgas

Vraag 1) Als één elektron uit de buitenste schil wordt ge-emiitteerd, is het toeval welke van de twee naar buiten komt.
De hyperfijnstructuur speelt alleen een rol met de aanwezigheid van uitwendig magneetveld. Kortom: nee.

Vraag 2) Isotopen hebben met de samenstelling van kernen te maken en niets met het feit, of de buitenste elektronenschil wel of niet gevuld is.

Reageer