Importeren natuurlijk uranium

Moderator: physicalattraction

Berichten: 10

Importeren natuurlijk uranium

Hallo, ik had een vraag die irmand hopelijk kan beantwoorden, voor mijn mineralencollectie wil ik graag wat natuurlijk uranium (5g) bestellen bij united nuclear, mijn vraag was, kan ik dit bestellen zonder in de problemen te raken(is het illegaal om te importeren of te bezitten) het is miijn eerste keer dat ik een isotoop toevoeg aan mijn collectie dus dit wilde ik graag weten van mensen die er verstand van hebben of die dit vaker gedaan hebben, alvast bedankt en een vriendelijke groet van jan!

Berichten: 18

Re: Importeren natuurlijk uranium

Hallo Jan,

Dit kan wel eens lastig zijn

Kickstarter had een periodic table project, met daarin de fysieke elementen, echter niet voor radioactieve elementen



Deze plexiglas blokken zijnop ebay voor ca 30 euro te krijgen, en bevatten aan flink aantal elementen

Meer periodic table:
https://www.meta-synthesis.com/webbook/ ... p?PT_id=32

https://theodoregray.com/periodicTable/HowToGetOne.html



Succes

The Noob

Berichten: 12.262

Re: Importeren natuurlijk uranium

Dat zullen ze ongetwijfeld gedaan hebben omdat het anders onmogelijk is de tabel compleet te krijgen, er zijn elementen die zodanig zeldzaam, radioactief en/of alleen synthetisch zijn dat het onmogelijk is een sample te hebben dat tenminste 1 atoom van het genoemde element bevat.

Natuurlijk uranium(erts) in een kleine hoeveelheid lijkt me geen probleem om te importeren. Zaken gemaakt van uraniumhoudend glas of keramiek met een uraniumhouded glazuur mag je ook gewoon importeren, transporteren, verhandelen etc.

Overigens weet ik niet wat de wettelijke grens nou feitelijk is, ik neem aan dat je niet zonder slag of stoot 100 ton yellowcake kunt importeren, maar daarbij zal de waarde op zich al het probleem zijn waar de douane naar gaat kijken.

5 gram natural-abundance uranium zal niemand verdacht vinden.

Berichten: 10

Re: Importeren natuurlijk uranium

Erg bedankt allemaal, dit heeft mij veel geholpen toch wacht ik nog een paar dagen op meer antwoorden, MVG Jan

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Importeren natuurlijk uranium

Beste Jan,

Ik vermoed dat je op zijn minst een registratie (en afhankelijk van de activiteitsconcentratie een vergunning moet aanvragen) moet doen bij de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) --> met de volgende link kom je op de website van de ANVS: https://www.autoriteitnvs.nl/

Het stuk erts is vrijgesteld van wetgeving (Kernenergiewet en onderliggende besluiten) indien de activiteitsconcentratie van het U-238 kleiner of gelijk is aan 1 Bq/g, registratieplichtig indien de activeitsconcentratie groter is dan 1 Bq/g, maar kleiner of gelijk aan 10 Bq/g en vergunningplichtig indien de activiteitsconcentratie groter is dan 10 Bq/g.

Houdt er echter wel rekening mee dat het uranium erts te beschouwen is als een open bron en dat de activiteit door ingroei van de dochters toeneemt totdat een evenwichtssituatie is ontstaan. Een van die dochters is het radioactieve radon dat uit het stuk erts zal exhaleren en waarvan de radioactieve dochters zullen neerslaan in de omgeving en je dus te maken krijgt met een radioactieve besmetting. Je moet er dus op een zorgvuldige manier mee omgaan.

Met vriendelijke groet,

Doc Brown

Berichten: 10

Re: Importeren natuurlijk uranium

Harstikke bedankt, hier heb ik veel aan gehad

Berichten: 12.262

Re: Importeren natuurlijk uranium

Wat die registratie en vergunningsplicht betreft heb ik ergens mijn twijfels:

1 Bq/gram is nogal weinig. Zodanig weinig dat je dat niveau al haalt in pakweg een zak kunstmest of laag-natrium keukenzout er al boven zit als gevolg van natuurlijk aanwezig kalium. Zuiver kaliumchloride zou zelfs over de grens van 10 Bq/gram gaan - moet ik ergens een vergunning aanvragen als ik een kilo in de auto wil vervoeren?

Berichten: 10

Re: Importeren natuurlijk uranium

Dus wel of geen vergunning want ik wil liever geen strafblad of problemen in de eerste plaats, alsnog bedankt voor de info maar ik wacht nog even wat meer reacties af👍

Berichten: 12.262

Re: Importeren natuurlijk uranium

Nouja, strafblad?

Dit soort grenzen zijn gewoon niet realistisch. Als je bij de bouwmarkt oid een rookdetector koopt zit daar in bepaalde types een beetje americium-241 in. Praktisch is dat geen enkel probleem of gevaar, maar het is wel ruim 100 gigabecquerel per gram aan activiteit voor het americium zelf.

Realistisch zou je de activiteit voor het hele product mogen meten ipv dat van het gevaarlijkste deel, maar dan nog kom je niet heel ver: Als je het onder 1 Bq/g wilt houden ben je beperkt tot picogrammen americium in een detector.

Niet dat ik erg veel weet over rookdetectors, maar het lijkt me logisch dat 1 Bq onvoldoende is om tijdig rook te detecteren: je hebt 1 alpha verval per seconde en moet alarm slaan als het daar daar significant onder gaat als gevolg van rook die het pad tussen bron en detector beperkt. Zoiets gaat wel heel erg lang duren voordat het een significant verminderde emissie meet, zeg maar tot op het punt dat je huis al compleet is afgebrand en de brandweer de boel komt nablussen voor zover er nog iets resteert.

Als men wil handhaven op 1 Bq/g dan dan de politie iedereen die met een rookmelder bij de bouwmarkt vertrekt gaan aanhouden... succes met de vervolging van die personen en condoleances naar degenen die zijn omgekomen als gevolg van ontbrekende rookmelders!

Berichten: 10

Re: Importeren natuurlijk uranium

Bedankt voor de info, dus u wilt zeggen dat het geen probleem is?

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Importeren natuurlijk uranium

@Benm
De stralingsbeschermingswetgeving is sinds 6 februari 2018 sterk gewijzigd. Het besluit stralingsbescherming (Bs) is op die datum vervangen door het Besluit basisveiligheidsnormen stralingsbescherming (Bbs) waarbij een van de grote veranderingen is dat de vrijstellingsgrenzen voor veel radionucliden fors naar beneden zijn bijgesteld. De vrijstellingswaarden voor van nature voorkomende radionucliden kun je vinden in Tabel A, Deel 2 van het Besluit basisveiligheisnormen stralingsbescherming: zie www.wetten.nl

Je vergelijkt appels met peren. De activiteit van het Am-241 in een ionisatie rookmelder is ingekapseld (en voor deze melders geldt sinds 2001 overigens een verbod op de verkoop ervan omdat dat geen gerechtvaardigde toepassing meer is!) en kan zich dus niet verspreiden en kan dus ook niet zorgen voor een inwendige besmetting, dit geldt niet voor een stuk U-238 erts waar het radioactieve radon gas uit exhaleert; enerzijds kun je dit inhaleren, anderzijds besmet het de omgeving rondom het erts. Die verspreiding is de reden dat de vrijstellingsgrens zo laag is vastgesteld. Ik heb het al eerder tegen je gezegd; poets je N5 kennis eens op, voordat je hier onjuiste informatie vermeldt!

@Jan van Veld
Via de volgende link kom je op de website van de Autoriteit Nucleaire Veilighheid en Stralingsbescherming (ANVS) uit bij een stappenplan waarmee je kunt bepalen of een radioactieve stof kennisgevingsplichtig, registratieplichtig of vergunningplichtig is: https://www.autoriteitnvs.nl/documenten ... tappenplan. Voor een stralingsdeskundige is het volgen van het betreffende stappenplan gesneden koek, maar voor een leek zal dat wat lastiger zijn omdat je doorverwezen wordt naar artikelen in het Besluit basisveiligheidsnormen stralingsbescherming. Mijn advies aan jou is dan ook om even telefonisch (088-4890500) of via e-mail contact op te nemen met de ANVS; dat kan via de volgende link: https://anvs.iprox.nl/vragen

Met vriendelkijke groet,

Doc Brown

Berichten: 10

Re: Importeren natuurlijk uranium

Harstikke bedankt doc brown voor de toepassende informatie, je hebt me erg geholpen, ik wil niks illegaals doen dus ik denk dat ik helaas geen uranium kan torvoegen aan mijn mineralen collectie, alsnog bedankt want ik had makkelijk in de problem kunnen komen als ik dit niet had geweten, ik wacht nog een paar reacties of maar ik denk dat het hem vanwege de wetgeving niet gaat worden helaas, erg jammer maar je kan niet altijd zes gooien, MVG Jan

Berichten: 12.262

Re: Importeren natuurlijk uranium

@Doc Brown: Geldt deze regelgeving ook voor particulieren? En voor reeds bestaande situaties zoals uraniumerts dat iemand in huis heeft gehaald tig jaar geleden?

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Importeren natuurlijk uranium

Uiteraard geldt dat voor iedereen in NL en Europa wat dat betreft. Meeste mensen zijn echter niet op de hoogte van de vigerende regelgeving en zijn helaas ook niet bekend met de evntuele risico's.

Berichten: 12.262

Re: Importeren natuurlijk uranium

Even afgezien van of het verstandig is: wie belet me als particulier in een willekeurig geschikt EU land een stuk uraniumerts op te graven en mee naar huis te nemen?

Bedrijven kunnen worden geinspecteerd door toezichthouders, maar mijn prive-woning hoef ik ze niet in te laten. De politie ook niet zolang er geen verdenking van een misdrijf is, al denk ik dat die geen flauw idee heeft welk brok steen uberhaupt uraniumerts zou kunnen zijn.

Reageer