Links/rechts spiegeling en CPT-symmetrie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 632

Links/rechts spiegeling en CPT-symmetrie

Een man staat voor de spiegel en ziet dat 'spiegelman's hand ook rechts zit.
Maar als de spiegelman bewustzijn zou hebben, ziet hij die hand links.
Hoe moet ik dat beoordelen in het kader van CPT-symmetrie? (charge, polarity, time)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Links rechts

efdee schreef: za 07 mar 2020, 15:37 Een man staat voor de spiegel en ziet dat 'spiegelman's hand ook rechts zit.
Je presenteert dat als een feit, ik beschouw het liever als een willekeurige conventie voor spiegelbeelden die niet tot de werkelijkheid behoren. Iedere gek mag kiezen wat hij links en rechts noemt bij spiegelbeelden. Het kwam hier eerder ter sprake in link

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Links rechts

De P in CPT staat voor parity, dat is iets heel anders dan polarity.

Berichten: 7

Re: Links rechts

Als de man met zijn rechterhand naar het oosten wijst dan wijst zijn spiegelbeeld óók naar het oosten. Maar als de man naar voren wijst dan wijst zijn spiegelbeeld naar achteren. Dus in een spiegel worden niet links en rechts verwisseld maar voor en achter.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Links rechts

Ter uitbreiding op tpmvanes:

Vervolgvraag:
Als je een 3D opject zou omkantelen over de 4e dimensie, krijg je dan het spiegelbeeld object?

Berichten: 7

Re: Links rechts

Ik denk dat dan de binnenkant en buitenkant worden verwisseld.
Zie dit artikel over de tesseract, een vierdimensionale kubus:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tesseract

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Links rechts

kwasie schreef: ma 09 mar 2020, 10:45 Als je een 3D opject zou omkantelen over de 4e dimensie, krijg je dan het spiegelbeeld object?
Wat bedoel je precies met "omkantelen over de 4e dimensie"?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Links rechts

Als ik een 2D object op de tafel leg, dan kan ik het verschuiven en draaien. Wanneer ik hem over de 3e dimensie kantel en terug en neer leg, heb ik het object in een positie die ik niet kan verkrijgen door manipulatie in het 2D vlak.

Een gelijkwaardig iets bestaat met 3D objecten, er bestaan immers zowel links- als rechtshandige scharen.
Zouden deze scharen wel uitwisselbaar zijn als we ze konden draaien om een orthogonale 4e dimensie?
En is dit te generaliseren?

Reageer