Boson en BEC

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 633

Boson en BEC

Bosonen kunnen BEC vertonen.
Fotonen zijn bosonen.
Dus fotonen kunnen BEC vertonen. Hoe is dat waarneembaar? Laser?

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Boson en BEC

Bosonen met massa kunnen BEC vertonen.

Je eerste assumptie is verkeerd volgens mij. Een BEC is meer dan heel veel deeltjes in dezelfde quantum state.
De laser is ook wat mij voor het eerst in het hoofd schoot maar een laser is geen BEC.
Net als een BEC is een laser een macrospisch gecorreleerd systeem maar een laser is niet in evenwicht terwijl een BEC echt een fasetoestand van materie is in thermodynamisch evenwicht. Als we de temperatuur van een groep fotonen doen dalen dan verdwijnt uiteindelijk de straling gewoon.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Boson en BEC

efdee schreef: di 28 apr 2020, 00:42 Bosonen kunnen BEC vertonen.
Fotonen zijn bosonen.
Dus fotonen kunnen BEC vertonen. Hoe is dat waarneembaar? Laser?
Wat dacht je? Het antwoord uit 2018 beviel me niet dus ik stel de vraag nog een keer?

Berichten: 1.364

Re: Boson en BEC


Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Boson en BEC

Het artikel betreft fotonen opgesloten in een cavity in thermsich contact met een verf (dye).
Het betreffen dus geen vrije fotonen en ik weet niet goed of je dan echt kunt hebben over fotonen in een BEC.
Fotonen in een materiaal zijn ook niet echt fotonen, ze koppelen steeds met het kristal rooster waardoor er een photon in een medium zich totaal anders gedraagt.

De cavity gaat er voor zorgen dat er slechts enkele modes beschikbaar zijn waarin fotonen kunnen leven, dus de laagste energie toestand waar een foton in kan zitten wordt bepaald door de cavity en is niet nul zoals in het vacuum. Merk op dat de temperatuur van dit BEC niet laag is.

Berichten: 1.364

Re: Boson en BEC

Het is ook het enige dat ik kon vinden. In alle andere gevallen is het niet gelukt om een echt foton BEC te creëren. En waarom dat zo is staat ook al in de eerdere vraag waar Marko naar verwijst.

Berichten: 633

Re: Boson en BEC

@Marco: was ik volkomen vergeten

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Boson en BEC

:-)

Reageer