impuls van foton meten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: impuls van foton meten

OOOVincentOOO schreef: wo 04 nov 2020, 12:05 Dan is het plausibel mits de trillingen beheerst kunnen worden. Indien zo zou een lichtbron met 10 W licht vermogen (gefocuseerd op spiegel) voor ~ 270 nm (arm 8 cm, 1 gram massa uiteinde) verplaatsing theoretisch meetbaar mogelijk met Michelson zou ik zeggen.
Gewicht van 1 gram aan 8 cm arm is niet realistisch. Net gecontrolleerd en gewogen, een 1 cent munstuk weegt al 2.5 gram dus er hangt al makkelijk 2.5 gram aan de arm en dan nog veerconstante arm. Dan <<100 nm verplaatsing met 10 Watt, niet meetbaar zou ik zeggen met Michelson.

De opstelling is wel mooi bedacht. Ik begreep niet dat er nog een extra lichtbron was.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: impuls van foton meten

Misschien moet je mijn berichten in dit topic nog eens goed doorlezen. In het kort:

Plannetje:
10 bij 10 cm alufolie (270 milligram) opgehangen aan dunne 25 cm lange en heel smalle reepjes alufolie in vacuüm en het volle zonlicht geplaatst wijkt door die lichtdruk (10 watt) ruwweg 1/100 mm uit, en dat is prima uit te lezen met een interferometer waarbij het folie als een van de spiegels dient. Voor de meting gebruik dus ik een (zwakkere) laserstraal, niet om het folie weg te drukken.

Maar eerst wat testen:
De getoonde foto's betreffen een plompe testopstelling met een veel zwaarder spiegeltje aan een korter strookje alufolie in een matig vacuüm. Dit alleen om te zien of de opstelling in mijn woonomgeving voldoende trillingsvrij is om moeite in een verfijnder systeem te kunnen steken.

Resultaat:
Dat blijkt niet het geval, er is door trillingen van de spiegel zelfs op de rustigste momenten in de nacht geen interferentiepatroon waar te nemen.

Conclusie:
Dus is de bouw van een gevoeliger soortgelijk systeem niet meer aan de orde.

Misschien dat ik later nog wat ga proberen met een torsiebalansje.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: impuls van foton meten

Excuses hoor! Ik ben visueel ingesteld en kon uit de berichten opstelling niet geheel opmaken. Men hoeft maar een pb te sturen indien mijn inbreng niet gewenst is.

Het onderwerp spreekt mij aan omdat ik optica erg interessant vind. En gedurende een stage periode leuke optische opstellingen gebouwd.

Misschien kan met een DIY demping maken zoals een luchtkussen optische tafel. De AFM bij mijn werk heeft men geplaatst op 1 m3 iets harder soort schuim (ik werk in Duitsland, de Duitse methode!) :). Misschien het optica plateau verzwaren met wat gewichten.

Uw initiele bereking snap ik niet helemaal 1/100=10 μm verplaatsing. Met 25 cm slinger en slechts 1 gram gewicht uiteinde kom ik uit op 833 nm verplaatsing. Zoals eerder demonstreerde (zonder veerkracht arm) misschien het dubbele mij 100% reflectie. Echter meetbaar met Michelson zou ik zeggen (pak hem beet golflengte verschuiving), of ben ik hier verkeerd? AL ben ik geen voorstander van Michelson.

Mijn berekening:
Impulse Pendulum.jpg
\(F_{impuls}=\frac{P}{c}=\frac{10}{3*10^8} \space[N]\)
\(\frac{L_{impulse}}{L}\approx\frac{F_{impulse}}{mg}\)
\(L_{impulse}\approx \frac{25*10^{-2} *3.333*10^-8 }{1*10^{-3}*10} = 833.33 \space [nm]\)


Nu schiet ik misschien wederom een beetje door,

Vince

Reageer