Anti-materie en Annihilatie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 387

Anti-materie en Annihilatie

Wie kan / wil mij antwoorden op enkele vragen / bedenkingen rond Anti+materie en Annihilatie ?

1. Ik maakte mij de bedenking waarom materie en anti-materie elkaar niet gewoon elkaar teniet doen zonder omzetting in
energie.......... precies zoals in de wiskunde (-3) +(+3) = 0 .... en niets anders!
2. Als bij annihilatie van twee tegengestelde deeltjes leidt tot energie ....... Ik moet dus aannemen dat antimaterie
ook "massa" heeft ..... negatieve massa ?
Massa kan toch maar enkel positief zijn, of heb ik het verkeerd voor ?
3. Als anti materie ook massa heeft ........ creert het dan ook positieve zwaartekracht (aantrekking)..... of een negatieve
zwaartekracht (afstoting) ?

Ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Anti-materie en Annihilatie

Human schreef: wo 17 feb 2021, 11:44 1. Ik maakte mij de bedenking waarom materie en anti-materie elkaar niet gewoon elkaar teniet doen zonder omzetting in
energie.......... precies zoals in de wiskunde (-3) +(+3) = 0 .... en niets anders!
Omdat beide positieve energie vertegenwoordigen. Die moet ergens blijven.

Human schreef: wo 17 feb 2021, 11:44 2. Als bij annihilatie van twee tegengestelde deeltjes leidt tot energie ....... Ik moet dus aannemen dat antimaterie
ook "massa" heeft ..... negatieve massa ?
Massa kan toch maar enkel positief zijn, of heb ik het verkeerd voor ?
Positieve massa, anders kwam er ook geen energie vrij bij annihilatie.
Human schreef: wo 17 feb 2021, 11:44 3. Als anti materie ook massa heeft ........ creert het dan ook positieve zwaartekracht (aantrekking)..... of een negatieve
zwaartekracht (afstoting) ?
Ik dacht dat er wel eens experimenten zijn gedaan om te zien of gewone en antimaterie elkaar zouden afstoten.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat het geval zou zijn. Dan zou (positieve) energie van antimaterie de ruimtetijd anders krommen dan alle andere energie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Anti-materie en Annihilatie

Antimaterie en materie zijn tegengestelde excitaties in een volledig permeabel kwantumveld. Excitaties kunnen als golven worden beschouwd. Dus materie en antimaterie kunnen worden geïnterpreteerd als golven of verstoringen in het kwantumveld. Stel, we hebben twee stabiele coherente lichtbundels die elkaar in een bepaald gebied van de ruimte kruisen. De hoeveelheid energie die dat gebied binnenkomt en ook weer verlaat is hetzelfde, hoewel er binnen dat gebied posities zullen zijn met volledige destructieve interferentie. Evenzo met materie en antimaterie. De hoeveelheid energie die de anhilatiereactie binnenkomt en ook weer verlaat is hetzelfde. Zowel materie als antimaterie hebben positieve energie. Er is geen -1, dus je krijgt niet 1-1 = 0 maar eerder 1 + 1 = 2

Berichten: 626

Re: Anti-materie en Annihilatie

Zie gesloten interview over de oreonhypothese, pag.3, 8 febr.
Zoek met CTRL F naar Paul Dirac

Re: Anti-materie en Annihilatie

Human schreef: wo 17 feb 2021, 11:44 Wie kan / wil mij antwoorden op enkele vragen / bedenkingen rond Anti+materie en Annihilatie ?

1. Ik maakte mij de bedenking waarom materie en anti-materie elkaar niet gewoon elkaar teniet doen zonder omzetting in
energie.......... precies zoals in de wiskunde (-3) +(+3) = 0 .... en niets anders!
2. Als bij annihilatie van twee tegengestelde deeltjes leidt tot energie ....... Ik moet dus aannemen dat antimaterie
ook "massa" heeft ..... negatieve massa ?
Massa kan toch maar enkel positief zijn, of heb ik het verkeerd voor ?
3. Als anti materie ook massa heeft ........ creert het dan ook positieve zwaartekracht (aantrekking)..... of een negatieve
zwaartekracht (afstoting) ?

Ben benieuwd!
Ik beantwoord even kort los van andere reacties, hopelijk mag dat.

1. Antimaterie en materie zijn beide positief (qua energie), dus gaat de vergelijking van -3+3=0 niet op.

Dan zou er zoals Xilvo zegt geen energie vrijkomen bij annihilatie. (Niet helemaal los dus ;))

2. Een hoeveelheid massa is idd altijd positief (een hoeveelheid energie hoeft dit niet te zijn, maar .. that's another story).

En 3. Dan:

Net als materie kromt antimaterie een ruimtetijd (of het ruimtetijd continuüm als je dat liever hebt) en wel op exact dezelfde manier.

Het is uiteindelijk niet echt massa wat ruimtetijd kromt en daarmee de ogenschijnlijke aantrekkingskracten veroorzaken die we aan zwaartekracht toedichten, maar alles wat de energie-impuls tensor van Einsteins veldvergelijkingen bevat (de dichtheid en flux van energie en impuls in ruimte en tijd; bepaald massa).

Dus of dit nu de energie en impuls van een elektron of een positron is maakt niet uit voor zwaartekracht.

Berichten: 1.355

Re: Anti-materie en Annihilatie

Materie en anti-materie hebben op macro niveau per saldo de zelfde chemische eigenschappen. Er zit dus geen verschil tussen water en 'anti water'. Beiden moleculen hebben de zelfde massa en het anti-water heeft het zelfde soortelijk gewicht en kookpunt. (Maar mogelijk zijn er op kwantum niveau bepaalde verschillen wat zou kunnen verklaren waarom alle anti-materie nu lijkt te zijn verdwenen en we 'gewone' materie overhouden in het heelal.)

Een normaal H atoom bestaat uit het positief geladen proton en uit het negatief geladen elektron. Tel je die ladingen bij elkaar op (1 plus -1) dan krijg je 0. Dus een H atoom heeft van nature een neutrale lading. (En andere atomen ook) Bij anti-materie werkt dat ook zo want het antiproton is daarbij dus negatief terwijl het positron (het anti-elektron dus) juist positief is wat na optelling wederom 0 geeft.

Beiden soorten materie hebben dus de zelfde massa en veroorzaken de zelfde zwaartekracht. Daar is dus niks 'negatiefs' aan.

Als echter die twee versies van materie bij elkaar komen dan komt er volgens E=Mc2 energie vrij. Dat kun je een beetje vergelijken met twee exact de zelfde geluidsgolven maar met tegengestelde fase. Die dempen elkaar namelijk. De tegengestelde eigenschappen van materie en anti-materie zorgen er dus voor dat de tegengestelde deeltjes volledig in energie worden omgezet. Zo komen er bij de annihilatie van het elektron en positron twee fotonen vrij elk met een energie van 0,511 MeV (de rustenergie van het deeltje). Dat is dus 'gewone' energie uit deeltjes met tegengestelde lading want het foton zelf heeft namelijk geen lading.

Reageer