Invariantie van c

Moderator: physicalattraction

Reageer

Re: Invariantie van c

Maar mooi dat je er wat aan hebt ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.
Donateur

Ja, thanks!

Even tussendoor (druk, druk, druk): Ik heb nu wat boeken Taylor and Wheelers Black Holes en Spacetime Physics en nu Schutz Gravity from the ground up. Deze boeken bevatten wel wat wiskunde, en het zijn mooie 'makkelijke' boeken. Het lullige, vind ik, is dat ik het meeste wel al weet.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een boek die specifiek de Einstein veldvergelijkingen behandeld, maar het lijkt wel of die niet bestaan. Maar misschien weet jij één??

Het is soms niet te merken ;), maar ik heb wo denkniveau .. helaas enorm veel verkeerde keuzes gemaakt in mijn leven (wat mekaar lijkt tegen te spreken ;) .. maar naja .. hier ga ik in het openbaar maar niet verder op in.)

Dus ja, ik ben op zoek naar een boek waar ik echt even een tijd goed mee bezig ben.

Grtz,
-Tommy
Condemnant Quod Non Intellegunt

Pluimdrager

Ik ben eigenlijk op zoek naar een boek dat specifiek de Einstein veldvergelijkingen behandelt
Dat wordt dan zoiets als Exact Solutions of Einsteins Field Equations van Stephani et al.
Kijk aan de hand van de inhoudsopgave op Amazon maar eens of dit inderdaad is wat je zoekt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Donateur

Dat wordt dan zoiets als Exact Solutions of Einsteins Field Equations van Stephani et al.
Ik heb het boek gegoogeld en kon het zo downloaden. Maar nu moet ik toch wat terugkrabbelen :oops:

Ik heb er doorheen gebladerd en zou hier idd een hele tijd mee bezig zijn, maar uhm .. zonder uitleg over de fysische betekenissen van de enorme hoeveelheid wiskundige formules kom ik hier van mijn leven niet uit.

Nu weet ik eigenlijk niet goed meer waar ik naar op zoek ben. Ja, something in between of zo .. een boek waarin de wiskunde van de ART uitgelegd wordt met voorbeelden van de natuurkundige betekenis van die wiskunde. (Googlen op "Mathematics of general relativity for TommyWhite" gaf geen resultaten .. helaas ;) .)

Zelf dacht ik aan: "A Most Incomprehensible Thing, Notes Towards a Very Gentle Introduction to the Mathematics of Relativity". Maar zonder inkijk is dat ook een gok. .. Naja, zoek en gij zult vinden.

Wel hartelijk dank voor de tip natuurlijk!

Ik kan je dan b.v. Tim Maudlins boek over relativiteit aanraden, waar hij ook de Einsteinvergelijkingen en b.v. het "hole argument" uitlegt. Die notes van John Baez "the meaning of the einstein equations" zijn ook goed.

Wil je meer in detail, dan zul je in de tensorrekening moeten duiken. Mocht je de ambitie hebben om alg.rel. wiskundig te gaan doorgronden, dan kan ik heel erg het boek van Zee aanraden,

Erg dik, maar buitengewoon leuk, nuchter en toegankelijk geschreven, en barstensvol inzichten en intuïtieve uitleg die je nergens anders tegenkomt. Fenomenaal boek, wat mij betreft.

Donateur

Die laatste lijkt me erg goed en bestel ik.
Thanks for the advises!

Ik heb zelf erg veel plezier beleefd aan dat boek van Zee, maar nogmaals: het is wel technisch. Je zou voor jezelf eens heel precies kunnen formuleren wat je beoogde "einddoel" is bij het leren van algemene relativiteit, en in hoeverre dit berekeningen behelst.

Donateur

Ja, daar heb je gelijk in. Het is ook een beetje moeilijk voor me.
Want uhm .. er zijn meerdere redenen.
Ik heb momenteel echt nieuwe uitdagingen nodig gewoon, wat mischien wat gek klinkt, maar heeft zijn redenen. Maar het is ook zo dat ik, vanaf dat ik een jongetje van 8 of 9 was herinner ik me nog, de kosmos super fascinerend vind en van kosmologie de ART weer het meest fascinerend. En ik heb dan ook vaak erg veel dingen die ik me afvraag. En antwoorden roepen dan vaak weer nieuwe vragen op. Dus ik ben erg nieuwschierig en leergierig en eigenlijk in alle exacte wetenschappen wel.

Maar het is niet zo dat ik nu ooit nog werk vind met kennis over de relativiteitstheorie. (Achteraf zoveel spijt joh, maar goed.) Dus ja .. wiskunde zie ik vaak als een soort puzzelen. Maar als ik bepaalde pagina's zie uit het boek "Exact Solutions of Einsteins Field Equations" van Stephani .. nou, dat hoeft van mij ook weer niet. Ellenlange berekeningen maken.

Het uiteindelijke doel is eigenlijk. Zo goed mogelijk begrijpen hoe het universum 'werkt'.

Dat het een dikke pil is vind ik alleen maar mooi, want dan houdt het me ook langer bezig ;)

Reageer