[minicursus] speciale relativiteitstheorie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: [minicursus] speciale relativiteitstheorie

@Flisk: dat had ik uit #10, maar volgens de boeken is het u=(c+c)/(1+c2). Een foton dat in een met de licht reizend inertiaalstelselt met de lichtsnelheid beweegt heef toch de lichtsnelheid?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Berichten: 7.068

Re: [minicursus] speciale relativiteitstheorie

descheleschilder schreef: zo 19 jan 2014, 22:59
@Evilbro: Wat gebeurt er met Δx-vΔt en Δt-vΔx/c2 als v⇒c?
Er is niks spannends aan die limieten...
\(\lim_{v \to c} \Delta x - v \Delta t = \Delta x - c \Delta t\)
\(\lim_{v \to c} \Delta t - \frac{v \Delta x}{c^2} = \Delta t - \frac{\Delta x}{c}\)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: [minicursus] speciale relativiteitstheorie

Een foton dat in een met de licht reizend inertiaalstelselt met de lichtsnelheid beweegt heef toch de lichtsnelheid?

Opmerking moderator

In o.a. bericht 112 is duidelijk gemaakt dat er een inertiaalstelsel niet met de lichtsnelheid kan reizen. Elke discussie die je voortaan hier op baseert, zal direct als onwetenschappelijk worden afgekapt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: [minicursus] speciale relativiteitstheorie

Dat is precies wat ik wou zeggen! Elk deeltje dat in een met de lichtsnelheid bewegend inertiaalstelsel een snelheid in de richting van het IS heeft heeft tov ons de lichtsnelheid, dus ook een foton.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Berichten: 7.068

Re: [minicursus] speciale relativiteitstheorie

Dat is precies wat ik wou zeggen!
Waar is dit een reactie op?
Elk deeltje dat in een met de lichtsnelheid bewegend inertiaalstelsel een snelheid in de richting van het IS heeft heeft tov ons de lichtsnelheid, dus ook een foton.
Je kunt het blijven herhalen, maar deze zin slaat nog steeds nergens op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: [minicursus] speciale relativiteitstheorie

een met de lichtsnelheid bewegend inertiaalstelsel
Of nog specifieker: dit gedeelte van de zin klopt niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: [minicursus] speciale relativiteitstheorie

Het is wat laat, maar om even terug te komen op de limieten in de post van Evilbro van 20 januari; gaan die niet naar 0?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Berichten: 7.068

Re: [minicursus] speciale relativiteitstheorie

Ja, die gaan niet naar nul (behalve in 1 specifiek geval).

Berichten: 199

Re: [minicursus] speciale relativiteitstheorie

Leuke minicursus, ofschoon af en toe wel pittig en wat grote denkstappen, maar dat is niet erg.
Wel hinderlijk zijn de taalfouten: de "d" of "dt" maar ook "allebij" wat "allebei" moet zijn. Nog even een keer goed laten nakijken.
Verder niets dan lof!
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 235

Re: [minicursus] speciale relativiteitstheorie

 
.

Afbeelding

We keren nu weer terug naar de normale natuurkunde

In de figuur hierboven is de beweging van een rode staaf in de Minkowskiruimte getekend. De staaf is in rust ten opzichte van het blauw-groene coördinatenstelsel en beweegt ten opzichte van het zwart-bruine coördinatenstelsel. De lengte van de staaf is de afstand tussen de voorkant en de achterkant van de staaf op het zelfde tijdstip En gelijktijdigheid is in de twee coördinatenstelsels verschillend! De blauwe pijlen geven de lengte lo in het coördinatenstelsel in rust ten opzichte van de staaf. En de zwarte pijlen geven de lengte l in het andere coördinatenstelsel.

We zien dat Afbeelding

In de figuur is l dan ook groter dan lo getekend, omdat er nu eenmaal geen manier is om imaginaire hoeken te tekenen.

Echter in feite is "cos(h) = gamma.gif" groter dan 1 en l is l0 / gamma.gif. Dit is de inmiddels bekende formule voor Lorentz lengtecontractie
 
Zou je hier niet beter een LOEDEL diagram tekenen?
Daarin is de wederzijdse lengteverkorting per elke ref syteem correct korter getekend.
LOEDEL diagram is ook handiger om wederzijdse tijddilatatie correct te tekenen.
 
Om eerlijk te zijn... ik persoonlijk vind die mini-cursus helemaal geen 'mini' cursus'...
 
 
 
 
 
 

Reageer