Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

317070 schreef: Stromen is een kromming van de ruimte in de tijd.
 
Dit wil niets anders zeggen dat als de tijd toeneemt de kromming van de ruimte in de tijdrichting zal toe- of afnemen. Ik vraag mij hier echter bij af als laten we zeggen de ruimte in de tijd steeds gekromder wordt dit niet gewoon betekent dat je steeds dichter bij een zwaar object in de buurt komt.
Als er geen massa is, is er geen kromming van de ruimtetijd dus zal er ook geen kromming van de ruimte in de tijd aanwezig zijn. Er is geen kromming van de ruimte in de tijd. Stromen is niet het letterlijk bewegen van ruimte van een massa naar de andere (een voorwerp dat naar beneden valt doet dat niet omdat het de ruimte volgt die naar beneden valt; het vallende object volgt de gekromde ruimtetijd) maar een ruimte die in de tijd gekromd is. De ruimtetijd staat altijd stil (waarmee ik niet bedoel dat die niet aan verandering onderhevig is). Waaraan moet je de beweging oriënteren?
Als de Aarde en het voorwerp stilstaan (je kunt dat bereiken door tussen de Aarde en het voorwerp iets te plaatsen dat beweging belemmert), is er Natuurlijk nog steeds gravitatie aanwezig, en de beweging vindt alleen plaats door het tijdgedeelte van de ruimtetijd. Deze beweging is afhankelijk van hoe sterk de gravitatie is. Hoe sterker de zwaartekracht des te langzamer de beweging door de tijd.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

descheleschilder schreef: een voorwerp dat naar beneden valt doet dat niet omdat het de ruimte volgt die naar beneden valt;
Euhm, sorry schilder, maar dat is net exact wat het wel doet!
 
Ik wil het nog eens uitleggen in het kort, maar als het kan, dan moet je echt wel eens die video bekijken die ik eerder postte!
 
Dus: algemene relativiteitstheorie in het kort
 
Iemand in een lift kan niet het verschil voelen tussen
a) wanneer de lift in de ruimte gewichteloos is (stil hangt t.o.v. de ruimte in zijn referentiestelsel)
b) wanneer de lift in vrije val zou zijn
 
DUS:
 
Als de lift in vrije val is, dan moet hij ook stilhangen t.o.v. de ruimte
 
DUS:
 
De ruimte stroomt als het ware naar de planeet toe (of zware objecten in het algemeen)
 
DUS:
 
Een deel van de tijdsdimensie is omgezet in een ruimtedimensie, wat voor die stroming zorgt
 
DUS:
 
a) er is minder tijdsdimensie: in een groot aantrekkingsveld gaat de tijd langzamer
b) er is meer ruimtedimensie: in een groot aantrekkingsveld rekt de ruimte uit
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

Wat bedoel je met ``de ruimte stroomt als het ware`` ?
Een massa valt naar een planeet vanwege de kromming van de tijd om de planeet heen, (als de snelheid van de massa klein genoeg is), niet omdat het met de ruimte meevalt.
De ruimte om een versnellende lift is in rust, net zoals de ruimte om een planeet. Degenen die omhoog gedrukt worden op het oppervlak van een planeet zijn wij dmv de em kracht. Tenzij je ruimte als een substantie ziet zal er geen ruimte door de versnellende lift stromen. 
Tijd en ruimte worden allen in elkaar omgezet na het passeren van de horizon in een zwart gat.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Berichten: 369

Re: Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

317070 schreef:Een deel van de tijdsdimensie is omgezet in een ruimtedimensie, wat voor die stroming zorgt
Stel een universum waarin de tijd niet relatief is, maar absoluut, geen ruimtetijd maar alleen 3D ruimte, die wel gekromd wordt door massa. Daarin zou geen zwaartekracht bestaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

Inderdaad. Zwaartekracht is het gevolg van de kromming van de ruimtetijd als eenheid. Ruimtetijd is absoluut, tijd en ruimte apart bekeken zijn relatief. Als tijd absoluut zou zijn, zou zij niet gekromd kunnen zijn samen met de gekromde ruimte waarmee zij een eenheid vormt. Een langzaam bewegende massa zal niet naar beneden vallen, aangezien de tijd niet gekromd is. Kun jij mij uitleggen wat het betekent dat tijd absoluut is?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

DParlevliet schreef: Stel een universum waarin de tijd niet relatief is, maar absoluut, geen ruimtetijd maar alleen 3D ruimte, die wel gekromd wordt door massa. Daarin zou geen zwaartekracht bestaan?
Neen, het is essentieel dat tijdsdimensie wordt omgezet in ruimtedimensie.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 369

Re: Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

Stel in een stuk leeg heelal hangt de aarde, stil, dus niet draaiend, niet bewegend.
- Loopt de tijd voor alle delen van de aarde hetzelfde (er beweegt niets ten opzichte van elkaar)
- Of veroorzaakt de kromming van de ruimtetijd (door de massa) dat de tijd voor ieder deel van de aarde toch verschillend loopt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

Hoe snel de tijd beweegt hangt af van hoe hoog je jezelf boven de Aarde bevindt. In de Aarde zelf zal de tijd overal in hetzelfde tempo verlopen, namelijk in hetzelfde tempo als op de oppervlakte van de Aarde.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

 In de Aarde zelf zal de tijd overal in hetzelfde tempo verlopen
 
Zo. Bewijs dat dan eens?

Berichten: 369

Re: Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

Als volgens 317070 tijd wordt omgezet in ruimte, waarbij zwaartekracht ontstaan, dan zou ook bij stilstand in de aarde de tijd moeten veranderen (verminderen?), als ik hem goed begrijp tenminste.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

DParlevliet schreef: Als volgens 317070 tijd wordt omgezet in ruimte, waarbij zwaartekracht ontstaan, dan zou ook bij stilstand in de aarde de tijd moeten veranderen (verminderen?), als ik hem goed begrijp tenminste.
Ik weet niet of ik je goed begrijp. Kun je nog eens echt nauwkeurig beschrijven wat je vraagt?
 
Naarmate je dieper in de aarde gaat neemt de zwaartekracht af, tot ze in het midden van de aarde nul wordt (en je dus gewichteloos bent). De tijd loopt in het midden van de aarde dus exact als in de ruimte op grote afstand van de aarde.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 369

Re: Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

317070 schreef: Naarmate je dieper in de aarde gaat neemt de zwaartekracht af, tot ze in het midden van de aarde nul wordt (en je dus gewichteloos bent). De tijd loopt er dus exact als in de ruimte op grote afstand van de aarde.
Je vertelde dat zwartekracht ontstaat doordat tijd wordt omgezet in ruimte. Die tijd verdwijnt, dus lijkt de tijd daar langzamer (of sneller?) te lopen.
Simpel gedacht: de zwaartekracht is verschillend op diverse diepten in de aarde, dus er wordt minder tijd omgezet in ruimte, dus de tijd verloopt verschillend op diverse diepten?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

DParlevliet schreef: Simpel gedacht: de zwaartekracht is verschillend op diverse diepten in de aarde, dus er wordt minder tijd omgezet in ruimte, dus de tijd verloopt verschillend op diverse diepten?
klopt
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

@317070 De tijd loopt er dus exact als in de ruimte op grote afstand van de aarde.
Klopt dat wel?
We stellen het potentiaal op 0 bij oneindige afstand van een massa. Het negatieve gravitatiepotentiaal neemt toe naarmate we de Aarde naderen, maar ook nog als we onder de aardkorst duiken, en in het centrum van de Aarde is het m.i. maximaal negatief. (Het kost immers energie om een object vanuit het centrum van de Aarde naar het oppervlak te brengen, c.q. een object heeft bij het oppervlak een hogere potentiële energie dan in het centrum).

 

De zwaartekracht is weliswaar het sterkst aan het oppervlak en neemt lineair met de straal af als we naar het centrum reizen waar ze nul is, maar het (negatieve) potentiaal blijft tot aan het centrum toenemen. Gravitationele tijddilatatie hangt m.i. af van het potentiaal (verschil), niet van de sterkte van het veld. Hoe negatiever het potentiaal, hoe trager de tijd loopt.

 

Dus zou ik stellen dat de tijd in het centrum wat trager loopt dan aan het oppervlak.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Voorstellen kromming van de ruimtetijd en zwaartekracht

Michel Uphoff schreef: Dus zou ik stellen dat de tijd in het centrum wat trager loopt dan aan het oppervlak.
Je hebt inderdaad gelijk. In het pad tussen een punt buiten de aarde, en degene in de aarde, wordt ergens de tijd ingedrukt. In de aarde gaat de tijd dus ook trager dan op het punt buiten de aarde, ook al is de versnelling er ook nul.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_time_dilation
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer