referentie mbt rotatie en gevolgen daarvan

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: referentie mbt rotatie en gevolgen daarvan

Waarschijnlijk is het beter dit topic vanaf het begin door te lezen. Er worden inmiddels verschijselen die ruim een jaar terug al zijn besproken herhaald (o.a. frame dragging).

Berichten: 3.869

Re: referentie mbt rotatie en gevolgen daarvan

klopt. maar frame dragging werd toen niet geacht een rol te kunnen spelen op dergelijke grote afstanden, dus daarmee konden we toen niet het effect van buitenste lagen van melkwegstelsels verklaren.

Berichten: 426

Re: referentie mbt rotatie en gevolgen daarvan

https://www.eoswetenschap.eu/ruimte/bev ... ie-bestaan

Het lijkt er op dat buitenste schijven zich ook keurig aan de (oude?) regels kunnen houden. Haast niemand weet waarom. Hoe gaat jouw theorie daar mee om?

Berichten: 3.869

Re: referentie mbt rotatie en gevolgen daarvan

Zo te zien is dit een relatief klein en niet zo compact sterrenstelsel. Volgens mijn theorie zou in dat geval de normale zwaartekrachtscomponent sterk dominant zijn en dus de krachten van de andere component te klein om enig effect te hebben op deze schaal.

Berichten: 3.869

Re: referentie mbt rotatie en gevolgen daarvan

Zie ook https://www.scientias.nl/bestaan-van-st ... ontkracht/
Het lijkt erop dat bij de oorspronkelijke conclusie de verkeerde afstand is ingeschat, dus gedragen de buitnste lagen zich toch niet volgens Newton (en Einstein want op die schaal van zwaartekracht zijn daartussen als het goed is geen verschilen)

Re: referentie mbt rotatie en gevolgen daarvan

Dit zijn hele nieuwe artikelen. Die gauw in het 'nieuws' komen. Ik zou daar nog niet teveel waarde aan hechten.

Berichten: 3.869

Re: referentie mbt rotatie en gevolgen daarvan

Ik kwam weer terug op dit onderwerp omdat het mij toch niet loslaat.
In de theorie van Einstein moet ergens een referentieorientatie zitten wat aangeeft wat rechtdoor is in een niet gekromde ruimtetijd. Maar de vraag voor mij blijft of de optie om die referentieorientatie te koppelen aan het locale heelal veel merkbaar zou veranderen aan de ART. Volgens het idee wat ik eerder in dit topic had laten zien zou dat kunnen betekenen dat voor grote melkwegstelsels er een kleine rotatiesnelheid is van de ruimtetijd tov de ruimtetijd van andere ver weg gelegen stelsels. De rotatie zou dan veroorzaakt kunnen worden door het roteren van de massa van de binnenste gebieden Die rotatie zou zo klein kunnen zijn dat alleen de buitenste lagen van het stelsel er iets van merken (sneller roteren dan op gromd van de aanwezige massa te verklaren valt, excl dark matter)
Mijn vraag zou dan zijn of de ART zoiets toelaat of meegenomen is in het opstellen ervan ooit en of het voor het gedrag zoals wij kunnen meten wat uitmaakt of zo'n effect er wel of niet inzit. Het is immers waarschijnlijk zo klein dat je het op onze schaal nooit kunt meten.
als je dat effect immers niet kunt meten op onze schaal dan is het in principe ook geen probleem om het er in te stoppen of vergeten mee te nemen. Het heeft natuurlijk wel effect op de potentioele en kinetisch energie van heel ver weg staande sterren die door al of niet meenemen van zo'n effect immers andere geodeten gaan volgen.

Die rotatiesnelheid van een volume aan ruimtetijd kan dus in verschillend zijn voor verschillende delen van het heelal in zo'n theorie, maar als er ook nog een tijdseffect in zou zitten om de rotatiesnhelheid te veranderen (immers rotatie is energie en die heb je niet zomaar veranderd) dan zou het ook nog eens zo kunnen zijn dat bij het elkaar passeren van zulke gebieden bv omdat melkwegstelsels met verschillende draairichtingen botsen er een soort wervelingen overblijven die dan weer kunnen verklaren waarom donkere materie niet gelijkmatig verdeeld hoeft te zijn. (zie het als een bootje wat langs vaart en het water laat wervelen. dat duurt een hele tijd voor het dan weer wervelvrij is)

Berichten: 3.869

Re: referentie mbt rotatie en gevolgen daarvan

zoeff schreef: zo 29 dec 2019, 00:58 Het lijkt er op dat buitenste schijven zich ook keurig aan de (oude?) regels kunnen houden. Haast niemand weet waarom. Hoe gaat jouw theorie daar mee om?
Via het vorige bericht dus Ruimtetijd laten roteren op grote schaal zal vast veel energie kosten dus tijdsafhankelijk opbouwen of afbouwen. dus afhankelijk of een sterrenstelsel zich dan bevind in zo'n al langzaam roterende wolk van ruimtetijd verklaart dan of je wel of niet de 'oude regels' == geen rotatie van ruimtetijdwolk volgt of wel.

Ik vraag me af of Einstein over die optie ooit (aantoonbaar) nagedacht heeft. zo niet dan is het zeker niet vreemd als het effect niet in de ART zit omdat je het verschil waarschijnlijk op onze schaal toaal niet ziet.

Reageer