de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Berichten: 3.866

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

Xilvo schreef: do 31 okt 2019, 21:36
Ze zien elkaar natuurlijk zoals ze waren toen ze licht uitzonden dat de ander ziet, dus in het verleden.
Ze zien de ander dus wel een snelheid ≠ 0 hebben t.o.v. zichzelf.

Waarom zou dat stilstaande frame van waaruit ze vertrokken ertoe doen?
Zien 2 astronauten een voor en een achterin een ruimteschip dan ook onderling lengtecontractie? Als je het hrbt ovr een onderlinge snelheid dan praat je dus feiteljk over de adgeleide van de lengtecontractie in de tijd.

Het stilstaande frame heb ik mogelijk nodig voor de berekening, zie vorige posts.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

HansH schreef: vr 01 nov 2019, 08:00 Als je het hrbt ovr een onderlinge snelheid dan praat je dus feiteljk over de adgeleide van de lengtecontractie in de tijd.
Kun je dit in formulevorm opschrijven? Ik vrees van niet :roll:
HansH schreef: vr 01 nov 2019, 08:00 Het stilstaande frame heb ik mogelijk nodig voor de berekening, zie vorige posts.
Overbodige moeite, zie vorige posts.

Berichten: 3.866

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

Xilvo schreef: vr 01 nov 2019, 09:34 Overbodige moeite, zie vorige posts.
Laten we niet steeds de de al eerder vastgestelde weg om te volgen weer ter discussie stellen. enkele berichten geleden waren we het immers hierover nog met elkaar eens.

Berichten: 3.866

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

laat anders even een berekening zien op basis van lorenz transformaties hoe je direct tov elkaar de tijdsdillatatie kunt uitrekenen van 2 versnellende waarnemers. Ik ging er namelijk vanuit dat je daarvoor ook de stilstaande waarnemer die achterblijft nodig hebt. nogmaals het doel ws om dat te berekenen en daarna te vergelijken met de andere berekening via zwaartekrachtspotentiaal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

HansH schreef: vr 01 nov 2019, 09:42 Laten we niet steeds de de al eerder vastgestelde weg om te volgen weer ter discussie stellen. enkele berichten geleden waren we het immers hierover nog met elkaar eens.
'We' hebben geen weg vastgesteld, voor zover ik me herinner.
HansH schreef: vr 01 nov 2019, 09:50 laat anders even een berekening zien op basis van lorenz transformaties hoe je direct tov elkaar de tijdsdillatatie kunt uitrekenen van 2 versnellende waarnemers.
Ik heb je aangegeven hoe je die dilatatie kunt vinden m.b.v. het Doppler effect.
Daar heb je geen achtergebleven stilstaande waarnemer voor nodig.
Ik neem aan dat je daar nog steeds niets mee hebt gedaan?

Je kunt hier geen Lorentztransformaties gebruiken want je hebt het niet over inertiaalstelsels.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

De speciale relativiteits-theorie is toch echt wel een voorwaarde om aan de ART te kunnen beginnen. Ik denk dat je best daar begint.

Berichten: 3.866

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

Vanavond begonnen om het hele topic nog een keer door te nemen en te kijken wat iedereen nu allemaal gezegd heeft.
ook dat filmpje van Einsteins field equations nu eens helemaal bekeken. Daarin zitten een aantal begrippen zoals transporteren van vectoren en hoe die dan uitkomen als je over een curve weer op dezelfde plek komt. en het begrip 'kromming' wat volgt uit de verhouding van verdraaiing van vectoren per oppervlak van het gevolgde pad. Dat was grotendeels nieuwe stof. Daarom zal ik zeker nog wel een aantal malen er opnieuw doorheen moeten om steeds meer links en verbanden te zien. Ik begrijp nu ook ongeveer wat het betekend om een gecurvde n dimensionale ruimte te vouwen in N+1 dimensies. (van 2 naar 3 is makkelijk te zien, maar gaat erom van 4 naar 5) En hoe je dat beschrijft kan ik min of meer volgen in het filmpje in grote lijnen, Maar moet het nog wel een paar keer opnieuw bekijken.
kortom rustig aan doen en morgen ben ik nog niet waar ik wezen wil.

Berichten: 3.866

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

Misschien nog 1 ding waar ik vanavond aan dacht:
in het algemeen is een gekromde ruimtetijd heel ingewikkeld om te beschrijven en banen daarin van bv licht niet analytisch op te lossen lijkt mij. Maar zwarte gaten en zware objecten zijn van nature wel supersymmetrisch. stel nu dat ik een lijn trek vanuit de singulariteit van een zwart gat naar oneindig en ik laat en waarnemer langs die lijn afdalen van ver af. kan ik dan zaken als tijdsdillatatie en de plek waar de waarnemingshorizon zit wel relatief simpel uitrekenen of benaderen zonder als die meetkunde met 4 bij 4 matrices?

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

Er is geen eindige geodeet van de singulariteit naar buiten de waarnemingshorizon denk ik.

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

@moderator
Mag ik een topic starten met uitleg ipv een vraag??

.. De rest verwijderd. Ben veel te ziek.

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

Iig er stond oa (pff man ik dacht dat ik beter was maar godallemachtig.)

Oa. Topic heet "de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd" en inmiddels kan ik op zoveel verschillende dingen reageren en schrijven. Ik vind het moeilijk een duidelijke constructieve rode draad te vinden.

Als ik me nu afvroeg waarom de krommingen in ruimtetijd Newtoniaanse zwaartekracht veroorzaakt zou ik na het lezen van dit topic alleen maar denken dat het nog ingewikkelder is dan de relativiteitstheorie de reputatie heeft erg complex te zijn, denk ik. Zal overigens zeker ook aan mij liggen en gelegen hebben.

Maar goed, als ik beter ben zal ik alles goed doornemen. .. (en het samen vatten. (.. op een manier zodat iedereen de beruchte ART een makje vind ;) ))

Berichten: 3.866

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

Helemaal mee eens. Constructief meedenken laat de zaak convergeren ipv divergeren. Dat heeft te maken in zich kunnen verplaatsen in de denkwijze van de ander, maar ik val in herhaling.

Berichten: 3.866

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

die hanze schreef: za 02 nov 2019, 00:04 Er is geen eindige geodeet van de singulariteit naar buiten de waarnemingshorizon denk ik.
Vast en zeker, want je begint aan de lastigste kant. Begin eens aan de simpele kant vanuit oneindig naar de black hole toe redenerend. (Dat was waar ik nl aan dacht. en de gedachtengang die ik had was dat bepaalde simpele oplossingen misschien gebruikt kunnen worden om de begripsvorming te versnellen, en dat verwijst weer naar wat Tommywhite en ik zojuist hebben opgemerkt in de laatste 3 berichten)

Berichten: 3.866

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

Ik ga nog eens keer terug naar de basisvraag van het topic;
Het verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd.
Dus wat is nu feitelijk kromming van de ruimtetijd en hoe kun je laten zien dat zwaartekracht die kromming veroorzaakt. (dus niet alleen verwijzen naar een ingewikkelde formule, maar begripsvorming)
Is die vraag nu ergens in dit topic deels beantwoordt en kan iemand nu eens een korte samenvatting geven van het antwoord?

Berichten: 3.866

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

Hier nog wat links ter rferentie. misschien hebben we er nog wat aan
uitleg over Einstein equations
uitleg 12:16 is interessant (newton aanpak) 20:37 inclusief versnelling. etc. (zo ver ben ik nog niet gekomen)

Gesloten