de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

Opmerking moderator

Topic tijdelijk terug geopend voor één afsluitende conclusie. Gelieve daar verder niet op te reageren.

Berichten: 3.933

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

Dit topic heeft veel discussie tot gevolg gehad. Bij het starten ervan heb ik mij niet gerealiseerd dat de vraag op meerdere manieren beantwoord kan worden, van oppervlakking tot aan een nivo waar vergevorderde kennis van de ART nodig is. Daarbij waren een aantal mensen van mening dat de vraag alleen op de laatste manier te beantwoorden is.

Natuurlijk is een antwoord op basis van alle details het ultieme doel, maar Ik realiseer me ter dege dat van niemand gevraagd mag worden op dat nivo te moeten denken en kennis vergaren. Vele pogingen zijn daarom gedaan om op een minder vergaande manier tot een antwoord te komen, maar helaas is dat tot nu toe niet gelukt.

Om het topic toch op een positieve manier af te sluiten heb ik daarom toch maar besloten om me iets verder te verdiepen in de materie om te kijken of ik toch een antwoord kon vinden wat een beetje in de richting komt van wat ik bedoelde.

De opgenomen lectures van prof Susskind over special and general relativity van stanford university zijn wat mij betreft een aanrader om te volgen. Deze man heeft de unieke gave om precies de essentie uit te leggen en ook nog de gebruikte wiskunde gereedschappen in essentie uit te leggen.

Mijn vraag had natuurlijk niet voor niets het woordje ‘basisgedachte’ in zich. Daarmee probeerde ik te achterhalen wat er nu fundamenteel aan de hand is, dus meer gericht op inzicht dan op wiskundige beschrijving in alle details. Ik denk daarom toch dat mijn vraag veel te ingewikkeld werd opgevat.

Inmiddels denk ik het antwoord te hebben gevonden in een deze voortreffelijk uitgelegde theorie via de filmpjes van prof Leonard Susskind.

Het antwoord komt uit deel 3 van 12 delen over ART, dus nog redelijk vooraan en voor de meesten nog goed te volgen. De basis van de uitleg lijkt dus niet zo ingewikkeld als velen dachten.

Zie bijgaand filmpje:
na t=15:30

zie verder ook deze link waar het gaat over lichtafbuiging, waar dit idee ook een rol speelt:
viewtopic.php?f=66&t=206237&start=610

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: de basisgedachte mbt verband tussen zwaartekracht en kromming van de ruimtetijd

Opmerking moderator

Na deze afsluitende conclusie wordt het onderwerp gesloten. We denken dat alles nu wel gezegd is en dat verdere bijdragen niet meer zinvol zouden zijn.

Gesloten