Equivalentie principe

Moderator: physicalattraction

Berichten: 1.223

Re: Equivalentie principe

HansH schreef: do 01 aug 2019, 10:05
Gast044 schreef: do 01 aug 2019, 01:13 een "Newtoniaanse vervanging voor de ART" ( .. daar komt het eigenlijk op neer)! ;)
Is het niet zo dat de Newtoniaanse denkwijze erop neer komt dat je nergens tijdseffecten meeneemt?
Nee.

Newtonse zwaartekracht wordt door een potentiaalveld beschreven. Dit potentiaalveld voldoet aan de Poissonvergelijking. Nu kun je deze vergelijking relativistisch proberen te maken. Dus: zodanig dat je onder een Lorentz-transformatie dezelfde fysica beschrijft. Dat kan, alleen de resulterende theorie blijkt niet in overeenstemming te zijn met de natuur (zo zal licht bijvoorbeeld niet afgebogen worden door zwaartekracht in zo'n theorie).

Het equivalentieprincipe suggereert dat zwaartekracht een meetkundig effect is, en dat leidt uiteindelijk tot de algemene relativiteitstheorie. Hierin wordt de Poissonvergelijking vervangen door de Einsteinvergelijkingen, en die zijn vele, vele, vele malen ingewikkelder dan die simpele Poissonvergelijking (onder andere omdat de vgl. niet meer lineair zijn). Zo wordt die ene Newton-potentiaal van de Poissonvergelijking vervangen door een metrische tensor, die 10 onafhankelijke componenten heeft. In plaats van 1 enkele Newton potentiaal heb je nu dus opeens 10 componenten die ook nog eens tijdsafhankelijk kunnen zijn.

Je kunt proberen om de Poissonvergelijking simpelweg uit te breiden zodat je ook tijdsafhankelijke zwaartekrachtspotentialen kunt beschrijven, maar volgens mij is dat niet mogelijk.

Re: Equivalentie principe

Met tijdseffecten bedoel je tijddilatie?
Nou, waarvan ik denk dat niet kan is de gehele Einstein veldvergelijkingen (wat de ART in principe is) te vervangen met wat dan ook.

Dit is waanzinnig complex, waarvan Einstein zelf eerst dacht dat er nooit een oplossing voor zou komen.

Ik ken jouw voorstelling niet precies (daarvoor zou ik een uitgewerkt verslag/rapport/artikel nodig moeten hebben (meer toelichting iig)), maar ik vermoed dat het grootste probleem het beschrijven van de ruimtetijd geometrie is. Dat moet wel. Dat is ook het hele probleem, toch?

Edit: ik zie dat flappelap een soortgelijk antwoord gaf. Maar met poissonverhoudingen kom je er niet mee. Dit gaf me echter wel een idee. Besteduur of bekijk de klassieke laminaten theorie (Eng. classical laminate theory) in diepgang! (bijv. het boekje van Nijhof:https://www.bol.com/nl/f/vezelversterkt ... /30084327/

Echt een tip! Dit heeft best wat raakvlakken met de EFE. En is Newtoniaans.

Re: Equivalentie principe

(Ik zou je ook mijn thesis hierover kunnen sturen, maar daar gaat t veel over composietthechnologie in het algemeen. .. Als je geïnteresseerd bent kan ik het stukje samenvatting van de klassieke laminaten theorie opsturen.

Reageer