Snelheden optellen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 626

Snelheden optellen

Ik ken de formule voor het optellen van relativistische snelheden
maar kan hem niet typen
In de teller v+w en in de noemer 1+vw/c2.
Is die formule experimenteel bevestigd zolang elektromagnetische straling niet meedoet?
Zo ja, dan zou ik graag een beschrijving lezen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.256

Re: Snelheden optellen

efdee schreef: vr 21 jun 2019, 19:41 ..//.. zolang elektromagnetische straling niet meedoet? ..//..
hoe bedoel je?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.881

Re: Snelheden optellen

Ik weet niet of die relatie ooit direct experimenteel is vastgesteld, het lijkt me lastig te meten.
Maar de relatie volgt wel, m.i. onontkoombaar, uit de postulaten van de speciale relativiteitstheorie, namelijk dat de natuurwetten gelijk zijn voor iedere waarnemer in een inertiaalstelsel en dat de lichtsnelheid voor iedere waarnemer hetzelfde is.

Die zaken zijn op talloze manieren bevestigd en nooit gefalsificeerd. Dat zou je als een experimentele bevestiging kunnen zien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Snelheden optellen

Experimenteel bewijs hiervoor tref je aan in de Large Hadron Collider van Cern klik.

Daar worden protonen tot extreem hoge snelheden (99,99991% van de lichtsnelheid) versneld. Bij geringe snelheden gelden de wetten van Newton bij benadering prima, maar bij erg hoge snelheden kom je daar niet meer mee weg. Dan zullen de relativistische wetten gehanteerd moeten worden, en uit de gemeten snelheidstoename per toegevoegde energie-eenheid volgen exact de relativistische wetten, waaronder die van het relativistisch optellen van snelheden.

Zo blijkt de energie die nodig is om een proton van stilstand tot 0,9 c te versnellen gelijk aan de energie die nodig is om een proton met een snelheid van 0,9 c te versnellen tot 0,99447 c, keurig conform genoemde formule (snelheden in fracties van c):
\(V_t=\frac{Va+Vb}{1+Va*Vb}\)
In de Newtioniaanse fysica (Ek=0,5mv2) zou die snelheid natuurlijk 1,8 c zijn, omdat daar niet relativistisch wordt opgeteld.

Berichten: 626

Re: Snelheden optellen

Aan Jan: geen lichtsnelheid + stoffelijke snelheid

Berichten: 626

Re: Snelheden optellen

Aan Michel.
Ik heb op je link geklikt en wat kwam daar een schitterende documentaire tevoorschijn over de versnellers in CERN.
Ik had hem nog niet eerder gezien. En superdik compliment voor hoe dat beschreven is!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Snelheden optellen

Dankjewel :)

Re: Snelheden optellen

Ja schitterend weer.

Reageer