eenheid / symbool ruimteijd

Moderator: physicalattraction

Berichten: 13

eenheid / symbool ruimteijd

ruimtetijd is bewezen als n natuurkundige grootheid, maar bestaat er een eenheid van ruimtetijd, misschien een symbool van ruimtetijd?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: eenheid / symbool ruimteijd

Ruimtetijd moet je zien als een aanduiding voor een 4-dimensionale meetkundige ruimte. Ruimtetijd is wat dat betreft niet zo zeer een natuurkundige, maar eerder een wiskundige term.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 13

Re: eenheid / symbool ruimteijd

dus ik kan deze vraag beter stellen op de afdeling wiskunde?

Berichten: 13

Re: eenheid / symbool ruimteijd

sorry, bedankt voor je reactie :)

Berichten: 13

Re: eenheid / symbool ruimteijd

als ik op internet zoek naar deze vraag, krijg ik vrij lange theoretische uitleg, idd 4 dim., maar nergens een eenheid of symbool te vinden. dus bestaat waarschijnlijk niet?

Berichten: 1.331

Re: eenheid / symbool ruimteijd

Als je in de gewone ruimte een positie aan wilt duiden is het voldoende om met x,y en z te werken. Maar heb je het over de ruimte-tijd dan spreken we niet over een positie maar een gebeurtenis. Dit moeten we dan aanduiden met x,y,z en t. Omdat dit een combinatie is van ruimtelijke coördinaten en de één dimensionale (niet ruimtelijke) tijd kun je dit niet verwoorden met één symbool. Je zou in de wiskunde hooguit misschien het symbool voor verzameling kunnen gebruiken maar dan werk je nog steeds met x,y,z en t.

Berichten: 13

Re: eenheid / symbool ruimteijd

ok goeie, ga ik even tot me door laten dringen.

Berichten: 13

Re: eenheid / symbool ruimteijd

en t is al iets

Berichten: 1.211

Re: eenheid / symbool ruimteijd

Ruimtetijd is niet een enkele grootheid. Het is een wiskundige varieteit, samen met een metriek (een ding om afstanden en hoeken te bepalen).

Dus nee, daar kun je niet eenduidig een eenheid aan hangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: eenheid / symbool ruimteijd

mathfreak schreef: za 03 aug 2019, 19:51 Ruimtetijd moet je zien als een aanduiding voor een 4-dimensionale meetkundige ruimte. Ruimtetijd is wat dat betreft niet zo zeer een natuurkundige, maar eerder een wiskundige term.
Probleem is wel dat het hele begrip tijd in de (zuivere) wiskunde niet bestaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: eenheid / symbool ruimteijd

tempelier schreef: zo 04 aug 2019, 08:49
mathfreak schreef: za 03 aug 2019, 19:51 Ruimtetijd moet je zien als een aanduiding voor een 4-dimensionale meetkundige ruimte. Ruimtetijd is wat dat betreft niet zo zeer een natuurkundige, maar eerder een wiskundige term.
Probleem is wel dat het hele begrip tijd in de (zuivere) wiskunde niet bestaat.
Maar het begrip coördinaat wel. Je kunt de tijd wiskundig gezien dus gewoon als een van de coördinaten van de ruimtetijd beschouwen.

@peter22:
als ik op internet zoek naar deze vraag, krijg ik vrij lange theoretische uitleg, idd 4 dim.
In dat geval even een korte uitleg hoe het begrip ruimtetijd precies tot stand gekomen is: Einstein concludeerde dat ruimte en tijd volgens de speciale relativiteitstheorie niet los van elkaar stonden, zoals dat in de klassieke natuurkunde wel was, maar dat ruimte en tijd in zekere zin een samenhang met elkaar leken te vertonen. Hermann Minkowski, een Russisch-Duitse wiskundige, formuleerde in 1908, 3 jaar na het verschijnen van de speciale relativiteitstheorie, het wiskundige begrip ruimtetijd dat sindsdien zowel in de speciale als de algemene relativiteitstheorie een basisbegrip vormt.
In 1908 hield Minkowski een lezing over het begrip ruimtetijd (Raum und Zeit) waarin hij aangaf dat vanaf nu ruimte op zichzelf en tijd op zichzelf niet meer bestonden, maar dat er een soort vereniging van deze begrippen was. In het Nederlands vertaald: "Vanaf dit uur moeten ruimte op zichzelf en tijd op zichzelf volledig tot schaduwen verzinken, en slechts een soort unie van beiden moet zelfstandigheid behouden." Dit is de vertaling zoals die door Dirk Jan Struik in zijn Geschiedenis van de wiskunde (uitgave door Het Spectrum 1990) werd gegeven. Minkowski en Einstein kenden elkaar uit de tijd dat Einstein wis- en natuurkunde aan de Polytechnische School in Zürich studeerde waar Minkowski hoogleraar wiskunde was. Omdat Einstein grotendeels wegbleef bij Minkowski's colleges was dat voor Minkowski aanleiding om Einstein een luie hond te noemen
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: eenheid / symbool ruimteijd

mathfreak schreef: zo 04 aug 2019, 12:08 Maar het begrip coördinaat wel. Je kunt de tijd wiskundig gezien dus gewoon als een van de coördinaten van de ruimtetijd beschouwen.
Natuurlijk is er niets op tegen om aan een XYZas systeem zo'n Tas toe te voegen in de wiskunde.
Maar zodra men er mee aan de slag gaat is het in de meeste gevallen toch natuurkunde.

PS. Een (tijd) coördinaat is een tijdstip wat niet helemaal het zelfde is als een tijdsduur.
Maar laten we daar hier geen discussie over beginnen, we zouden de vragensteller misschien in verwarring brengen.

Berichten: 13

Re: eenheid / symbool ruimteijd

ik vind het boeiend. Dank voor de reacties. De vraag over bestaan van een eenheid / symbool voor ruimtetijd komt voort om basic dingen uit de th.nat. op een rijtje te zetten. Ruimte is relatief, tijd ook en nog meer basiseenheden/grootheden en begrippen uit de natuurkunde. Ruimtetijd is een absolute waarde. De wiskundige formulering van Minkowski ga ik verder over lezen, al lijkt op het eerste gevoel de wiskunde liefst vast te houden aan ruimte en tijd als vaste waarden, terwijl ze relatief zijn of eenvoudigweg niet bestaan als natuurlijk fenomeen.

Berichten: 13

Re: eenheid / symbool ruimteijd

in dit kader zie ook het boekje "A World Without Time". (Gödel wijst Einstein erop dat tijd niet kan bestaan "in any universe described by the Theory of Relativity" en niemand heeft dit kunnen weerleggen (?))

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: eenheid / symbool ruimteijd

Ik ken het boekje niet, maar hier wordt er grondig de vloer mee aangeveegd:
https://www.researchgate.net/publicatio ... d_Einstein

Verder weten we natuurlijk allemaal dat er iets als tijd is, al weten we niet wat het nu precies is ;)

Reageer