eenheid / symbool ruimteijd

Moderator: physicalattraction

Re: eenheid / symbool ruimteijd

Nee, want het is een 4 dimensionale geometrie. Bijvoorbeeld Schwarzschild metriek bestaat uit een tijd dimensie, 2 sferische dimensies en 1 radiale dimensie.

Dus die 'paden' gaan door ruimte en tijd (spacetime paths). Een wereldlijn in SR.

Berichten: 387

Re: eenheid / symbool ruimteijd

@peter22,
Misschien kan / mag een zijdelingse vraag van jou topic niet, maar ik waag het erop.
Elk voorwerp met een snelheid v "ondergaat " (ik vind nu geen beter woord) een "eigentijd".
Bij snelheid c is de "eigentijd" nul .. de tijd staat stil.
Natuurlijk is dat "open deuren " intrappen ....... maar wat mij verbaast is dat er blijkbaar geen "eenheid" bestaat voor de "grootheid" eigentijd (voor zover ik dat een grootheid kan / mag noemen.
Of ben ik mis ?
Eigentijd zie ik zo een beetje als "De snelheid van de tijd " van het voorwerp bij snelheid v.
Er bestaat blijkbaar een "wiskundige" verhouding .... maar blijkbaar geen eenheid.
Ware handig denk ik zo voor het begrip ervan en om misvattingen te vermijden.

Re: eenheid / symbool ruimteijd

Bij snelheid c is de "eigentijd" nul .. de tijd staat stil.
Nee, eigentijd loopt altijd met 1 seconde per seconde .. no matter what!
Dat zou je dan ook als de eenheid van eigentijd kunnen zien.

Verder staat de tijd niet stil "bij snelheid c", maar zou lengtecontractie oneindig worden voor objecten die reizen met c. Maar dat is een Lorentz transformatie en die zijn niet geldig voor objecten die met c reizen. Die hebben namelijk geen referentiestelsel; in zo'n stelsel zou de vacuümsnelheid van licht tegelijkertijd a) c (ca. 300.000 km/s) en b) 0 zijn.

Maar om misvattingen te voorkomen is het handig erover te lezen. Gewoon de basis van de SRT iig.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: eenheid / symbool ruimteijd

Gast044 schreef: za 17 apr 2021, 15:28 Nee, eigentijd loopt altijd met 1 seconde per seconde .. no matter what!
Dat zou je dan ook als de eenheid van eigentijd kunnen zien.
1sec per sec is dimensieloos.

Beter lijkt mij:
In het stelsel A is een andere hoeveelheid tijd beschikbaar als in stelsel B

Re: eenheid / symbool ruimteijd

Wat maakt het uit of het dimensieloos is?

Het is geen officiële eenheid van het verlopen van eigentijd. Het geeft alleen aan dat tijd dilatatie (een coördinaten tijdsinterval) niet 1 seconde per seconde betreft. Dit geldt alleen (en altijd dus) voor eigentijd.

Maar goed, ditzelfde basis SRT weer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: eenheid / symbool ruimteijd

Het begrip (eigen)tijd voor een foton is zinloos, betekenisloos.

In een universum waarin alles met de lichtsnelheid zou gaan, waar geen rustmassa bestaat, is het niet mogelijk tijd te meten. Het is dan een zinloos begrip. Datzelfde geldt voor fotonen in ons heelal.

Re: eenheid / symbool ruimteijd

Helemaal mee eens. Vandaar:
Maar dat is een Lorentz transformatie en die zijn niet geldig voor objecten die met c reizen. Die hebben namelijk geen referentiestelsel; in zo'n stelsel zou de vacuümsnelheid van licht tegelijkertijd a) c (ca. 300.000 km/s) en b) 0 zijn.
Toch wordt het in populaire wetenschap zovaak gezegd hè. Dat "een foton geen tijd ervaart". De enige reden hiervoor die ik kan bedenken is dat het .. sensationeel klinkt, misschien?

Berichten: 387

Re: eenheid / symbool ruimteijd

@tempelier,
Hoeveelheid tijd .... interessant.
Mag ik meer van uw gedachtengang ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: eenheid / symbool ruimteijd

Human schreef: za 17 apr 2021, 17:37 @tempelier,
Hoeveelheid tijd .... interessant.
Mag ik meer van uw gedachtengang ?
Het is geen gedachte van mij hoor.


Het is een betere gedachtegang, want in elk systeem duurt 1sec precies 1sec.
Alleen in het ene systeem zijn er meer sec beschikbaar als het andere.

Voor het gereken er mee maakt het niets uit.

Re: eenheid / symbool ruimteijd

.. 🥴

En nog beter is dat in stelsel B (een stelsel op afstand) meer seconden voorbij gaan per seconde in stelsel A (de waarnemers eigen inertiaalstelsel).

En dat wordt kinematische en/of gravitionele tijd dilatatie genoemd.

Zeggen dat voor verschillende (inertiaal)stelsels (of nu systemen) verschillende hoeveelheden tijd beschikbaar zijn is helemaal niet beter noch duidelijker.

Maar goed .. @human dit is zoiets "basic" dat het tegenwoordig op middelbare school al behandeld wordt.

Berichten: 1.355

Re: eenheid / symbool ruimteijd

Human schreef: za 17 apr 2021, 14:38 Eigentijd zie ik zo een beetje als "De snelheid van de tijd " van het voorwerp bij snelheid v.
Lengtecontractie, massa toename of tijd dilatatie wordt alléén waargenomen vanuit een ander frame dan dat van het bewegende object zelf. Dus de astronaut in een ruimteschip dat 0,99 c vliegt bemerkt niets van deze effecten. Een seconde duurt gewoon een seconde. Een waarnemer echter die het schip voorbij ziet komen wel. Daarom heet het ook de relativiteitstheorie. Beiden (de bewegende en stilstaande waarnemer) zien of meten iets anders maar beiden hebben gelijk vanuit hun gezichtspunt. Dus de tijd aan boord van het ruimteschip verloopt voor de astronaut volkomen normaal. Maar ga je de verstreken tijden later vergelijken dan zit er een verschil in.

Dat hebben ze al meerdere keren gedaan en bewezen ook al ging het dan om nanoseconden vanwege de niet-relativistische snelheden van het experiment. De eerst poging was in 1971 en heette het Hafele-Keating-experiment:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hafele-Keating-experiment

In de Engelse Wiki staat een iets uitgebreider artikel.

Reageer