snaartheorie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11

snaartheorie

Goedendag ik heb een vraag. In de snaartheorie wordt volgens mij gezegd dat je een plaats en tijdsbepaling nodig hebt voor de positie van iets te bepalen bv een deeltje. Als je het universum echter beschouwd als een reactie die begon met een big bang dan duurt deze reactie voort in verschillende richtingen. Je hebt doordat er binnenin de reactie cyclussen zijn (aarde die om zon draait bv) een tijd en plaatsbepaling nodig. De reactie van het leven beweegt zich echter in 1 of meerdere richtingen altijd voorwaarts in tijd. Je hebt dus aan een plaatsbepaling genoeg om ook het tijdstip te weten of andersom. Als het universum in evenwicht zou geraken en als een cirkelbeweging in zichzelf voortbeweegt dan moet je erbij vermelden hoe vaak de cirkel al rond gedraaid is. Maar omdat de tijd altijd vooruit gaat en de afgelegde afstand ook heb je alleen een plaatsbepaling van de gehele reactie nodig want daar hoort een vaststaand tijdstip bij. Tijd en ruimte zijn dus altijd verbonden op een manier dat ze nooit van elkaar te scheiden zijn. En aangezien tijd relatief is, is deze ook absoluut te maken door een punt in de ruimte op 0 te stellen en vandaaruit 1 beweging een vaste waarde te geven waaruit je alle andere ook absoluut kunt maken. bv als je een 0 punt hebt, stel je een beweging vast op een bepaalde snelheid dan kun je kijken hoeveel sneller of minder snel andere voortbewegen en er ook een absolute waarde aan geven. Net als tijd is afstand ook relatief. Deeltjes bewegen door elkaar en de afstanden zijn relatief t.o.v. van elkaar. Hier geldt ook weer dat als je 1 afstand als ijkpunt pakt kun je alle andere t.o.v. deze weer berekenen. Dus als je het leven als 1 grote chemische en natuurkundige reactie beschouwd bevind zich dit op elk tijdstip bij een vast staande plaats. De deeltjes bevinden zich t.o.v. van elkaar (een vaststaande plaats) bij een vaststaand tijdstip.
Tijd en ruimte zijn dus altijd verbonden en nooit te scheiden en bij een gegeven plaats hoort een vast tijdstip bij. Het is dus niet nodig om bij de levens reactie een tijdstip en plaats te geven maar dit geldt echter wel voor de bewegingen binnenin de reactie.

Berichten: 626

Re: snaartheorie

Wat heeft dit verhaal met snaartheorie te maken?

Berichten: 1.355

Re: snaartheorie

Helemaal niets.
Ik kan er in ieder geval geen chocola van maken...

Berichten: 3.861

Re: snaartheorie

Jean Demarteau schreef: do 19 sep 2019, 18:40 Goedendag ik heb een vraag.
Misschien goed om eerst je vraag eens kort en bondig proberen te formuleren.
Aan de reacties te zien zou dat misschien helpen om een serieus antwoord te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: snaartheorie

Dus als je een plaats bepaling kent weet je ook de tijd en andersom. Door dat tijd en ruimte 1 geheel vormt. Maar volgens mij is dit ook relatief. Hier op aarde geef ik je gps coördinaten maar dan weet je nog niet om hoe laat je daar moet zijn.

Berichten: 1.355

Re: snaartheorie

In een ander topic (weet niet meer welk) was er een discussie of er zoiets als absolute tijd bestaat waar de TS het o.a. over heeft. Uit alles blijkt dat tijd nooit absoluut kan zijn vanwege dat zelfs een 'gelijktijdige gebeurtenis' relatief is: https://en.wikipedia.org/wiki/Relativit ... multaneity

En hoewel de snaartheorie probeert om kwantummechanica en zwaartekracht te verenigen zodat je er protonen en zwarte gaten mee kunt beschrijven is het nog niet bewezen dat het ooit kan op deze manier. Toch lijkt de TS daar vanuit te gaan al is mij niet duidelijk hoe zijn betoog iets met deze theorie te maken kan hebben.

Reageer