Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

WillemAlb schreef: wo 23 okt 2019, 16:28 3. Gevolg 2: Als de totale som van energie vast ligt, betekent dit dat bij een toename van gedachten en emoties er ergens anders een afname van energie moet zijn.
Als ik me niet vergis, gebeuren er in het menselijk lichaam ook reacties die energie vrijgeven voor de productie van neurotransmitters, zou dat niet de plaats kunnen zijn waar die energie van dan komt? :ugeek:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.941

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

flappelap schreef: wo 23 okt 2019, 16:46 ? Een foton heeft energie, maar geen massa. Waarom 'heeft energie massa'?

Overigens geldt E=mc2 alleen als p=0.
Massa en energie zijn equivalent.
Als je de massa van een voorwerp bepaalt is dat maar voor een klein deel 'rustmassa' van de quarks en elektronen, het grootste deel zit in de energie van quarks en gluonen. Op dezelfde manier kun je ook over de massa van een foton spreken.

Of je dat wel of niet wilt/doet is een kwestie van conventie.

Berichten: 3.910

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

blijkbaar denkt willemalb dat er er in het heelal een totale hoeveelheid van iets is, in dit geval de som van energie= som van alle massa*c^2+alle energie met misschien nog iets erbij wat ook uit te drukken is in energie. is dat dus zo, ja of nee. en @ flappelap: fotonen hebben toch ook energie dus kun je iop deze hoop erbij vegen toch?

Berichten: 1.243

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

Xilvo schreef: wo 23 okt 2019, 17:00
flappelap schreef: wo 23 okt 2019, 16:46 ? Een foton heeft energie, maar geen massa. Waarom 'heeft energie massa'?

Overigens geldt E=mc2 alleen als p=0.
Massa en energie zijn equivalent.
Als je de massa van een voorwerp bepaalt is dat maar voor een klein deel 'rustmassa' van de quarks en elektronen, het grootste deel zit in de energie van quarks en gluonen. Op dezelfde manier kun je ook over de massa van een foton spreken.

Of je dat wel of niet wilt/doet is een kwestie van conventie.
Die conventie ken ik niet. Natuurkundigen rekenen vooral met rustmassa (=scalair) en dat heeft een foton niet. Voor deeltjesfysici is massa gegeven door de koppeling aan het Higgsveld, wat fotonen ook niet doen.

Maar dat massa op macroscopisch niveau vooral bindingsenergie is ben ik met je eens.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.941

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

Ik weet dat met massa van een deeltje of voorwerp doorgaans de rustmassa bedoeld wordt, dat laatste woord schijnt zelfs een beetje uit de mode te zijn.
Dat laat onverlet dat energie zich in alle opzichten als massa gedraagt (kromt ruimtetijd, heeft traagheid, 'weegt').

Als ik een doosje heb, van binnen volmaakt reflecterend, met daarin fotonen, dan maakt de energie van die fotonen onderdeel uit van de totale (rust)massa van dat doosje.
Het is dan een beetje gekunsteld om de energie van een 'vrij' foton geen massa toe te kennen/massa te noemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

Opmerking moderator

WillemAlb schreef: wo 23 okt 2019, 15:08 ..//.. het was gewoon een theoretische denkoefening die misschien beter op een zweverig forum werd geplaatst :)
inderdaad.

Na moderatoroverleg is besloten deze topic maar definitief te sluiten

Gesloten