Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

Moderator: physicalattraction

Berichten: 5

Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

Ik ben een interessant boek aan het lezen en dan durft mijn hersenactiviteit wel eens door te slaan. Het boek gaat over de wereldbekende formule E = mc². Einstein dus. En relativiteit. Als ik alles goed begrijp komt het erop neer dat er een verhouding is tussen energie en tussen massa en dat dit bepaald wordt door de lichtsnelheid. Belangrijk hierbij is dat de totale som van alles al vastligt. Met andere woorden, er kan eens meer massa zijn, maar dan is er weer minder energie. En omgekeerd. Energie of massa gaat dus niet verloren, maar verschuift. Denk bij roeien maar aan spierkracht die wordt omgezet in bewegingskracht. De energie verplaatst zich hier van de roeier naar de boot die vooruitgaat, maar de totale energie blijft dezelfde.

Tot zover de samenvatting van het boek. Nu even over mijn eigen hersenactiviteit hierbij:
Een vraag die zomaar bij mij kwam ‘opfloppen’ toen ik deze conclusies las: zou het feit dat de totale som van alles al vastligt, dan ook niet voor alles gelden? Dus niet alleen voor tastbare zaken, zoals materie, stoffen en gassen, maar ook voor bijvoorbeeld immateriële zaken zoals gedachten en emoties. Na Einstein is ondertussen immers aangetoond dat ook gedachten en emoties bestaan uit energie (trillingen). Meer zelfs: bij goede gedachten ligt de frequentie van trillingen hoger, bij negatieve gedachten is de frequentie van trillingen lager. Kunnen we de formule die bewezen is voor materiële zaken dan ook maken voor immateriële zaken zoals gedachten? Om tot he point te komen: Kunnen we dus stellen dat de totale trillingsfrequentie van alles reeds vastligt? Dit betekent dat als iets sneller gaat trillen, er ergens anders iets trager gaat trillen. Het is misschien een simpele gedachte, maar met een enorme, in de eerste plaats ethische, impact. Het zou immers betekenen dat als Jan iets positief denkt of ervaart (sneller trillen), er ergens anders iemand iets negatief gaat denken of voelen (minder snel trillen). Dit zou op het vlak van moraal dus betekenen dat al onze intenties om iets goed te doen, zoals die ook door verschillende religies (christendom, boedhisme, islam,..) worden onderschreven, eigenlijk net het omgekeerde teweegbrengen. Immers, door iets goed te doen krijg jezelf een goed gevoel (en diegenen rond je misschien ook), maar ergens anders heeft dit een omgekeerde uitwerking en voelt men zich net negatiever.

Deze stelling staat trouwens ook haaks op de conclusies die uit de resonantie-theorie en de wet van aantrekking worden getrokken. In deze theorieën komt het erop neer dat trillingen van dezelfde frequentie elkaar aantrekken en worden doorgegeven. De conclusie die hieruit wordt gemaakt is dat je het goede moet doen en denken en je hierdoor ook al het goede zal aantrekken en de hele wereld erdoor zal verbeteren. Als de totale trillingsfrequentie vastligt, dan zouden we echter tot net de tegengestelde, vrij onthutsende, vaststelling komen: we doen beter slechte dingen, om ergens anders iets beter te verkrijgen. Dit zou ook een verklaring kunnen zijn voor de zogenaamde slingerbewegingen die zich in allerlei domeinen voordoen. De meest extreme voorbeelden hiervan zijn terug te vinden in de geschiedenis: Na een periode van extreem geweld, volgt steevast een periode van humanistische gevoelens, denk maar aan de vrije liefde van de jaren zestig na de gruwel van de tweede wereldoorlog. Soms kan je het ook sneller ervaren: een ramp die zich voordoet en een schok teweegbrengt in een gemeenschap, zorgt vaak voor een opleving van de solidariteit diezelfde gemeenschap. Een gemeenschappelijke vijand zorgt voor meer een sterker groepsgevoel, enzovoort. Om het heel uitdagend te stellen: Jezus en Boeddha hebben heel wat leed veroorzaakt, Hitler en Stalin heel wat vreugde.
Hoewel deze stelling in de eerste plaats dus heel defaitistisch lijkt, geeft ze toch een sprankeltje hoop. Immers, als deze waarheid veel mensen bedroeft of verward zou maken, betekent dit dat ze ergens anders weer zorgt voor meer vreugde en positiviteit. (Wat op zijn beurt dan weer leidt tot negativiteit, maar soit…)

Maar er is nog meer hoop: misschien ligt de totale trillingsfrequentie van alles reeds vast, maar is mijn conclusie hierover dat gedachten en emoties zich dan automatisch gelijktrekken te eng. Misschien kan trillingsenergie van gedachten zich ook verschuiven naar andere vormen van energie. Voorbeeld: als iedereen op de wereld zich plots happy voelt en de trillingsenergie enorm toeneemt, misschien hoeft dit niet te betekenen dat de trillingsenergie van gedachten dan meteen weer zal omslaan om het systeem te reguleren, maar kan dit zich uiten op bijvoorbeeld een ander domein, bijvoorbeeld een daling in de totale spierkracht op aarde (iedereen is blij en werkt hierdoor minder).

Mogelijk ben ik er nu los aan het over gaan en zijn mijn voorbeelden wel wat vergezocht. Ze zorgen ook zeker voor geen bewijs van mijn hypothese. Misschien sla ik nu ook gewoon fysica en metafysica door elkaar en dien ik zelf mijn trillingsniveau dringend onder controle te krijgen? Of misschien is mijn hypothese ondertussen ook al lang door anderen bedacht en onderzocht (zoals al mijn gedachten en ideeën uiteindelijk al door vele anderen blijken bedacht te zijn)? Maar misschien is het toch een interessante veronderstelling die nog niet onderzocht en vervolgens weerlegd of bewezen werd. Misschien kan daarvoor wel een nieuwe Einstein opstaan…

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

WillemAlb schreef: wo 23 okt 2019, 13:51 Met andere woorden, er kan eens meer massa zijn, maar dan is er weer minder energie. En omgekeerd.
Nee. Energie hééft massa. Dat is heel iets anders.
WillemAlb schreef: wo 23 okt 2019, 13:51 Na Einstein is ondertussen immers aangetoond dat ook gedachten en emoties bestaan uit energie (trillingen). Meer zelfs: bij goede gedachten ligt de frequentie van trillingen hoger, bij negatieve gedachten is de frequentie van trillingen lager.
Dat is niet aangetoond. Kan ook niet, want het is niet waar.
WillemAlb schreef: wo 23 okt 2019, 13:51 Deze stelling staat trouwens ook haaks op de conclusies die uit de resonantie-theorie en de wet van aantrekking worden getrokken. In deze theorieën komt het erop neer dat trillingen van dezelfde frequentie elkaar aantrekken en worden doorgegeven.
Ook al niet waar.

Filosofietjes baseren op slecht- of niet-begrepen natuurkunde leidt tot niets. De rest van jouw verhaal heb ik daarom maar overgeslagen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

Ik laat het bij één reactie: ongelofelijke kletspraat.

Berichten: 5

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

Ik hoop dat deze negatieve reacties, toch ergens elders voor positieve trillingen zorgen :)

Berichten: 1.355

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

Het is maar hoe je het bekijkt. Jou 'negatieve' verhaal leidt vast tot vele positieve topics...

Berichten: 5

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

Die dan weer op hun beurt negatieve reacties oproepen en zo blijft het zelfregulerend systeem in werking...
Maar misschien zijn mijn gedachtenspinsel hier inderdaad niet helemaal op hun plaats. Ik ben duidelijk geen natuurkundige en het was gewoon een theoretische denkoefening die misschien beter op een zweverig forum werd geplaatst :)

Berichten: 3.862

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

kom op niet zo negatief allemaal. Die discussie over som van massa en energie vertaalt naar equivalente massa lijkt me best een serieuze omdat er ook een wet is mbt behoud van energie. dus voor we dat afkappen moet er wel een serieus antwoord komen lijkt mij.

Het overige deel van de vraag lijkt me wel lastig wetenschappelijk zonder enige onderliggende theorie en niet gerelateerd an relativiteitstheorie, dus niet veel mee aan te vangen lijkt mij.

Berichten: 3.862

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

Xilvo schreef: wo 23 okt 2019, 14:01
WillemAlb schreef: wo 23 okt 2019, 13:51 Deze stelling staat trouwens ook haaks op de conclusies die uit de resonantie-theorie en de wet van aantrekking worden getrokken. In deze theorieën komt het erop neer dat trillingen van dezelfde frequentie elkaar aantrekken en worden doorgegeven.
Ook al niet waar.
toch wel denk ik, althans zeker in mijn vakgebied van elekto/elektronica. Het komt maar al te vaak voor dat de frequentie van een systeem ongewenst gaat locken aan de frequentie van iets anders. Misschien geldt dat ook wel voor gedachtes, maar nogmaals, dat is een ander vakgebied dat relativiteitstheorie. Als je daar onderzoek naar gaat doen en dit soort verbanden kunt aantonen en een theorie bouwen, dan is er nog wel een nobelprijs mee te verdienen denk ik. Maar niet als het alleen bij speculeren blijft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

HansH schreef: wo 23 okt 2019, 15:14 toch wel denk ik, althans zeker in mijn vakgebied van elekto/elektronica. Het komt maar al te vaak voor dat de frequentie van een systeem ongewenst gaat locken aan de frequentie van iets anders.
Ja, als je dat 'aantrekken' gaat noemen. Zo kun je elke zweverige nonsens goedpraten en op die wijze wordt serieuze wetenschap ook misbruikt om zweverige prietpraat te eh.. 'onderbouwen'.

In ieder verhaal zal wel een zinnetje te vinden zijn dat klopt, of op z'n minst een beetje lijkt te kloppen.
Wat hierboven uitgekraamd wordt is, zoals Klazon al zei, pure kletspraat. En hoort niet thuis op een wetenschapsforum.

Berichten: 3.862

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

Xilvo schreef: wo 23 okt 2019, 15:31
Wat hierboven uitgekraamd wordt is, zoals Klazon al zei, pure kletspraat. En hoort niet thuis op een wetenschapsforum.
Daarom maar even terugsturen om eerst wat theoretische onderbouwing te verzamelen, en dan in een passend topic te plaatsen als er iets natuurwetenschappelijks te bespreken valt, maar dat is er nu niet inderdaad.

Berichten: 1.355

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

HansH schreef: wo 23 okt 2019, 15:08 kom op niet zo negatief allemaal. Die discussie over som van massa en energie vertaalt naar equivalente massa lijkt me best een serieuze omdat er ook een wet is mbt behoud van energie. dus voor we dat afkappen moet er wel een serieus antwoord komen lijkt mij.

Het overige deel van de vraag lijkt me wel lastig wetenschappelijk zonder enige onderliggende theorie en niet gerelateerd an relativiteitstheorie, dus niet veel mee aan te vangen lijkt mij.
Het is in het geheel niet gerelateerd aan de relativiteitstheorie. Ook niet als je E=Mc2 erbij haalt. Want of je nu stilstaat of haast met de lichtsnelheid beweegt, die vergelijking van E en M verandert er niet door. Er is natuurlijk totaal geen onderbouwing voor die positieve en negatieve gedachten etc. Maar net als met waarzeggerij zal er best wel een kans zijn dat iemand ooit de lotto wint en daardoor heel positief is terwijl exact op dat moment iemand anders zit te vloeken. Maar dat dit dus een soort van uitwisseling van 'trillingen' is veroorzaakt door gedachten is natuurlijk volkomen onzin.

Berichten: 5

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

Misschien terug naar de kern van mijn redenering (zonder de inderdaad vergezochte voorbeelden en ethische conclusies (ik vond die gewoon leuk)

1. Gegeven:
-Alles is energie
-De totale som van energie ligt vast
Deze 2 zaken zijn toch onderbouwd door de relativiteitstheorie (anders moet ik een ander boek kopen...)

2. Gevolg 1: Als alles energie is, zijn ook gedachten en emoties energie.

3. Gevolg 2: Als de totale som van energie vast ligt, betekent dit dat bij een toename van gedachten en emoties er ergens anders een afname van energie moet zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

WillemAlb schreef: wo 23 okt 2019, 16:28 2. Gevolg 1: Als alles energie is, zijn ook gedachten en emoties energie.

3. Gevolg 2: Als de totale som van energie vast ligt, betekent dit dat bij een toename van gedachten en emoties er ergens anders een afname van energie moet zijn.
2. Gevolg 1: Als alles energie is, is ook de kleur groen energie.

3. Gevolg 2: Als de totale som van energie vast ligt, betekent dit dat bij een toename van groen er ergens anders een afname van energie moet zijn.

Net zo onzinnig.

Berichten: 5

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

Neen, want 'groen' is een kenmerk en dus passief. Een gedachte is iets actief.

Berichten: 1.223

Re: Waarom Jezus en Boedha door en door slecht zijn!

Xilvo schreef: wo 23 okt 2019, 14:01
WillemAlb schreef: wo 23 okt 2019, 13:51 Met andere woorden, er kan eens meer massa zijn, maar dan is er weer minder energie. En omgekeerd.
Nee. Energie hééft massa. Dat is heel iets anders.
? Een foton heeft energie, maar geen massa. Waarom 'heeft energie massa'?

Overigens geldt E=mc2 alleen als p=0.

Gesloten