tijd: invloed op beweging.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 14

tijd: invloed op beweging.

Beste hooggeleerde wetenschappers

voor ik mijn vraag stel wil ik eerst even beredeneren.

men weet dat je de snelheid van het voortbewegen kunt berekenen met deze "formule": de afstand (a) keer de tijd is de snelheid (s).

men weet ook dat de zwaarte krachtinvloed heeft op de snelheid van de tijd dat ik hier even afkort met Ts wat eigenlijk ook het symbool is voor tennessine :D .

maar nu komt het.
als
a x Ts = S
dan is
Ts x S = a
en
Ts = a x S

maar wat nou als de Ts omlaag gaat maar de a het zelfde blijft, dan kan alleen de S omlaag!
dit levert een paar bizarre gedachten experimenten op:

Bv.
op aarde loop je 3 kilometer (a) in 3 uur Ts (heel langzaam ik weet het) daar doe je dan loop je 1 kilometer per uur

maar op een planeet met twee keer zoveel massa waar de tijd langzamer gaat door de grotere zwaartekracht dan loop je in dit geval: 3 kilometer (a) in 3 uur voor de tijd daar. maar vanaf ons perspectief loop je op die planeet met 3 kilometer in veel meer tijd omdat de tijd daar vanaf ons perspectief langzame gaat.

dus wat hier gebeurd:
a blijft het zelfde.
Ts gaat omlaag.
Maar zoals ik al eerder zij gaat als de a hetzelfde blijft en de Ts verandert dan kan alleen de S veranderen...

mijn vraag was dus: Klopt dit?

groet dr Janssen

Berichten: 1.331

Re: tijd: invloed op beweging.

snelheid = afstand gedeeld door de tijd!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: tijd: invloed op beweging.

dr Janssen schreef: ma 11 nov 2019, 19:19 men weet dat je de snelheid van het voortbewegen kunt berekenen met deze "formule": de afstand (a) keer de tijd is de snelheid (s).
Nee, tijd maal snelheid is afstand.
dr Janssen schreef: ma 11 nov 2019, 19:19 als
a x Ts = S
dan is
Ts x S = a
en
Ts = a x S
Nee. Als (met nadruk op als) het eerste waar is, dan zijn de tweede en derde vergelijking onjuist.
dr Janssen schreef: ma 11 nov 2019, 19:19 maar op een planeet met twee keer zoveel massa waar de tijd langzamer gaat door de grotere zwaartekracht dan loop je in dit geval: 3 kilometer (a) in 3 uur voor de tijd daar. maar vanaf ons perspectief loop je op die planeet met 3 kilometer in veel meer tijd omdat de tijd daar vanaf ons perspectief langzame gaat.

dus wat hier gebeurd:
a blijft het zelfde.
Ts gaat omlaag.
Maar zoals ik al eerder zij gaat als de a hetzelfde blijft en de Ts verandert dan kan alleen de S veranderen...

mijn vraag was dus: Klopt dit?

groet dr Janssen
Als vanuit jouw perpectief de tijd op een andere plaats langzamer gaat dan zie je ook lagere snelheden.
Niet anders dan een film die je te langzaam afspeelt. Klokken lopen langzamer, objecten bewegen langzamer.

Berichten: 14

Re: tijd: invloed op beweging.

sorry voor de fouten kan weer mooi opnieuw beginnen

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: tijd: invloed op beweging.

dr Janssen: een gouden hulpformule bij dit soort omzettingen is altijd de vermenigvuldiging 2x3=6
Daaruit kun je steeds zelf bedenken dat 3= 6/2 , en 2= 6/3. Vervolgens dit toepassen op je eigen formule: a x Ts=S, dus Ts= ../.. En a= ../..

Re: tijd: invloed op beweging.

Beetje laat, maar.
mijn vraag was dus: Klopt dit?
Ook al is het één en ander fout, je conclusie klopt.
De gravitationele tijd dilatie (wat jij Ts noemt):
maxresdefault-3.jpg
zorgt ervoor dat snelheden trager worden.

Om dit exact uit te rekenen is niet zo moeilijk.
Zie bijv. hier:
https://users.sussex.ac.uk/~waa22/relat ... ation.html
(t(f) is hier jouw tennessine ;))

Een tip overigens: gebruik gebruikelijke symbolen voor grootheden. Afstand d (distance) snelheid v (velocity).

Berichten: 14

Re: tijd: invloed op beweging.

thx TommyWhite

Reageer