Een film van 72.000.000 km dik

Moderator: physicalattraction

Berichten: 426

Re: Een film van 72.000.000 km dik

Xilvo schreef: do 03 sep 2020, 09:55
Nogmaals:
* waarnemingen, met bron;
* Berekening wat die waarnemingen volgens de SRT zouden moeten zijn;
* Aantonen dat die strijdig zin.

En anders stoppen met deze farce.
Ik kan de berekening niet maken wat die waarneming volgens de SRT zou moeten zijn.
Wetenschappers maken vaak gebruik van gedachtenexperimenten.
Het is heel normaal dat een berekening gevraagd en gemaakt kan worden van een gedachtenexperiment.
Of zelfs van een werkelijke gebeurtenis met gemiddelde waarden.
Er is zelfs een topic dat heet "oefening speciale relativiteitstheorie" waar niet moeilijk gedaan wordt en waar gewoon antwoorden gegeven worden voor gedachtenexperimenten.

Berichten: 426

Re: Een film van 72.000.000 km dik

Ik kan de berekening niet maken door Lorentz transformaties toe te passen op lengten en tijdsduren, om daardoor op c uit te komen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.981

Re: Een film van 72.000.000 km dik

Dus, in tegenstelling tot wat je eerder beweerde, heb je de SRT niet gefalsificeerd.

Kun je, in één zin, duidelijk maken wat nu eigenlijk je doel is met dit topic?

Berichten: 426

Re: Een film van 72.000.000 km dik

Om precies te zijn antwoord krijgen op de vraag:
Kan de vraag die ik mijn openingspost stelde beantwoord worden door een afstand te delen door een tijdsduur? Zo ja: hoe?

(jkien heeft dat gedaan in een samenvatting van het verhaal in de 2e post. Ik neem aan dat je die samenvatting inclusief antwoord afkeurt?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.981

Re: Een film van 72.000.000 km dik

zoeff schreef: do 03 sep 2020, 17:28 Om precies te zijn antwoord krijgen op de vraag:
Kan de vraag die ik mijn openingspost stelde beantwoord worden door een afstand te delen door een tijdsduur?
Ja.
zoeff schreef: do 03 sep 2020, 17:28 Zo ja: hoe?
Met behulp van de SRT.

Accepteer je dat de SRT, gebaseerd op het feit dat de lichtsnelheid voor iedere waarnemer constant is, hier geldt?
Mooi, dan zijn we klaar.

Accepteer je dat niet, dan een onderbouwd argument waarom niet.

Berichten: 8

Re: Een film van 72.000.000 km dik

De astronaut zal de film in 3 minuten ontvangen.
Vanop de maan gezien is de relatieve snelheid tussen het ruimteschip en de radiogolven gelijk aan 4/3 c. Dat is op zich geen probleem. Twee fotonen die naar elkaar bewegen hebben een relatieve snelheid van 2c.
Dus: 72.000.000 / (18.000.000 + 6.000.000) = 3
Vanuit het schip gezien beweegt de bron van de uitzending (Mars) in dezelfde richting als de golven zodat de dikte van de film herleid wordt tot 54.000.000 km, die passeert dus ook in 3 minuten aan snelheid c.

Gezien de hoge snelheid van het ruimteschip zal een kleine relativistische correctie moeten toegepast worden, vanop de maan gezien omdat de tijd in het schip trager verloopt, en voor de astronaut omdat de lengte van de film iets korter is.

Berichten: 426

Re: Een film van 72.000.000 km dik

BVR schreef: do 03 sep 2020, 20:15 Vanuit het schip gezien beweegt de bron van de uitzending (Mars) in dezelfde richting als de golven zodat de dikte van de film herleid wordt tot 54.000.000 km, die passeert dus ook in 3 minuten aan snelheid c.
Goede berekening?
Ik denk dat dit de enige manier is om c uit de berekening te krijgen. (Behalve natuurlijk met de formule die zo gemaakt dat c de maximale uitkomst is.) Maar wie ben ik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Een film van 72.000.000 km dik

Opmerking moderator

Er lopen nu twee discussies in parallel over het berekenen van de lichtsnelheid. Deze topic wordt gesloten ten faveure van de andere.

Gesloten