voortplantingssnelheid van de natuurkrachten

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: voortplantingssnelheid van de natuurkrachten

Maar laten we er even vanuit gaan dat de vallende waarnemer erg slim is en in de tussentijd dat hij de waarnemingshorizon passeert en te pletter slaat op de singulariteit nog net in staat is om de theorie compleet te krijgen. Dan weet de waarnemer wel degelijk hoe het zit. Dat de buitenstaander dat dan nooit te weten komt staat los van het feit dat het dan wel bekend is hoe het zit.
Vanuit wat wij weten buiten de waarnemingshorizon gaat dit niet op.
Aangezien de waarnemer bij het passeren van de waarnemingshorizon de lichtsnelheid bereikt is de contractie in de bewegingsrichting oneindig en is de afstand tot de singulariteit dus nul geworden. De waarnemer komt bij het passeren van de waarnemingshorizon op hetzelfde moment aan bij de singulariteit en heeft geen tijd om iets vast te stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: voortplantingssnelheid van de natuurkrachten

Olof Bosma schreef: zo 23 feb 2020, 17:13
Maar laten we er even vanuit gaan dat de vallende waarnemer erg slim is en in de tussentijd dat hij de waarnemingshorizon passeert en te pletter slaat op de singulariteit nog net in staat is om de theorie compleet te krijgen. Dan weet de waarnemer wel degelijk hoe het zit. Dat de buitenstaander dat dan nooit te weten komt staat los van het feit dat het dan wel bekend is hoe het zit.
Vanuit wat wij weten buiten de waarnemingshorizon gaat dit niet op.
Aangezien de waarnemer bij het passeren van de waarnemingshorizon de lichtsnelheid bereikt is de contractie in de bewegingsrichting oneindig en is de afstand tot de singulariteit dus nul geworden. De waarnemer komt bij het passeren van de waarnemingshorizon op hetzelfde moment aan bij de singulariteit en heeft geen tijd om iets vast te stellen.
Dit is niet waar, je gaat de waarnemings horizon helemaal niet passeren met de lichtsnelheid. Waar heb je dit idee vandaan?
Het duurt een zekere tijd voor de vallende waarnemer om van de event horizon naar de singulariteit te vallen.

Re: voortplantingssnelheid van de natuurkrachten

Dit is niet waar, je gaat de waarnemings horizon helemaal niet passeren met de lichtsnelheid. Waar heb je dit idee vandaan?
Waarschijnlijk omdat een waarnemingshorizon, of het nu die van het waarneembare heelal is of een zwart gat is, ontstaat wanneer alles daar met de lichtsnelheid van ons vandaan beweegt. Alleen is dit niet een lokale lichtsnelheid c.

(Leuk topic verder .. kom later waarschijnlijk op t een en ander terug.)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: voortplantingssnelheid van de natuurkrachten

Dat komt uit het boek Exploring Black Holes. En als oefening ben ik zelf ook bezig om dat vanuit de schwarzschildmetriek te bewijzen. Ik ga daar vandaag mee verder. Zie: viewtopic.php?f=66&t=209743&start=60

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: voortplantingssnelheid van de natuurkrachten

Gast044 schreef: ma 24 feb 2020, 07:46
Dit is niet waar, je gaat de waarnemings horizon helemaal niet passeren met de lichtsnelheid. Waar heb je dit idee vandaan?
Waarschijnlijk omdat een waarnemingshorizon, of het nu die van het waarneembare heelal is of een zwart gat is, ontstaat wanneer alles daar met de lichtsnelheid van ons vandaan beweegt. Alleen is dit niet een lokale lichtsnelheid c.

(Leuk topic verder .. kom later waarschijnlijk op t een en ander terug.)
Wat wil je daar mee zeggen?
Een zwart gat ontstaat omdat de rest van het heelal ervan weg beweegt?
Discutabel en zie ook niet in hoe dit verband houd met de stelling dat iets dat de waarnemingshorizon passeert onmiddelijk aankomt in de singulariteit.

Je kunt perfect berekenen binnen de ART hoe lang het duurt voor een vallende waarnemer(eigen tijd) om van de event horizon naar de singulariteit te reizen. De uitkomst is zeker niet nul.

Re: voortplantingssnelheid van de natuurkrachten

Wat wil je daar mee zeggen?
Enkel dat er daarom voor ons een waarnemingshorizon verschijnt. Meer niet.

Verder kom ik (hopelijk bij tijd) op wat zaken terug. (Want toen ik het topic even doornam zag ik volgens mij zaken voorbij komen die gewoonweg niet kloppen. Maar daar moet ik de tijd even voor nemen.)

Reageer