Racecircuit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Racecircuit

De tussenafstand gezien vanuit de coureurs wordt kleiner maar nooit negatief. In de limiet van de lichtsnelheid wordt deze nul zoals je zelf kunt uitrekenen met de lorentzcontractie. Waarom zou deze negatief kunnen worden?

Het publiek ziet niets veranderen aan het race circuit maar ziet wel ingekorte auto's en dus zullen zij een grotere afstand tussen de auto's zien dan de coureurs.

Dit alles is toch compleet normaal in de SRT? Verschillende waarnemers zeggen gewoon verschillende dingen over afstand en tijd. Kun je concreet zeggen waar je denkt dat het spaak loopt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: Racecircuit

die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 14:22 De tussenafstand gezien vanuit de coureurs wordt kleiner maar nooit negatief.
De tussenafstand gezien vanuit een 'stilstaande' toeschouwer wordt kleiner, gelijk aan een (gekrompen) autolengte.
Gezien vanuit de coureurs blijft die gelijk aan een (onveranderde) autolengte.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Racecircuit

Strikt genomen zijn versnellende en/of bochten nemende coureurs geen inertiaalwaarnemers. Dat maakt dit hele verhaal nogal problematisch. Zelfs de estafette-variant neemt dat probleem niet helemaal weg...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Racecircuit

Nog een extra voorgestelde aanpassing om de versnelling onschadelijk te maken: Laat de estafette-variant vele keren rijden met steeds een iets hogere maar constante snelheid. Dan kun je die opzet - als ik niets over het hoofd zie - wel helemaal binnen de SRT doorrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Racecircuit

Professor puntje, de bochten zijn gewoon kleine kwartjes van een cirkel.
Versnelling zijn echt geen probleem in de SRT zoals sommige mensen denken. Als jij een gedachte experiment over heel snelle estaffete lopers wil hebben open dan een topic erover, dit topic gaat over de situatie zoals geschetst door de TS.

@xilvo hier ben ik niet mee akoord. De tussenafstand tussen de auto's gezien vanuit het publiek("stilstaande toeschouwer") is groter geworden. De lengte van het parcour gaat voor de toeschouwers niet veranderen doordat de auto's beginnen te rijden.
De auto's gaan wel krimpen in hun bewegingsrichting voor de toeschouwers.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: Racecircuit

die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 14:50 @xilvo hier ben ik niet mee akoord. De tussenafstand tussen de auto's gezien vanuit het publiek("stilstaande toeschouwer") is groter geworden. De lengte van het parcour gaat voor de toeschouwers niet veranderen doordat de auto's beginnen te rijden.
De auto's gaan wil krimpen in hun bewegingsrichting voor de toeschouwers.
Verbind de auto's met touwtjes. Die touwtjes gaan even snel als de auto's en vertonen voor de stilstaande waarnemer dus dezelfde lengtecontractie.

De afstand tussen de auto's was en blijft een autolengte, voor iedere waarnemer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Racecircuit

Het is ook nog een optie dat de relativistische auto's volgens de voorgeschreven beeldtransformatie niet de hele weg van het stilstaande asfalt volgen. Ver voor het keerpunt van de asfaltbaan springen de auto's naar de andere baan en keren om.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Racecircuit

die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 14:50 Professor puntje, de bochten zijn gewoon kleine kwartjes van een cirkel.
Versnelling zijn echt geen probleem in de SRT zoals sommige mensen denken. Als jij een gedachte experiment over heel snelle estaffete lopers wil hebben open dan een topic erover, dit topic gaat over de situatie zoals geschetst door de TS.
Ja toevallig ben ik een van die "sommige mensen", en daarom wijs ik daar ook op. Versnellende waarnemers (en in het bijzonder roterende waarnemers) zijn géén inertiaalwaarnemers. En dat maakt het toepassen de SRT op de waarnemingen van dergelijke waarnemers problematisch. Het is niet anders.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Racecircuit

Als je de auto's gaat verbinden met touwtjes en de hele stoet versnelt tot 0.9c dan breken volgens mij de touwtjes.

Als je zonder touwtjes werkt, je gaat toch niet beweren dat de lengte van het parcour veranderdt voor de toeschouwers of wel?

jkien ik begrijp niet goed wat je zegt. Keerpunt?

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Racecircuit

@puntje

Versnellende waarnemers zijn inderdaad geen inertiaalwaarnemers dat klopt, er zijn schijnkrachten. Men kan binnen de SRT perfect voorspellen wat er voor die versnellende waarnemers gebeurt.

Wat dit geval betreft, de toeschouwers versnellen niet en de auto's versnellen ook niet op de rechte stukken. We vragen ons af hoe de situatie er voor de toeschouwers uit ziet en hoe het er voor de coureurs uitziet als ze op de rechte stukken bewegen. Ik hoop dat dit je zorgen wegneemt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: Racecircuit

die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 15:07 Als je de auto's gaat verbinden met touwtjes en de hele stoet versnelt tot 0.9c dan breken volgens mij de touwtjes.
Als de auto's een onderlinge afstand hebben van een autolengte en tegelijkertijd met dezelfde versnelling gaan bewegen, dan verandert hun onderlinge afstand niet.

Als het voor de ene waarnemer een autolengte is, dan is het dat ook voor een andere, of die lengte nu als gekrompen wordt gezien of niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Racecircuit

Xilvo schreef: zo 23 feb 2020, 14:53 Verbind de auto's met touwtjes. Die touwtjes gaan even snel als de auto's en vertonen voor de stilstaande waarnemer dus dezelfde lengtecontractie.
En die touwtjes breken! Dit is een bekende paradox meestal geformuleerd voor twee gelijk op versnellende ruimteschepen. Veel geometrisch denkende relativisten gaan daar de mist mee in.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Racecircuit

Als het voor de ene waarnemer een autolengte is, dan is het dat ook voor een andere,
Wel nee dus... in de SRT verschillen waarnemers constant over dit soort zaken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: Racecircuit

Professor Puntje schreef: zo 23 feb 2020, 15:14
Xilvo schreef: zo 23 feb 2020, 14:53 Verbind de auto's met touwtjes. Die touwtjes gaan even snel als de auto's en vertonen voor de stilstaande waarnemer dus dezelfde lengtecontractie.
En die touwtjes breken!
Nee. Die breken niet.

Zet de auto's, met onderlinge afstand 1 autolengte, verbonden met touwtjes, op een trein. Laat de trein versnellen.
Zelfde verhaal, touwtjes breken niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Racecircuit

Ja professor puntje refereert naar "bell's spaceship paradox". Een van de klassiekers en ook hier van toepassing.

Reageer