Oefening speciale relativiteits theorie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 235

Re: Oefening speciale relativiteits theorie

Een kleine verduidelijking in het blauw toegevoegd...
VDammer schreef: wo 25 mar 2020, 17:59
Marko schreef: di 24 mar 2020, 14:25 ...
een lokale tijd die verder geen fysische basis heeft en een ether die verder niet te detecteren is.Of het wordt een redenering die de lengtecontractie en tijddilatie aanneemt, zonder ook maar enige fysische onderbouwing. Het kan allemaal best maar het wordt niet zinvol geacht. Het is dan immers niets meer dan een wiskundig trucje waarmee je in sommige situaties tot een correcte beschrijving komt, maar die weinig aanknopingspunten biedt voor andere situaties.
Ik zal het even herformuleren ivm met Bobs voorbijrijdend busje.
Voor Einstein was de 'lokale tijd' van een bewegende klok niet zomaar een wiskundig trucje zonder werkelijke waarde om louter de uitkomst van een wiskundige formule te doen kloppen. Bij Einstein werd de 'lokale tijd' 'werkelijke tijd': de tijd die een bewegende klok aangeeft in een stelsel is even werkelijk als de tijd van een klok in rust in dat stelsel.
De tijddilatatie van een bewegende klok treedt dus in dat stelsel 'werkelijk' op, letterlijk voelbaar aan de standen van een bewegende klok. Als je in de oefening ivm Bobs busje klokken aan de voorkant en achterkant van het busje zou bevestigen en deze in het stelsel van het busje synchroon tikken, dezelfde tijd aangeven, dan voelt Bob 'werkelijk' gelijktijdig andere stand van wijzers op de klok achterkant en voorkant van busje. Zoniet moet iemand mij verduidelijken wat Bob dan wél gelijktijdig aan zijn vingertoppen voelt als wijzerstanden van de klok voorkant en achterkant voorbijrijdend busje...

Dit betekent dat wanneer de passagier in het midden van het busje neus aan neus komt met Bob (we veronderstellen nu een passagier die stilstaand in het busje met lange armen gelijktijdig klok voortkant en achterkant busje kan aanraken) zullen de wijzers van klokken, bewegend of niet, in zijn stelsel eveneens alle even 'werkelijk' zijn en door hem gevoeld worden, ook al zijn het dus andere standen van de wijzers van de klokken die Bob voelt. Noch voor Bob, noch voor de passagier in het busje, is er een louter 'lokale tijd' als wiskundig trucje.
Het feit dat beide 'waarnemers' op hetzelfde moment (ze staan tijdens een fractie van een seconde neus aan neus tegenover elkaar) werkelijk andere wijzerstanden van klokken voelen, betekent dat alle tijdsaanduidingen van de klokken 4Dimensioneel gezien gelijktijdig bestaan. En dus Einsteins quotes ivm '4D existence'. Dit haal ik nog maar even aan om aan Puntje te verduidelijken dat een waarnemer om het even welke gelijktijdigheidsconventie mag gebruiken, de waarnemer 'selecteerd eigenlijk enkel maar andere nog steeds even werkelijke gebeurtenissen van de klok uit het 4D bestaan van die klok (Het verschil tussen verleden, heden en toekomst is slechts illusie, weet je wel...Ik verwijs hier uiteraard naar Einsteins quote . En dit verandert dus niets aan de feiten die ik hier beschrijf.

Om samen te vatten. Het is niet zo dat voor Bob het busje slechts korter 'lijkt'. Het is niet zo dat voor de passagier de bomen in het landschap slechts korter 'lijken'. En het is niet zo dat bewegende klokken slechts langzamer 'lijken' te tikken.
En een bewegend busje is niet een 'projectie' van het busje in stilstand. Het kortere busje is voor Bob gewoonweg een busje dat bestaat uit andere gebeurtenissen (en dus ook fysisch andere standen van wijzers op de klokken van het busje) uit de loopbaan van dat busje.

Ik hoop dat woorden volstaan, want ik ben te lui om er nog een 4D ruimtetijddiagram aan te breien om het allemaal visueel aanschouwelijker te maken.

Berichten: 8

Re: Oefening speciale relativiteits theorie

Begrijp ik het goed dat het busje tegelijkertijd werkelijk een oneindig aantal lengtes heeft, gaande van de restlengte tot bijna nul?
Ik vraag mij af of het begrip 'lengte' dan nog enige betekenis heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Oefening speciale relativiteits theorie

Wat versta je onder "werkelijk", dat is en was hier de hamvraag.

Berichten: 8

Re: Oefening speciale relativiteits theorie

Inderdaad, het is mij ook niet duidelijk wat onder die term, die in de laatste berichten veelvuldig voorkomt, verstaan wordt. Ik vermoed dat het gaat om iets anders dan louter mathematisch of abstract.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Oefening speciale relativiteits theorie

BVR schreef: wo 03 jun 2020, 11:49 Begrijp ik het goed dat het busje tegelijkertijd werkelijk een oneindig aantal lengtes heeft, gaande van de restlengte tot bijna nul?
Ik vraag mij af of het begrip 'lengte' dan nog enige betekenis heeft.
Het begrip lengte heeft uiteraard betekenis. Maar iedere waarnemer neemt wel een andere lengte waar. Iedere waarnemer heeft zijn eigen waarneming, en de ene waarneming is niet werkelijker dan de andere; elke waarnemer kan met even veel recht stellen dat zijn waarneming de juiste is, zonder daarbij ook maar enige natuurwet te overtreden.

Het heeft dan ook geen meerwaarde om op zoek te gaan naar wat nu "werkelijk" is, omdat alles even werkelijk is.

Dat geldt voor lengte, en dat geldt ook voor tijd. Dus het gebruik van "tegelijkertijd" is hier niet handig, omdat er ook niet 1 tegelijkertijd bestaat.

Reageer