Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Moderator: physicalattraction

Berichten: 1.223

Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Even een schaamteloze promo: mijn boek "Ruimte, tijd, materie" over fundamentele natuurkunde komt uit! Vanaf woensdag te bestellen vanaf de website van de uitgever,

http://www.epsilon-uitgaven.nl/

en vanaf komend weekend te bestellen bij 'de betere' boekwinkels.

Dus ben je benieuwd naar wat ruimte, tijd en materie zijn, hoe mysterieus de kwantummechanica is, waarom "de oorzaak van de oerknal" slecht gedefiniëerd is, wat een knikkerbaan dwars door de aarde gemeen heeft met het Higgs-veld en een saaie kerkdienst, hoe een "theorie van alles" eruitziet en wat snaren daarmee te maken hebben, in hoeverre ons heelal wel eens een gigantisch hologram zou kunnen zijn, waar je op moet letten als je buiten onze melkweg gaat verhuizen, hoe wormgaten postduiven kunnen vervangen, hoe Einstein bijna gescooped werd door een briljant wiskundige (en hoe gescooped worden een relatief begrip is), hoe we Feynman-diagrammen kunnen begrijpen met Kinderbueno's, waarom zwarte gaten deeltjes uitzenden en hoe je dit kunt begrijpen met behulp van speeltuinen, enzovoort, enzovoort: komt dat lezen!

Kortom: mijn ultieme poging om een breed publiek de schoonheid van fundamenteel onderzoek te laten ervaren.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Heel leuk! Ik vroeg me al af waar die bleef.

Berichten: 1.223

Re: Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Hij is nu al via de bestellijst op de site te bestellen, inc. 3,50 verzendkosten ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Je hebt er in elk geval één verkocht, ik heb net de overschrijving op de bus gedaan. :mrgreen:

Als ik het boek in huis heb zal ik mijn lees-ervaringen hier vermelden.

Berichten: 1.223

Re: Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Professor Puntje schreef: di 21 apr 2020, 13:10 Je hebt er in elk geval één verkocht, ik heb net de overschrijving op de bus gedaan. :mrgreen:

Als ik het boek in huis heb zal ik mijn lees-ervaringen hier vermelden.
Leuk! thnx en veel leesplezier 😁

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Ik zag zojuist dat het vanaf 24 april ook via bol.com verkrijgbaar is, dus ik denk dat ik het binnenkort daar ga bestellen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Pittige inhoudsopgave....

Berichten: 1.223

Re: Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Mja, pittig onderwerp :P

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Het boek is binnen. Een flinke pil. Het is een paperback, maar wel ingebonden. Ziet er wat de uitvoering betreft in elk geval heel degelijk uit. Ik denk dat ik - gezien de omvang van het boek - eerst maar eens wat speciale stukjes ga lezen waar ik graag wat meer over wil weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Begonnen met Hoofdstuk 5 Kwantummechanica. Eerste indruk: prettige schrijfstijl. Al wel een vraagje, bladzijden 175/176. Over spin 1/2. Wat drukt die 1/2 nu precies uit met betrekking tot rotatie? En rotaties van wat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Even een informatie:
Bestellen via Epsilon lukt niet; mijn postcode is niet goed genoeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Vreemd. Ik heb ook via Epsilon besteld: vooraf betaald via een giro-overschrijving, en nadat ze het bedrag ontvangen hadden is het boek direct naar mij opgestuurd. Heb het nu al in huis.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Nog iets dat ik lastig te begrijpen vind is de instantane instorting van de golffunctie. Als dat een fysisch gebeuren is dan definieert die instorting een absolute versie van gelijktijdigheid wat in strijd is met Einsteins SRT.

Berichten: 1.223

Re: Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Professor Puntje schreef: za 25 apr 2020, 23:05 Begonnen met Hoofdstuk 5 Kwantummechanica. Eerste indruk: prettige schrijfstijl. Al wel een vraagje, bladzijden 175/176. Over spin 1/2. Wat drukt die 1/2 nu precies uit met betrekking tot rotatie? En rotaties van wat?
Rotaties van de golffunctie.

Als je een vector (spin-1) 360 graden draait, verandert deze niet. Je kunt hetzelfde doen met een scalair (spin-0); ook een scalair verandert niet (want dit veld heeft überhaupt geen richting). Maar de golffunctie van een spin-1/2 deeltje verandert van teken na 360 graden draaien, en wordt pas weer hetzelfde na 2x360 graden draaien.

Oftewel: spin-1 (velden) transformeren onder rotaties zoals je verwacht. Spin-1/2 velden daarentegen hebben 720 graden nodig om invariant te blijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Ruimte, tijd, materie: nieuw boek over fundamentele natuurkunde

Die instantane instorting van de golffunctie staat ook stevig ter discussie. Denk dat de meesten geloven dat dit slechts een lap middel is om snel experimentele uitkomsten te verklaren.

Reageer