Massa en gravitatie

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Massa en gravitatie

1. Alle protonen, elektronen etc hebben (voor zover ik weet) massa. Is er een onderliggende verklaring of zijn er theorieën en/of hypotheses waar "massa" vandaan komt?
2. Gravitatie (zwaartekracht) wordt veroorzaakt door massa. Is er een onderliggende verklaring of zijn er theorieën en/of hypotheses waar gravitatie vandaan komt?
3. Wanneer een massa versnelt neemt haar massa toe. Is er een onderliggende verklaring of zijn er theorieën en/of hypotheses waarom de massa toeneemt bij versnelling?
(Mijn excuses als deze vragen al eerder zijn gesteld)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Massa en gravitatie

1. Massa ontstaat door interactie met het Higgsveld en door energie-inhoud (E=mc2).
2. Algemene relativiteitstheorie.
3. Toename energie-inhoud (kinetische energie).

Berichten: 1.355

Re: Massa en gravitatie

3. Kinetische energie wordt berekend met: Ek = 1/2 mv2. Merk op dat dit een zelfde vorm heeft als E = mc2. Naarmate echter v die van het licht gaat naderen wordt de berekening onnauwkeuriger. Ek is dus alleen betrouwbaar bij 'normale' alledaagse snelheden.

Bij hoge relativistische snelheden tegen die van het licht wordt de massa toename berekend aan de hand van de Lorentz factor.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Massa en gravitatie

Bladerunner schreef: di 09 mar 2021, 14:40 3. Kinetische energie wordt berekend met: Ek = 1/2 mv2. Merk op dat dit een zelfde vorm heeft als E = mc2. Naarmate echter v die van het licht gaat naderen wordt de berekening onnauwkeuriger. Ek is dus alleen betrouwbaar bij 'normale' alledaagse snelheden.
De berekening wordt niet onnauwkeuriger maar Ek = 1/2 mv2 geldt dan niet meer met voldoende nauwkeurigheid. Dat is slechts een benadering voor relatief lage snelheden.

Berichten: 1.355

Re: Massa en gravitatie

Ik bedoelde dus onnauwkeuriger t.o.v. de relativistische methode.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Massa en gravitatie

Bladerunner schreef: di 09 mar 2021, 16:21 Ik bedoelde dus onnauwkeuriger t.o.v. de relativistische methode.
Dat vermoedde ik wel, maar ik schreef dit zodat TS niet op het verkeerde been zou worden gezet.

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Massa en gravitatie

1. zijn er, behalve BEH veld, nog andere hypothesis?
2. welk onderdeel van ART moet ik dan hebben?
3. Is dit een verklaring of een berekening?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Massa en gravitatie

Camiel Wijffels schreef: di 09 mar 2021, 16:29 1. zijn er, behalve BEH veld, nog andere hypothesis?
Niet dat ik weet, behalve dan dat energie ook meetelt. En soms veruit de belangrijkste bijdrage levert.
Maar dat is geen alternatieve hypothese.
Camiel Wijffels schreef: di 09 mar 2021, 16:29 2. welk onderdeel van ART moet ik dan hebben?
Ik denk dat je de hele ART moet hebben.
Camiel Wijffels schreef: di 09 mar 2021, 16:29 3. Is dit een verklaring of een berekening?
Beide.

Berichten: 3.869

Re: Massa en gravitatie

Xilvo schreef: di 09 mar 2021, 09:49 2. Algemene relativiteitstheorie.
De ART legt toch een verband tussen massa, energie en kromming van de ruimtetijd? en kromming van de ruimtetijd geeft dan het effect van zwaartekracht als direct logisch gevolg. Maar volgens mij geeft de ART nog steeds geen verklaring waarom massa ruimtetijd kromt, net zomin als de vraag waarom de lichtsnelheid 300000 km/s is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Massa en gravitatie

HansH schreef: di 09 mar 2021, 19:50 De ART legt toch een verband tussen massa, energie en kromming van de ruimtetijd? en kromming van de ruimtetijd geeft dan het effect van zwaartekracht als direct logisch gevolg. Maar volgens mij geeft de ART nog steeds geen verklaring waarom massa ruimtetijd kromt, net zomin als de vraag waarom de lichtsnelheid 300000 km/s is.
Zo werken natuurwetenschappen nu eenmaal. Je komt al snel op een punt waar je geen antwoord meer hebt op het waarom, anders dan dat het uit waarnemingen volgt.
En vind je een dieper verband waardoor je wel dat waarom kunt beantwoorden, dan ligt daaronder een andere laag waarvoor je die vraag weer niet kunt beantwoorden.

Berichten: 3.869

Re: Massa en gravitatie

Xilvo schreef: di 09 mar 2021, 20:00 Zo werken natuurwetenschappen nu eenmaal. Je komt al snel op een punt waar je geen antwoord meer hebt op het waarom, anders dan dat het uit waarnemingen volgt.
En vind je een dieper verband waardoor je wel dat waarom kunt beantwoorden, dan ligt daaronder een andere laag waarvoor je die vraag weer niet kunt beantwoorden.
precies. Ik denk dat de topic starter dus bedoelt wat de diepste laag is die wij nog kunnen verklaren.

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Massa en gravitatie

HansH schreef: di 09 mar 2021, 22:02
Xilvo schreef: di 09 mar 2021, 20:00 Zo werken natuurwetenschappen nu eenmaal.
precies. Ik denk dat de topic starter dus bedoelt wat de diepste laag is die wij nog kunnen verklaren.
Dank HansH voor de toelichting. Dat bedoel ik idd.
Daarnaast is het makkelijk om te verwijzen naar ART - want daar vind je alle antwoorden. (Volgens mij is dit zelfs de titel van dit forum) Ik wil graag, als dat mogelijk is, een specifiek antwoord op de ene (drieledige) vraag.

Re: Massa en gravitatie

Camiel Wijffels schreef: di 09 mar 2021, 16:29 1. zijn er, behalve BEH veld, nog andere hypothesis?
2. welk onderdeel van ART moet ik dan hebben?
3. Is dit een verklaring of een berekening?
1. Voor neutrino's (waarschijnlijk) zelfinteractie. (Zij hebben geen wisselwerking met Higgs.)
99% van alle massa (van materie) is overigens via E=mc2, zie dit legitieme filmpje:


2. Kromming van ruimtetijd, waarvan het meest simpele is die voor in het Newtoniaanse limiet, zie bijvoorbeeld:

Hier doet alleen de tijd component er toe. En gebruikt men natuurlijk normaal gesproken Newtoniaanse mechanica, maar het geeft wellicht wat inzicht.
(Al wordt je van youtube filmpjes enkel een Youtuboloog of zo .. maar hier valt zoveel over te vertellen en is nogal een vraag tussen de andere twee.)

3. Er is geen massatoename! Dat is relativistische massa, wat achterhaald is of niet meer gebruikt wordt en impliceert dat er een ander soort massa is dan rustmassa.

Een beste waarom een ruimtetijd kan krommen door "momenergy" vind ik is dat volgens het equivalentie principe acceleratie gelijk is aan gravitatie en er dus tijd dilatatie optreedt. En volgens de SRT wanneer tijd beïnvloed wordt, dan ook ruimte en visa versa. Een beter/dieper waarom is idd niet (en hoeft er misschien ook niet te zijn).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.315

Re: Massa en gravitatie

HansH schreef: di 09 mar 2021, 19:50
Xilvo schreef: di 09 mar 2021, 09:49 2. Algemene relativiteitstheorie.
De ART legt toch een verband tussen massa, energie en kromming van de ruimtetijd? en kromming van de ruimtetijd geeft dan het effect van zwaartekracht als direct logisch gevolg. Maar volgens mij geeft de ART nog steeds geen verklaring waarom massa ruimtetijd kromt, net zomin als de vraag waarom de lichtsnelheid 300000 km/s is.
Je stelt eigenlijk de verkeerde vraag.

Naar het waardoor vragen is verkieslijker dan het waarom.
Op het eerste is vaak een bevredigender antwoord te geven dan het tweede,
het tweede heeft iets on-wetenschappelijks of iets of iemand het zo bepaald heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Massa en gravitatie

Gast044 schreef: wo 10 mar 2021, 05:07 1. Voor neutrino's (waarschijnlijk) zelfinteractie. (Zij hebben geen wisselwerking met Higgs.)
2. Kromming van ruimtetijd, waarvan het meest simpele is die voor in het Newtoniaanse limiet, zie bijvoorbeeld:
3. Er is geen massatoename!
1. Duidelijk
2. Leuke video, waar het effect uit het equivalentieprincipe wordt omgedraaid: ipv gravitatie (en dus versnelling) geeft tijdsdilatatie, zeggen ze tijdsdilatatie geeft gravitatie.
3. duidelijk (ook resultaat uit eerste video)

Ik ga er nog eens heel hard over nadenken... Bedankt

Reageer