Lichtsnelheid

Moderator: physicalattraction

Berichten: 387

Re: Lichtsnelheid

@Xilvo,

Blijkbaar worden "gedachten - experimenten" in de ene Topic wel aanvaard, en in de andere niet !!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.954

Re: Lichtsnelheid

Human schreef: za 27 mar 2021, 14:54 @Xilvo,

Blijkbaar worden "gedachten - experimenten" in de ene Topic wel aanvaard, en in de andere niet !!!
Gedachtenexperimenten worden aanvaard mits ze in principe mogelijk zouden kunnen zijn.

Bijvoorbeeld, het bedenken wat er gebeurt als je alle (sub)atomaire deeltjes stil zou zetten is zinloos omdat dat principieel niet mogelijk is.

Berichten: 387

Re: Lichtsnelheid

@Xilvo,

Een punt van een wijzer die sneller gaat dan de lichtsnelheid is in principe, en zelfs nog stringenter, ook onmogelijk.
Uw eerste opmerking gaat dus niet op, sorry.
.................................................
Trouwens is lichtsnelheid in de fora een "platgetreden Topic".
Daarentegen is het tot stilstand brengen van iets (in essentie tot op het diepste materie "level"), zodat ze in de/een definitie van "bestaan ...... dus "niet meer bestaat" ...... een zeer "verse" topic die het "over-nadenken" waard is/ lijkt maar helaas op het randje af onserieus / belachelijk makend benadert werd /wordt.
Out of the box please.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.954

Re: Lichtsnelheid

Human schreef: za 27 mar 2021, 20:21 Een punt van een wijzer die sneller gaat dan de lichtsnelheid is in principe, en zelfs nog stringenter, ook onmogelijk.
Uw eerste opmerking gaat dus niet op, sorry.
De vraag was dan ook waarom dat niet mogelijk is. Een volkomen legitieme vraag.

Re: Lichtsnelheid

De twee kunnen niet zonder elkaar.
Hoewel het boek zich hoofdzakelijk richt op studenten om hen met het gebied mathematische fysica te laten kennismaken, is het ook een interessant boek om te lezen als je zelf geen mathematisch-fysische ambities hebt.
Jazeker. Zoals ik zei "beide zijn belangrijk".

Re: Lichtsnelheid

Toch lees ik hier maar heel weinig over de zeer recente ontwikkelingen en inzichten met betrekking tot de tau/sigma verhoudingen als het gaat om relativistische massa. En natuurlijk, Einstein zou zich omdraaien in zijn graf, maar als de Würsteiner/ Zimmler paradox daarmee in een klap zou worden opgelost, zouden we kunnen vaststellen dat ook deeltjes met massa tegelijkertijd sneller en langzamer dan de lichtsnelheid kunnen gaan. 
Ik ben zeer benieuwd naar die aankomende artikelen, waarvan ik het eerlijk gezegd moeilijk vind te geloven (idd) dat die er binnenkort zijn. Maar misschien kun je er vast het eea over vertellen. Jij hebt er kennelijk wel van gehoord. Dus dat zou fijn zijn!

(Elektronen kunnen by the way wel sneller dan licht en dus fotonen. Echter niet in vacuüm maar in water .. wat me weer doet denken aan die massa term voor fotonen in een medium.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.954

Re: Lichtsnelheid

Gast044 schreef: za 27 mar 2021, 22:10 (Elektronen kunnen by the way wel sneller dan licht en dus fotonen. Echter niet in vacuüm maar in water .. wat me weer doet denken aan die massa term voor fotonen in een medium.)
Nee, dat is niet mogelijk. Fotonen gaan altijd met de lichtsnelheid. De lichtsnelheid in vacuum.

Re: Lichtsnelheid

Dan licht dan. (Geen mens die precies en/of zeker weet wat er met fotonen gebeurt in een medium overigens.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.954

Re: Lichtsnelheid

Gast044 schreef: za 27 mar 2021, 22:26 Dan licht dan. (Geen mens die precies en/of zeker weet wat er met fotonen gebeurt in een medium overigens.)
Absoluut zeker weten kun je sowieso niets.

Als wetenschappers met onderbouwde theorieën komen die waargenomen fenomenen goed voorspellen dan is dat geen bewijs dat de theorie "waar" is maar wel een sterke aanwijzing.

Over fotonen spreken alsof het deeltjes zijn die je kunt volgen van moment tot moment is niet zinvol, in strijd met de kwantummechanica.

Re: Lichtsnelheid

Een bundel fotonen dan.

Iig, zover de kennis gaat .. met spreken over "individuele fotonen als deeltjes of exitaties van het quantumveld gaat" .. wat niet *altijd* kan idd (zover de kennis gaat dus.) En twee weten meer dan één. En een bundel fycisi weten veel meer dan een enkele.

Re: Lichtsnelheid

En sorry for my ignorance, maar als een elektronen een bundel fotonen inhaalt .. heeft het dan niet de individuele fotonen ingehaald?

Reageer