Rand van het universum

Moderator: physicalattraction

Re: Rand van het universum

Zoveelste vraag op dit forum bedoel je?

En ja, naja. Volgens mij zijn er evenveel kosmologen/astrofysici die eerder aan "eternal inflation" oid denken dan één oneindig heelal.

En ook al eens eerder op dit forum ging het kort even over wat er eerder was (of niet was), waar het mee begon, een singulariteit of inflatie.

Ik ben geen kosmoloog of astrofysicus, maar voel meer voor het laatste. Maar ja, dat soort vragen valt toch wel enigszins onder metafysica, right? Het is natuurlijk fascinerend om erover te lezen en over na te denken, maar .. weten zullen we het nooit.

Nog even voor TS (of ik heb over een antwoord hierop heen gelezen):
en het tweede luik : al die grafieken en simulaties die ik tegenkom waar staat :
na x tijd was de straal van het universum y km, daar bedoelen ze dus eigenlijk het (mijn) kenbare universum.
Ja, ons waarneembare universum/heelal gemeten van Aarde.

Wat dieper, misschien interessant om te weten en toevoeging:

Wij mensen zitten op een planeet waarbij gravitationele tijd dilatatie voor kosmische tijd en dus voor de "leeftijd van het heelal" verwaarloosbaar is.

Wanneer men spreekt over de "leeftijd van het universum", wordt hiermee de maximaal verstreken eigentijd bedoeld, die ongeveer 13,8 miljard jaar is. Deze maximale eigentijd wordt Kosmische tijd genoemd en het is de tijd die is geregistreerd door zogenaamde Fiducial of Fundamental Observers.

De ruimtetijd van FO's is die welke meebeweegt met de Hubble-flow en die ver verwijderd is van zwaartekrachtbronnen (bijna vlakke ruimtetijd).


Dus de aarde beweegt zo goed als volledig mee met de uitdijing.

De leeftijd van het heelal is dus niet overal 13,8 miljard jaar. Maar daar waar dat wel zo is voor iedere denkbare waarnemer (in iig ons waarneembare heelal, maar tegen zekerheid grenzende waarschijnlijkheid overal in het totale heelal) haar waarneembare heelal hetzelfde. Alleen ziet die waarnemer andere sterren(stelsels).

En dus ja, jij zit in het centrum van jouw waarneembare universum. Ook als je spontaan ergens 46 miljard lichtjaar van de Aarde vandaan terecht zou komen.

Op ca. 16,5 miljard lichtjaar (iets voorbij de Hubble horizon .. op de cosmic event horizon) zouden wij niet meer met mekaar kunnen communiceren vanwege de uitdijing van het heelal.

.. Maar nu voeg ik dingen toe, waar helemaal niet om gevraagd is eigenlijk .. naja.

Iig:
Ik hoop dat het een beetje klopt want dan ben ik eindelijk voor mezelf voldoende "mee"  :)
Ja dus! Alleen of het heelal oneindig is of niet weet niemand (en het zou ook een grens kunnen hebben .. en daarmee een middelpunt). .. en valt er zoveel over te vertellen dat ik er dingen bij haal .. sorry ;).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Rand van het universum

@Outremer:
ik hoop dat het een beetje klopt want dan ben ik eindelijk voor mezelf voldoende "mee" :-)
Dat klopt zo heel aardig.

Berichten: 222

Re: Rand van het universum

Zie het heelal als geboren als eeb Planck cirkeltje (maar dan 3D) op de nek of keel van een aan een kant opengesneden (4D) torus die doorgaat tot in oneindig. De cirkel met materie daarop dijt uit naarmate verder van de nek. Er zijn zelfs twee cirkeltjes die gaan uitdijen, aan beide kanten van de nek. Zodoende kan er big bang na big bang plaatsvinden. Zelfs als ons heelal altijd blijft uitdijen.
Alle materie bevat magisch stof

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Rand van het universum

Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 06:41 ... een aan een kant opengesneden (4D) torus die doorgaat tot in oneindig.
Leg eens duidelijk uit wat dat voorstelt. Hoe kan een begrensde vorm als een torus doorgaan tot in het oneindige, zelfs indien opengesneden?

Berichten: 222

Re: Rand van het universum

Als die aan de buitenkant is opengesneden heb je een boven en ondervlak. Die kunnen uitgerekt worden tot in oneindige. Ahw. Twee oneindige ruimtes gescheiden door wormhole.
Alle materie bevat magisch stof

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Rand van het universum

Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 10:15 Als die aan de buitenkant is opengesneden heb je een boven en ondervlak. Die kunnen uitgerekt worden tot in oneindige. Ahw. Twee oneindige ruimtes gescheiden door wormhole.
Dus dan is het een begrensde ring en geen torus meer. Waarom begin je dan over een torus?

Berichten: 222

Re: Rand van het universum

De torus heeft aan de binnenkant negative kromming. Ik bedoel geen ring maar een opengesneden torus (donut). Een 4d torus waarop, aan twee kanten, 3d universums naar buiten toe bewegen.
Alle materie bevat magisch stof

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Rand van het universum

Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 10:31 De torus heeft aan de binnenkant negative kromming. Ik bedoel geen ring maar een opengesneden torus (donut). Een 4d torus waarop, aan twee kanten, 3d universums naar buiten toe bewegen.
Wartaal.

Berichten: 222

Re: Rand van het universum

Xilvo schreef: wo 18 aug 2021, 10:32
Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 10:31 De torus heeft aan de binnenkant negative kromming. Ik bedoel geen ring maar een opengesneden torus (donut). Een 4d torus waarop, aan twee kanten, 3d universums naar buiten toe bewegen.
Wartaal.
Omdat je het niet begrijpt. Dan is het idd wartaal...;)
Alle materie bevat magisch stof

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Rand van het universum

Omdat het onzin is.
Een opengesneden torus is geen torus meer want het verliest de eigenschappen die een torus kenmerken.

Berichten: 222

Re: Rand van het universum

Xilvo schreef: wo 18 aug 2021, 10:37 Omdat het onzin is.
Een opengesneden torus is geen torus meer want het verliest de eigenschappen die een torus kenmerken.
Het is geen torus meer maar een opengesneden torus. Sorry als ik onduidelijk was. Cirkeltjes kunnen zich van de keel af naar buiten bewegen De keel dikte is ongeveer de Plancklengte.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 222

Re: Rand van het universum

Bovendien is de kromming van een torus aan de buitenkant positief. Willewenie. Alleen materie/energie kan de kromming positief maken. Ten tijde van de grote knal was er giga negatieve kromming. Net zoals vlakbij en rondom de keel van de opengeknipte holle donut.
Alle materie bevat magisch stof

Reageer