Planck lengte en Planck - tijd

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

Planck lengte en Planck - tijd

Ik lees in de literatuur dat de Planck - lengte (1,616199 x 10^-35 m) en de Planck - tijd (5,391x 10^-44 s) de kleinste betekenisvolle eenheden zijn in de kwantum mechanica / fysica.
Ze zijn afgeleid van de gravitatie constante, de gereduceerde Planck constante en de lichtsnelheid constante.

1. Betekend dat dat de wetenschap ervan uitgaat dat zowel de ruimte als de tijd niet continu is maar discreet ?
2. Wat zegt de wetenschap over het al dan niet constant zijn van deze kleinste betekenisvolle eenheden als functie
van het begin der tijden tot op heden, gezien de expansie van het universum ?

Gezien de formules voor éé deze kleinste eenheden afhankelijk zijn van de bovenvermelde constanten, zouden én of meer
van deze constanten desgevallend niet constant "in de tijd" moeten zijn.

De lengte van een reactie doet er voor mij niet toe.

Berichten: 16

Re: Planck lengte en Planck - tijd

Sorry voor de schrijffouten.
Moet mijn tekst herlezen en aanpassen vooraleer te versturen.

Berichten: 1.211

Re: Planck lengte en Planck - tijd

1) Nee. Het zijn simpelweg de kleinst zinvolle schalen waar de QM en de ART nog uitspraken over doen. Maar dat impliceert niet per se een discrete structuur.

Berichten: 16

Re: Planck lengte en Planck - tijd

Ok,
Tiens, ik las onlangs een artikel over "ruimte-schuim".
Maar goed, is het dan ook zo dat "iets" niet dichter bij "iets ander" kan zijn . dan de Planck lengte ?
Ik dacht dat "lengte" / "afstand" en "tijd" ook enkel in quanta bestonden .... net als het "energie quantum".
Denk ik verkeerd?

Berichten: 1.211

Re: Planck lengte en Planck - tijd

Het zou kunnen, maar we hebben geen goed begrepen theorie van kwantumgravitatie, dus we weten het domweg niet.

Berichten: 16

Re: Planck lengte en Planck - tijd

Ok,
Maar ik begrijp niet goed dat het "door de mens niet goed begrijpen van kwantum gravitatie" iets te maken zou hebben met
de Planck lengte en de Planck tijd.
Als dat zo is, kan u dat dan in begrijpelijke taal duidelijk maken?
Oh ja, Ik las ondermeer dat geen enkel elementair deeltje kleiner kan zijn dan de Planck lengte.
Er kan dus "niets" zich bevinden tussen twee punten op een Planck lengte afstand.
En nu (nog) eens op een gewaagd pad (omdat er al veel over geschreven werd).....is er tussen die punten dan vacuum waarin virtuele deeltjes "komen en gaan" ?
Zijn die virtuele deeltjes dan WEL kleiner dan de Planck lengte ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Planck lengte en Planck - tijd

In de natuurkunde zullen uiteindelijk nieuwe effecten gemeten dienen te worden. Ofwel men ontdekt nieuwe effecten uit metingen of: men bevestigd theorieën aan de hand van metingen.

Thans zijn we met de huidige meetmiddelen niet in staat nieuwe theorieën te bevestigen of nieuwe theorieën te beschrijven.

Men kijkt in de natuurkunde momenteel naar de twee extremen, het hele grote: zwarte gaten waarbij wellicht kleine nuances gemeten kunnen worden die nieuwe theorieën bevestigen. Of deeltjes versneller als CERN wellicht nieuwe deeltjes waarnemen.

Wat ik heel mooi vind zijn zwaarte krachtgolven. Dit zijn effecten op zeer grote schaal: vervorming ruimte-tijd door bijvoorbeeld samen smeltende zwarte gaten. Echter de gemeten effecten zijn heel klein orde 10^-18 meter: 0.000000000000000001 meter. Dat vind ikzelf altijd verwonderlijk. Momenteel zij deze effecten zeer goed te beschrijven en berekenen met huidige modellen.

Zonder iets te meten blijft het speculeren.

Berichten: 222

Re: Planck lengte en Planck - tijd

ONE schreef: ma 10 mei 2021, 10:59 Ok,
Maar ik begrijp niet goed dat het "door de mens niet goed begrijpen van kwantum gravitatie" iets te maken zou hebben met
de Planck lengte en de Planck tijd.
Als dat zo is, kan u dat dan in begrijpelijke taal duidelijk maken?
Oh ja, Ik las ondermeer dat geen enkel elementair deeltje kleiner kan zijn dan de Planck lengte.
Er kan dus "niets" zich bevinden tussen twee punten op een Planck lengte afstand.
En nu (nog) eens op een gewaagd pad (omdat er al veel over geschreven werd).....is er tussen die punten dan vacuum waarin virtuele deeltjes "komen en gaan" ?
Zijn die virtuele deeltjes dan WEL kleiner dan de Planck lengte ?
In loop quantum gravitatie is ruimtetijd idd discreet. Deeltjes zijn ter groote van de Plancklengte ongeveer als planck circeltjes op een cilinder (of snaren). Maar dan een vierdimensionale cilinder waarvan een dimensie heel klein is. De deeltjes op zon cilinder (drie dimensionaal) kunnen zo op elkaar zitten als cikeltjes op een cilinder. Maar wat is de afstand tussen twee cirkeltjes die op elkaar zitten? Niet nul!
Alle materie bevat magisch stof

Reageer