Newtonse zwaartekracht als een metriek

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Newtonse zwaartekracht als een metriek

De vraag voor dit topic is hoe je de Newtonse zwaartekracht in een metriek analoog aan de schwarzschildmetriek kunt uitdrukken.

Re: Newtonse zwaartekracht als een metriek

Hoe bedoel je dit precies, want ik heb nu al een aantal x een Newtoniaanse afleiding voor de buiging van licht gegeven, maar dat bedoel je kennelijk niet. 🤔 Wacht, volgens mij heb je hier wel wat aan:

https://www.quora.com/What-is-the-Newto ... srid=zjz6K

?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.540

Re: Newtonse zwaartekracht als een metriek

Ach ,laat ook maar..

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Newtonse zwaartekracht als een metriek

Nee - ik bedoel geen van beiden. Ten eerste wil ik geen tensoren gebruiken omdat ik die maar half begrijp en omdat die voor eenvoudige berekeningen ook niet nodig zijn, en ten tweede bevat de schwarzschildmetriek veel méér dan de Newtonse zwaartekracht. Ik zoek een metriek die voor licht de baan oplevert die je ook klassiek volgens Newton (met vallende liftcabines) al zou vinden. Bij het rakelings passeren van de zon levert die Newtonse baan als bekend de helft van de werkelijke totale afbuiging.

Re: Newtonse zwaartekracht als een metriek

Huh.

Maar dat zou dan toch simpelweg de tijd-tijd component zijn (gravitationele tijd dilatatie)?

.. ik niet goed begrijp 😔.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Newtonse zwaartekracht als een metriek

En hoe ziet die metriek eruit?

Re: Newtonse zwaartekracht als een metriek

Er is uiteraard geen exacte oplossing van de EFE voor Newtoniaanse zwaartekracht. Maar voor in het Newtoniaanse limiet komt alle gravitationele aantrekking vanwege gravitationele tijd dilatatie .. "gekromde tijd".

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Newtonse zwaartekracht als een metriek

Goed - maar ik wil graag de metriek hebben. De exacte vorm, de formule. Hoe ziet dat eruit. Praatjes vullen geen gaatjes. ;-)

Re: Newtonse zwaartekracht als een metriek

g00=1+2ϕ/c^2.

Ik ben hier klaar. Succes!

Re: Newtonse zwaartekracht als een metriek

"Praatjes vullen geen gaatjes."

Jeez. Ik snap dat je beledigend oid bent dat die pieken niet bestaan hoe graag jij dat ook wilt. Maar moet ik nu klappen om wat Schwarzschild metriek? Die mathpages zijn totaal afwijkend .. van alles. Historisch en conceptueel! A lone wolf's work. Je probeersel .. dat was zeker dapper. En moet ik mezelf nu bewijzen met een hoop wiskunde of zo? Waarvoor zou ik? Je begrijpt het toch overduidelijk niet!

Echt. Soms denk ik t lijkt hier wel een soort cult van amateuren wat betreft moderne fysica. Waarbij een afwijkende kijk van die club in pek en veren aan de kant geworpen wordt helemaal vastgeroest in eigen gelijk.

Dit zal wel verwijderd worden, maar aan iedereen die het leest .. je leert hier zeker geen relativistische- of kwantum mechanica! Hans .. of wel? ;

Zucht. Ik heb er helemaal genoeg van .. hou t aub bij huiswerk en klassieke mechanica op dit forum. En misschien speciale relativiteit een beetje.

Adios!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Newtonse zwaartekracht als een metriek

Kun je nu alsjeblieft met die zielige berichtjes stoppen? Ik heb nog nooit zo'n sterk staaltje van blind autoiteitsgeloof meegemaakt als jij nu ten aanzien van die twee pieken ten toon spreidt. Je hebt mijn zorgvuldig uitgewerkte bewijsvoering volkomen genegeerd, maar gelooft wel in een slordig berichtje van een figuur op Quora die de plank zoals ik heb laten zien finaal misslaat. Ik zal de moderatoren nu ook vragen om in te grijpen want wat je hier doet is trollen.

Re: Newtonse zwaartekracht als een metriek

Jep. 👍

Je hebt helemaal niets bewezen. Maar duurt even.
En niet alleen Viktor T. Toth. Tig! Waaronder Dale Gray die je nog wel "geloofde".

En ik hoor hier duidelijk niet. In dit kliekje.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Newtonse zwaartekracht als een metriek

Vraag aan de moderatoren: schrap dit topic maar, dan kan ik het later - alsTommyWhite uitgeraasd is - nog eens proberen.

Re: Newtonse zwaartekracht als een metriek

Ja, ik moet bekennen dat ik hier erg uhm .. verkeerd handel. Excuses PP.

Ik kan het eea niet openbaar zeggen. .. Maar dit was verkeerd. Hoe verwijder ik mijn profiel?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Newtonse zwaartekracht als een metriek

Puntje en ik gaan/gingen ook niet bepaald door een en dezelfde deur hier op WF. Kijk maar eens terug naar oude berichten.

Maar Puntje stelt voor mij het stemmetje voor in mijn hersens wat ik eigenlijk niet wil horen.

Ikzelf ben ook een gevoel mens en zeer intuïtief ook met wiskunde naar buitenwereld toe. Mijn interne mens is echter rationeel en eigenlijk een bot persoon.

Puntje lijkt naar buiten toe zeer rationeel en op de "Puntjes". Maar puntje lijkt mij intern een zeer gevoelig en zeer sociaal en rechtvaardig oprecht persoon.

Reageer