De 2 pieken nader verklaard

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3.917

Re: De 2 pieken nader verklaard

flappelap schreef: wo 02 jun 2021, 08:14 Hi Hans,

je aanpak gaat niet werken om de volgende reden.
Ik kreeg van iemand nog de volgende opmerking over de nu gaande discussie:
"Jullie praten totaal langs mekaar heen.

Waarom niet simpelweg vragen:

"Maar verklaren de EFE dan wel waarom (!) er ruimtetijd gekromd wordt? Of verklaard dat meer dan bovenstaande uitleg?"

Einstein kwam daarmee immers ook op de juiste waarde"

dus bij deze.

Berichten: 3.917

Re: De 2 pieken nader verklaard

HansH schreef: wo 02 jun 2021, 21:15 Of verklaard dat meer dan bovenstaande uitleg?"

Einstein kwam daarmee immers ook op de juiste waarde"
mbt deze opmerking misschien nog ter aanvulling:
een paar berichten terug had ik een plaatje geplaatst
download/file.php?id=34342&mode=view

met een zwaartekracht als vector (g) en die vector verandert dan als functie van de plaats (g1,g2 in het plaatje) zoals optreedt bij de zon of andere zware massa.
nu is dus blijkbaar het punt dat als g verandert op het pad van de passerende lichtsttraal dat dat een extra effect geeft op de afbuiging bovenop de afbuiging tgv het equivalentieprincipe (= de vallende lichtstraal)

Dat effect zit in de ART gemodelleerd, maar de vraag is dus of er een verklaring is waarom dat zo gemodelleerd is. als iets gemodelleerd is dan hoort daar immers ook een gedachte bij waarom.

Berichten: 1.243

Re: De 2 pieken nader verklaard

Hoe bedoel je, "gemodelleerd"? Hoe zit volgens jou de aantrekking tussen massa's "gemodelleerd" in de newtonse zwaartekrachtstheorie? En hoe "verklaart" volgens jou de Newtonse zwaartekrachtstheorie deze aantrekking?

Het principe in de ART is dat de energie-impuls tensor de "bron" is voor ruimtetijdkromming, net zoals massadichtheid de "bron" is voor Newtonse zwaartekracht. Je hebt bovendien in de ART geen simpele zwaartekrachts'vector' meer.

Berichten: 3.917

Re: De 2 pieken nader verklaard

flappelap schreef: do 03 jun 2021, 11:21 Hoe bedoel je, "gemodelleerd"? Hoe zit volgens jou de aantrekking tussen massa's "gemodelleerd" in de newtonse zwaartekrachtstheorie? En hoe "verklaart" volgens jou de Newtonse zwaartekrachtstheorie deze aantrekking?

Het principe in de ART is dat de energie-impuls tensor de "bron" is voor ruimtetijdkromming, net zoals massadichtheid de "bron" is voor Newtonse zwaartekracht. Je hebt bovendien in de ART geen simpele zwaartekrachts'vector' meer.
Ik vrees dat we nog (steeds) niet op dezelfde golflengte zitten. Ik heb het over een zwaartekrachts vector volgens newton g=GM/r^2, maar voor de lichtpad berekening gebruik ik geen newton, immers licht heeft geen massa.
Ik zie wel een gradient in g over een lichtpad (zowel lengte als richting verandert) en zie dat die gradient blijkbaar een effect heeft op lichtafbuiging zoals zou volgen uit metingen die je zou kunnen doen, maar ik heb geen theorie die dat effect kan verklaren vanuit onderliggende basis eigenschappen.

Jij hebt het over lichtafbuiging vanuit de ART maar daar is blijkbaar geen enkel raakvlak (althans daar wijs je niet op) met die vector van mij en de gradient daarvan omdat daar een energie-impuls tensor de "bron" is wat op geen enkele manier te vergelijken is met die vector van mij zoals je aangeeft.

Dus dit pad om verkaringen volgens de ene beschijving (ART) te gebruiken om in de andere beschrijving toe te passen (newton+equivalentieprincipe+gradient in g) om zo te kunnen achterhalen hoe die gradient van mij het lichtpad bepaalt uitgedrukt in een formule die daarmee compatible is (evt met een versimpeling door alleen de significante effecten mee te nemen zoals g00 en g11 uit de ART) loopt dood als ik jou goed kan volgen.

Er is dus blijkbaar geen mechanisme wat een verband tussen een gradient in zwaartekrachtsvector g en lichtafbuiging kan beschrijven. Hoewel ik dat verband wel gewoon zou kunnen meten.

bv als er geen gradient is in g (de lichtstraal die het meest dichtbije punt van de zon passeert) dan is de extra afbuiging (1915 curve) tov het equivalentieprincipe (1911 curve) 0.
bij de maximale gradient in g(punt b?) is de extra afbuiging ook maximaal en als je verder weg zit met de lichtstraal dan is de extra afbuiging ook weer kleiner (c)
Dat kan geen toeval zijn lijkt mij dat er een verband is tussen de extra afbuiging en de gradient in g.
relatief2.gif
dus dan moet er ook een formule zijn (en misschien zelfs af te leiden ) die dat verband beschrijft. (stel even dat er geen ART was geweest en iemand had deze curves op kunnen meten)

Berichten: 3.917

Re: De 2 pieken nader verklaard

misschien nog ter verduidelijking mijn idee van gradient in g=F(r,alpha)
levert blijkbaar een verband tussen die gradient en de aanvullende lichtbuiging
relatief3.gif
relatief3.gif (9.22 KiB) 738 keer bekeken

Berichten: 1.243

Re: De 2 pieken nader verklaard

Daarvoor moet je de geodetenvergelijking voor een lichtstraal in de gekromde achtergrond vertalen naar een gekromd pad in een vlakke ruimte. Dat zou denk ik wel kunnen, omdat volgens mij de relativistische vergelijking op papier "slechts" een extra term toevoegt aan de effectieve potentiaal. Maar daarvoor zou ik er wat dieper in moeten duiken.

Maar dan is het me denk ik wel duidelijker wat je überhaupt wil. Da's al wat :P

Berichten: 1.243

Re: De 2 pieken nader verklaard

Zie b.v. (1) geodesics van

http://www.damtp.cam.ac.uk/user/tong/gr.html

Blz 32,33.

Berichten: 3.917

Re: De 2 pieken nader verklaard

flappelap schreef: do 03 jun 2021, 19:04 Maar dan is het me denk ik wel duidelijker wat je überhaupt wil. Da's al wat :P
Dan betekent het dus dat we convergeren. Dat is een goed teken.

Berichten: 3.917

Re: De 2 pieken nader verklaard

Hier mijn idee uitgewerkt.
Mathcad_2peaks.pdf
(41.67 KiB) 66 keer gedownload
relatief4.gif
relatief4.gif (7.37 KiB) 721 keer bekeken

Berichten: 3.917

Re: De 2 pieken nader verklaard

vergeleken met oorspronkelijke plaatje van mathpages:
relatief2.gif

Berichten: 3.917

Re: De 2 pieken nader verklaard

en nog even horizontaal geschaald naar Rzon
relatief5.gif
relatief5.gif (7.08 KiB) 719 keer bekeken

Berichten: 3.917

Re: De 2 pieken nader verklaard

hier met nog een kleine aanpassing (afbuiging volgens equivalentie is evenredig met g^2) (s(t)=1/2*g*t^2+v0*t) en t loopt horizontaal mbt de lichtstraal.
beide plotjes over elkaar gelegd.
relatief6.gif
Mathcad2peaksv2.pdf
(41.66 KiB) 50 keer gedownload

Berichten: 3.917

Re: De 2 pieken nader verklaard

Samengevat komt het idee dus op het volgende neer:
licht buigt tgv 2 effecten:
1) het vallende lift effect= equivalentieprincipe dat verklaart volledig de term van 1911 (de rode curve) Dat hadden we ook al eerder bewezen
2) tgv een roterende zwaartekrachtsvector waarbij de zwaartekrachtsvector roteert over het af gelegde pad van het licht.
2a: evenredig met de afgeleide van de lengte van de zwaartekrachtsvector naar t (k1*d|g|/dt)
2b: evenredig met de hoekverandering over t van de zwaartekrachtsvector (k2*dalpha/dt)
uitgedrukt in geometrische eigenschappen, dus x en y en z (hier dus alleen x) levert dit:
2a) d|g|/dt=d|g|/dx * dx/dt
2b) dalpha/dt=dalpha/dx * dx/dt

voor licht is dx/dt=c dus voor licht is het effect groot k1*d|g|/dx *c+k2*dalpha/dx*c
voor langzaam bewegende voorwerpen is dx/dt=v dus dan houdt je al snel alleen het effect van het equivalentieprincipe over dus newton zwaartekracht.

op basis van dit bericht:
viewtopic.php?p=1155350#p1155350
zou het dus mogelijk moeten zijn om k1 en k2 te bepalen door de ART als 'meetinstrument' te gebruiken (of door het echt te meten natuurlijk)

Berichten: 3.917

Re: De 2 pieken nader verklaard

effect van die rotatie verklaart ook :
-perihelion precession of mercury (omdat zwaartekrachtsvector vlak bij het dichtste punt het snelste roteert en de baan als het ware met ellips en al meeroteert)
-mogelijk het sneller roteren van de buitenkant van grote melkwegstelsels omdat de roterende zwaartekrachtsvector immers voor een extra rotatie zorgt van licht en bewegende materie.

Berichten: 3.917

Re: De 2 pieken nader verklaard

flappelap schreef: do 03 jun 2021, 19:04 Daarvoor moet je de geodetenvergelijking voor een lichtstraal in de gekromde achtergrond vertalen naar een gekromd pad in een vlakke ruimte.
Is dat ook wat je normaal doet bij de ART om banen te berekenen? Dan geloof ik dat ik dat idee ook eindelijk een beetje begrijp op basis van dit ene zinnetje.

Reageer