Erik Verlinde toegankelijk

Moderator: physicalattraction

Re: Erik Verlinde toegankelijk

Ja.

Misschien vind je dit interessant. Niet zozeer de theorie (in wording) want daar gaat hij totaal niet diep op in hier.
Maar vooral tijdens de vragen in het tweede deel .. op het laatst. Ik vond het intrigerend:

https://www.sg.uu.nl/video/2018/02/zwaa ... en-illusie

Maar vooralsnog is donkere materie de leidende kandidaat. Dat mag duidelijk zijn .. het is alleen zo'n dooddoener vind ik. (95% van het heelal waarvan we geen idee hebben wat het is .. en het er ook niet op lijkt dat we daar in afzienbare tijd achter komen, dus ja als hij het wel aan het juiste eind heeft zou ik dat geweldig vinden.)

Berichten: 1.243

Re: Erik Verlinde toegankelijk

Gast044 schreef: za 18 sep 2021, 03:59
wnvl1 schreef: za 18 sep 2021, 02:52 Ik had mij van naam vergist was Eric Weinstein die ze vermeldt in het begin van het lied. Maar toch. Ze spreekt en schrijft regelmatig over Verlinde. Ze heeft het er in alle geval niet voor.

sabine.png
Maar dat gaat trouwens over snaren theorie waar Verlinde dus afstand van genomen heeft, maar wel alles van weet .. dus 🤷
"Afstand van genomen"? Bron? Hij gebruikt nota bene holografie.

Berichten: 1.243

Re: Erik Verlinde toegankelijk

OOOVincentOOO schreef: vr 17 sep 2021, 18:14 1.jpg
2.jpg
3.jpg
Mijn notities niet controleren op inhoud heb boek nog niet helemaal gelezen ;).
Moet ook eerlijk zijn boek helpt maar ook geen antwoord op alles.

Nota bene:
Hoop dat er ergens ook staat dat definities volgen uit onderzoek. Uit definities alleen volgt niets nieuws.

Ben benieuwd naar mening flappelap hierover!
Kun je dit toelichten? Ik snap je vraag niet helemaal.

Re: Erik Verlinde toegankelijk

flappelap schreef: za 18 sep 2021, 07:39
Gast044 schreef: za 18 sep 2021, 03:59
wnvl1 schreef: za 18 sep 2021, 02:52 Ik had mij van naam vergist was Eric Weinstein die ze vermeldt in het begin van het lied. Maar toch. Ze spreekt en schrijft regelmatig over Verlinde. Ze heeft het er in alle geval niet voor.

sabine.png
Maar dat gaat trouwens over snaren theorie waar Verlinde dus afstand van genomen heeft, maar wel alles van weet .. dus 🤷
"Afstand van genomen"? Bron? Hij gebruikt nota bene holografie.
Dat vertelt hij zelf in die presentatie. Maar misschien is "in een andere richting is gaan denken" beter op zijn plaats. (Moet ik t nog es zien.)

Berichten: 1.243

Re: Erik Verlinde toegankelijk

Gast044 schreef: za 18 sep 2021, 09:14
flappelap schreef: za 18 sep 2021, 07:39
Gast044 schreef: za 18 sep 2021, 03:59

Maar dat gaat trouwens over snaren theorie waar Verlinde dus afstand van genomen heeft, maar wel alles van weet .. dus 🤷
"Afstand van genomen"? Bron? Hij gebruikt nota bene holografie.
Dat vertelt hij zelf in die presentatie. Maar misschien is "in een andere richting is gaan denken" beter op zijn plaats. (Moet ik t nog es zien.)
Wat je wel steeds meer ziet, is dat holografie meer en meer als toepassing wordt gebruikt, waarbij de daadwerkelijke snaartheoretische onderbouwing los uit de pols wordt gegeven. Er wordt steeds minder onderzoek naar snaartheorie zelf gedaan, en steeds meer naar holografische implicaties ervan. Uiteindelijk zijn er maar voor een handvol theorieën daadwerkelijk snaartheoretisch de dualiteit (in bepaalde limietgevallen) aangetoond.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Erik Verlinde toegankelijk

flappelap schreef: za 18 sep 2021, 07:44
OOOVincentOOO schreef: vr 17 sep 2021, 18:14 Hoop dat er ergens ook staat dat definities volgen uit onderzoek. Uit definities alleen volgt niets nieuws.
Kun je dit toelichten? Ik snap je vraag niet helemaal.
Op basis van een toelichting dat ik 3brown1blue in een filmpje. Heb gezocht maar kan het niet vinden.

Ik heb jouw boek erop nageslagen nabij pagina 23 waar ik teruglezen/interpreteren wat ik bedoel.
Bijvoorbeeld: citaat jouw boek: "maak je hypothese niet onnodig ingewikkeld."

Daar kan ik mij helemaal in vinden. Schrijven is niet mijn kwaliteit en wil niet te filosofisch worden. Wellicht ben ik verkeerd, maar dit is hoe ik mijn simpele wiskunde onderzoekjes doe. En naar inspiratie wat ik gelezen in boek:

Mijn interpretatie:

"Kijk onbegrensd de wereld in".
"Kijk naar alle details in begrensd gebied".
"Vind meetbare parameters".
"Probeer structuur te vinden en experimenteer".
"Vorm hypotheses/vragen".
"Creëren een voorlopig model om hypotheses te testen/toetsen".
"Kom tot process beschrijving/wiskunde/model".
"Definities/randvoorwaarden kunnen geformeerd worden".

Wil je bewaken en toepassen: "gebruik definities/regels".
Wil je innoveren en creëren: "gebruik nieuwe waarnemingen/data"
Wil je toetsen en verifiëren: "gebruik nieuwe definities"

Een goed model beschrijft misschien buiten het begrensd en onderzoek gebied. Echter volgens mij, loop je ooit tegen de limieten. Met definities alleen kan je niet een ongedefinieerd groot onderzoeksgebied modelleren.

Begin niet met de definities:
"vissen bestaan niet ik houd niet van water"
"1+1=3"
"0.999...≠1"
"ik kijk alleen naar gehele getallen, breuken en complexe getallen bestaan niet"
"de stelling van Pythagoras is onzin en bestaat niet"
"alleen Newton heeft gelijk"
"Ik geloof alleen mijn data andere gegevens bestaan niet"
"alleen Erik Verlindes theorie klopt"

Nieuwe wetenschappelijke innovaties kunnen tot de verbeelding spreken met nieuwe definities. Maar met een definitie alleen heb je geen theorie.

Re: Erik Verlinde toegankelijk

flappelap schreef: za 18 sep 2021, 09:35
Gast044 schreef: za 18 sep 2021, 09:14
flappelap schreef: za 18 sep 2021, 07:39
"Afstand van genomen"? Bron? Hij gebruikt nota bene holografie.
Dat vertelt hij zelf in die presentatie. Maar misschien is "in een andere richting is gaan denken" beter op zijn plaats. (Moet ik t nog es zien.)
Wat je wel steeds meer ziet, is dat holografie meer en meer als toepassing wordt gebruikt, waarbij de daadwerkelijke snaartheoretische onderbouwing los uit de pols wordt gegeven. Er wordt steeds minder onderzoek naar snaartheorie zelf gedaan, en steeds meer naar holografische implicaties ervan. Uiteindelijk zijn er maar voor een handvol theorieën daadwerkelijk snaartheoretisch de dualiteit (in bepaalde limietgevallen) aangetoond.
Ja, men is zoals ik begrijp, eigenlijk allang, vastgelopen oid. Er zijn ook zoveel oplossingen mogelijk (ca. 10^500) dat het bijna ondoenlijk is. En zoals ik begrijp zal het nooit falsifieerbaar worden, right?

@Vince.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Berichten: 1.243

Re: Erik Verlinde toegankelijk

Gast044 schreef: za 18 sep 2021, 21:16
flappelap schreef: za 18 sep 2021, 09:35
Gast044 schreef: za 18 sep 2021, 09:14

Dat vertelt hij zelf in die presentatie. Maar misschien is "in een andere richting is gaan denken" beter op zijn plaats. (Moet ik t nog es zien.)
Wat je wel steeds meer ziet, is dat holografie meer en meer als toepassing wordt gebruikt, waarbij de daadwerkelijke snaartheoretische onderbouwing los uit de pols wordt gegeven. Er wordt steeds minder onderzoek naar snaartheorie zelf gedaan, en steeds meer naar holografische implicaties ervan. Uiteindelijk zijn er maar voor een handvol theorieën daadwerkelijk snaartheoretisch de dualiteit (in bepaalde limietgevallen) aangetoond.
Ja, men is zoals ik begrijp, eigenlijk allang, vastgelopen oid. Er zijn ook zoveel oplossingen mogelijk (ca. 10^500) dat het bijna ondoenlijk is. En zoals ik begrijp zal het nooit falsifieerbaar worden, right?

@Vince.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Zeg nooit nooit :P

Snaartheorie wordt tegenwoordig veel meer gebruikt als rekenkundige tool, zoals holografie. Dat hele "theorie van alles"-geleuter is in de populaire litteratuur blijven hangen.

Re: Erik Verlinde toegankelijk

Ja, ik ben benieuwd naar je boek. Het niveau, ik bedoel zoveel onderwerpen in één boek :? ..

Maar ik zal het zien. Heb hem gevraagd voor MIJN VERJAARDAG AANSTAANDE WOENSDAG! :D 🥳

Berichten: 1.243

Re: Erik Verlinde toegankelijk

Nou, gefeliciteerd en veel leesplezier dan maar :P

@Vincent: een boek met alle antwoorden schrijven is nogal ambitieus ;) kom later op je andere post terug.

Re: Erik Verlinde toegankelijk

flappelap schreef: ma 20 sep 2021, 07:39 Nou, gefeliciteerd en veel leesplezier dan maar :P
Ziet er goed uit en lijkt goed te doen. (Hoewel ik dat wel vaker gedacht heb in eerste instantie, maar bleek het toch een hele kluif.)

Gelukkig ook een beetje een introductie. Logisch met zoveel verschillende onderwerpen, maar omdat als het gelijk teveel de diepte in gaat dan uhm .. moet ik teveel nog weer elders uitzoeken en wordt het me een té grote kluif.

Reageer